1 810 lukukertaa ·
10 vastausta
2k lukukertaa
10 vastausta
Vaneri OSB:llä
Hei asiantuntijapaneeli!
Olen parhaillani rakentamassa taloa kuvassa, ja useimmat sisäseinät sekä valtava sisäkatto on tarkoitus päällystää OSB-levyllä ja sitten 4 mm vanerilla sen päällä. Asetan OSB-levyt muutaman millimetrin välein, mutta ajattelin sitten asettaa vanerilevyt reunat vastakkain. Suunnitelmana on kiinnittää ohuilla liimaraidoilla sekä ampumalla dyckert naulat reunoihin ja ehkä keskelle.
Kysymykseni koskee lähinnä kuinka paljon kaikki voi liikkua. Vaneriliitokset tulevat OSB-levyn "keskelle", joten ne ovat vakaasti toisiaan vasten, mutta voiko muilla alueilla olla ongelmia, niin että vaneri pullistuu tai rikkoutuu kun OSB liikkuu, tai että se irtoaa. Jos arvaan, niin luulen ettei ole ongelmia, vaan että vaneri voi ottaa vastaan ne minimaaliset liikkeet mitä uskon tulevan. Toivon, että ymmärrätte. Jos teillä on vinkkejä liimasta sekä dyckert naulan pituudesta, se on vain bonusta.
Olen nähnyt toisia ketjuja täällä vanerista OSB-levyllä, mutta en jotka käsittelisivät liikkeiden aiheuttamia ongelmia.
Kiitos etukäteen!
Olen parhaillani rakentamassa taloa kuvassa, ja useimmat sisäseinät sekä valtava sisäkatto on tarkoitus päällystää OSB-levyllä ja sitten 4 mm vanerilla sen päällä. Asetan OSB-levyt muutaman millimetrin välein, mutta ajattelin sitten asettaa vanerilevyt reunat vastakkain. Suunnitelmana on kiinnittää ohuilla liimaraidoilla sekä ampumalla dyckert naulat reunoihin ja ehkä keskelle.
Kysymykseni koskee lähinnä kuinka paljon kaikki voi liikkua. Vaneriliitokset tulevat OSB-levyn "keskelle", joten ne ovat vakaasti toisiaan vasten, mutta voiko muilla alueilla olla ongelmia, niin että vaneri pullistuu tai rikkoutuu kun OSB liikkuu, tai että se irtoaa. Jos arvaan, niin luulen ettei ole ongelmia, vaan että vaneri voi ottaa vastaan ne minimaaliset liikkeet mitä uskon tulevan. Toivon, että ymmärrätte. Jos teillä on vinkkejä liimasta sekä dyckert naulan pituudesta, se on vain bonusta.
Olen nähnyt toisia ketjuja täällä vanerista OSB-levyllä, mutta en jotka käsittelisivät liikkeiden aiheuttamia ongelmia.
Kiitos etukäteen!
Siellä on hieman yli 200 neliömetriä, jotka pitää saada paikalleen, joten ajattelin lasittaa ennen asennusta. Ajattelen, että dyckert-merkit ovat niin pieniä, ettei niitä näe niin paljon.A atomlab sanoi:
Hei! Uskallanko kysyä, miten ratkaisit osb + 4 mm vanerin asennuksen ja olitko tyytyväinen lopputulokseen? Kiitollinen mahdollisista kokemuksista, sillä ajattelen samaa yhdistelmää kunnostamani ladon osalta. Ystävällisin terveisin😊
Jäsen
· Sverige
· 5 688 viestiä
Hiljainen kysymys: miksi vaneria OSB:n päälle? Tavallisesti käytetään jonkinlaista kipsilevyä, jotta siitä tulee sileä ja sitä on helppo kitata jne.
Jäsen
· Sverige
· 5 688 viestiä
Aha... anteeksi, unohdin sen yksityiskohdan.
Olen lukenut jostain, että sellainen seinälevy tulisi kiinnittää runkorakenteeseen yli viidelläkymmenellä riittävän pitkällä "lastulevysruuvilla", ja sitten se todennäköisesti ei irtoa tai kierry. Jos se altistuu kosteudelle, se ongelma tulee ratkaista erikseen, kunhan vältetään kaksinkertainen kosteussulku. Sekä OSB:n että vanerin tulee olla "rakennuslaatuista", jossa voi olla oksankohtia ja viilukerrosten halkeamia, mutta ne on liimattu oikein.T Tornhuset sanoi:Hei asiantuntijapaneeli!
Rakennan taloa kuvan mukaisesti, ja useimmat sisäseinät sekä valtava sisäkatto tulisi päällystää OSB:llä ja sitten 4mm vanerilla. Aion asettaa OSB:n parin millimetrin rakoilla, mutta ajattelin sitten asettaa vanerilevyt reunakkain. Suunnitelmana on kiinnittää ohuilla liimajuovilla ja ampua viimeistelynaulat reunoihin ja ehkä keskelle.
Kysymykseni koskee enimmäkseen sitä, kuinka paljon voi odottaa kaiken liikkuvan. Vanerisaumat tulevat "keskelle" OSB:tä, joten ne ovat vakaasti toisiaan vasten, mutta voiko ongelmia syntyä muissa paikoissa niin, että vaneri pullistuu tai repeytyy, kun OSB liikkuu, tai niin, että se irtoaa. Arvaukseni on, ettei tule ongelmia, vaan että vaneri kestää ne vähäiset liikkeet, joita luulen tapahtuvan. Toivon, että ymmärrätte. Jos sitten teillä on vinkkejä liimasta tai viimeistelynaulan pituudesta, ne ovat vain bonusta.
Olen nähnyt muita keskusteluja täällä vanerista OSB:llä, mutta ei ongelmaa, joka käsittelisi liikettä.
Kiitos etukäteen!
Tein niin, että liimasin PL400-juovilla ja ammuin dyckertilla, paljon reunoissa ja muutamia levyn keskellä, missä tuntui, ettei se ottanut yhteyttä. Tarkoitukseni oli aluksi pelkästään petsata ennen levyjen asennusta, mutta peittävyys oli vähän huonoa, ja halusin peittää nailonpäädyt, joten petsasin uudestaan, kun ne olivat paikallaan. Lopputulos oli mielestäni todella hyvä, mukavalla pinnalla. Ehkä et näe yksityiskohtia siinä, mutta Byggahus on tehnyt reportaasin (ja elokuvan) rakentamisesta:Martin Johansson2 sanoi:
https://www.byggahus.se/byggde-sommarhus-sjalv-for-823422-kr
Koska pinnat ovat niin suuria, halusin elävämmän pinnan kuin kipsi. Suurin osa on lisäksi viistovalossa, joten vaikka olisin kuinka huolellisesti tasoittanut ja hionut kipsisaumoja, se ei olisi näyttänyt hyvältä.H Harald Blåtumme sanoi:
Tuntuu, että tämä koskee enemmän, jos aikoo rakentaa esimerkiksi kylpyhuoneen. Konstruktionsplywood ei tietääkseni ole 4mm:ssä, se on liian ohut ruuvattavaksi spånskiveskruv:lla, ja pintamateriaalina ei haluta oksankohtia ja halkeamia.S star_daddy sanoi:Olen lukenut jostain, että tällainen seinälevy tulisi kiinnittää runkorakenteeseen yli viidelläkymmenellä riittävän pitkällä "spånskiveskruv", ja sitten se ei varmasti irtoa ja vääntyä. Jos se altistuu kosteudelle, tämä ongelma on ratkaistava erikseen, kunhan vältetään kaksoistiivisteet. Sekä OSB että Plywood täytyy olla "konstruktionskvalitet", jotka voivat sisältää oksankohtia ja halkeamia viilukerroksissa, mutta jotka on liimattu oikealla tavalla.
Klikkaa tästä vastataksesi