37 341 lukukertaa ·
27 vastausta
37k lukukertaa
27 vastausta
Välttääkö lastulevyjen formaldehydipäästöt?
Pon: Miten on maalata tuollaisia lastulevyille sitten? Eivätkö lastulevyt imaise itselleen paljon, jotta täytyy maalata paljon? Ja että se puolestaan johtaisi siihen, että se erittää enemmän kaasuja?
Eivätkö nämä ole vesipohjaisia maaleja, vai mitä?
ppalm: Huomasin nyt, että ne on CE0402-merkittyjä, ne ovat Byggelit-levyjä, näyttävät olevan nämä:
http://www.byggelit.se/docs/dokument/pdfer/ce_deklaration__v20_dk_050519.pdf
Eivätkö nämä ole vesipohjaisia maaleja, vai mitä?
ppalm: Huomasin nyt, että ne on CE0402-merkittyjä, ne ovat Byggelit-levyjä, näyttävät olevan nämä:
http://www.byggelit.se/docs/dokument/pdfer/ce_deklaration__v20_dk_050519.pdf
Crille, sen ei pitäisi imeytyä liikaa, mutta lastulevyt voivat saada hieman karkeamman pinnan, jos ne turpoavat. Ei välttämättä häiritse tai huomaa.
Kaikki 3 ovat vesipohjaisia.
Servalac Aqua pohjamaalilla on joutsenmerkki ja EU-kukka.
Panelipohjamaali estää oksia, nokea, nikotiinia ja muuta mukavaa.
Isolera on enemmän estävä, mutta antaa karkeamman pinnan.
Ainoa asia, joka tulee mieleen formaldehydistä, jos se nyt on sitä, on se, että maalauksen aikana maalin kuivuessa voi ehkä hieman nostaa tasoa. Mutta se on sulkeva maali ja päälle viimeistelymaalilla sen pitäisi olla huomattavasti vähemmän. Varmasti on tekijöitä, jotka vaikuttavat, mutta minun on vaikea nähdä, että tasot nousisivat maalauksen jälkeen.
Kaikki 3 ovat vesipohjaisia.
Servalac Aqua pohjamaalilla on joutsenmerkki ja EU-kukka.
Panelipohjamaali estää oksia, nokea, nikotiinia ja muuta mukavaa.
Isolera on enemmän estävä, mutta antaa karkeamman pinnan.
Ainoa asia, joka tulee mieleen formaldehydistä, jos se nyt on sitä, on se, että maalauksen aikana maalin kuivuessa voi ehkä hieman nostaa tasoa. Mutta se on sulkeva maali ja päälle viimeistelymaalilla sen pitäisi olla huomattavasti vähemmän. Varmasti on tekijöitä, jotka vaikuttavat, mutta minun on vaikea nähdä, että tasot nousisivat maalauksen jälkeen.
Se kuitenkin vaikuttaa siltä, että laitan sinne mieluummin mäntylattian, eli poistan lastulevyt ja korvaan ne mäntylattialla. Maksaa jonkin verran, mutta ei niin paljon. Toki siinä on hieman työtä, mutta välttyy maalaamasta monta kerrosta (eikä maalata ollenkaan).
Kuulostaa aivan SBS:ltä.
Jos sinulla on formaldehydiä niin vahvoissa pitoisuuksissa, että voit haistaa sen, ainoa neuvoni on purkaa kaikki. KAIKKI. Lastulevy.
Olen juuri loppuvaiheessa täydellisessä saneerauksessa talolle, jossa on tämä ongelma. Olen joutunut purkamaan kaikki tämän päällystämät seinät, sekä keittiön ja kaikki huonekalut, joissa on lastulevyydin. Ei ollenkaan hauskaa ja hengitysvaikeuksien lisäksi siitä tulee myös tyhmä.
Jos sinulla on formaldehydiä niin vahvoissa pitoisuuksissa, että voit haistaa sen, ainoa neuvoni on purkaa kaikki. KAIKKI. Lastulevy.
Olen juuri loppuvaiheessa täydellisessä saneerauksessa talolle, jossa on tämä ongelma. Olen joutunut purkamaan kaikki tämän päällystämät seinät, sekä keittiön ja kaikki huonekalut, joissa on lastulevyydin. Ei ollenkaan hauskaa ja hengitysvaikeuksien lisäksi siitä tulee myös tyhmä.
robsarve: SBS? Että parven rakennus on Skit Bakom Spakarna?
Joo, se ei todellakaan ole harkittua.
Ei mene monta minuuttia (sanotaan vartti) ja sitten alan tuntea päässä, silmissä ja keuhkoissa - kun istun täällä tietokoneen ääressä parven alla. (lastulevyt ovat täysin "alasti" sekä ylhäältä että alhaalta)
Silti ikkuna on puoliksi auki.
Ei huh, nyt täytyy mennä ulos ja hengittää kunnolla, jotta voin nukkua sitten. Tuntuu kuin hengitystiet tukkeutuisivat kokonaan.
Huomenna revimme nämä hemmetin lastulevyt ulos ja korvaamme ne mäntylattialla!
Joo, se ei todellakaan ole harkittua.
Ei mene monta minuuttia (sanotaan vartti) ja sitten alan tuntea päässä, silmissä ja keuhkoissa - kun istun täällä tietokoneen ääressä parven alla. (lastulevyt ovat täysin "alasti" sekä ylhäältä että alhaalta)
Silti ikkuna on puoliksi auki.
Ei huh, nyt täytyy mennä ulos ja hengittää kunnolla, jotta voin nukkua sitten. Tuntuu kuin hengitystiet tukkeutuisivat kokonaan.
Huomenna revimme nämä hemmetin lastulevyt ulos ja korvaamme ne mäntylattialla!
SBS on Sick Building Syndrome, "Sjuka hus sjukan" ruotsiksi.
Meidän piti lähteä kiireellisesti Astrid Lindgreniin tyttären kanssa, koska hänellä oli hengitysvaikeuksia ja toisella olemme todenneet olevan läiskiä keuhkoissa.
Nukkukaa sohvalla avoimen ikkunan kanssa, suosittelen.
Meidän piti lähteä kiireellisesti Astrid Lindgreniin tyttären kanssa, koska hänellä oli hengitysvaikeuksia ja toisella olemme todenneet olevan läiskiä keuhkoissa.
Nukkukaa sohvalla avoimen ikkunan kanssa, suosittelen.
Ok.
Nyt lastulevyt ovat ainakin poissa ja tilalla on mäntylattia! Nyt tuntuu huomattavasti paremmalta, mutta mielestäni tämäkin haisee todella paljon... mutta haju ei tunnu täysin terveelliseltä puusta. Itse asiassa tunnen sen hengitysteissäni. :/
Tiedän, että nämä mäntylattiat ovat 100% luonnollisia, mutta voimakas puuntuoksu ei ole kovin miellyttävä sekään. Ja nehän päästävät ehkä tärpättiä? Voiko olla niin, että reagoin siihen?
Katoaako tärpätti ajan myötä, kun haju vähenee, vai tuleeko se aina haisemaan siltä? Pääseekö siitä eroon maalaamalla lattian?
Nyt lastulevyt ovat ainakin poissa ja tilalla on mäntylattia! Nyt tuntuu huomattavasti paremmalta, mutta mielestäni tämäkin haisee todella paljon... mutta haju ei tunnu täysin terveelliseltä puusta. Itse asiassa tunnen sen hengitysteissäni. :/
Tiedän, että nämä mäntylattiat ovat 100% luonnollisia, mutta voimakas puuntuoksu ei ole kovin miellyttävä sekään. Ja nehän päästävät ehkä tärpättiä? Voiko olla niin, että reagoin siihen?
Katoaako tärpätti ajan myötä, kun haju vähenee, vai tuleeko se aina haisemaan siltä? Pääseekö siitä eroon maalaamalla lattian?
robsarve: Ok, mutta en usko, koska en tiedä muita spånskivor täällä sisällä, ei voi olla paljon sellaista ainakaan.
Olen vakuuttunut siitä, että se on mäntylattia, jonka tunnistan, mutta sen pitäisi olla hyvä, jos lakkaan sen. (eli että terpeenin luovutus vähenee huomattavasti)
Olen vakuuttunut siitä, että se on mäntylattia, jonka tunnistan, mutta sen pitäisi olla hyvä, jos lakkaan sen. (eli että terpeenin luovutus vähenee huomattavasti)
Poistin viestin, koska meillä on käynnissä prosessi vakuutusyhtiön kanssa.
Olen tähän mennessä kuluttanut melkein puoli miljoonaa ongelmaamme. Fyysisten haittojen lisäksi.
Suuret määrät aldehydejä voivat ilmeisesti aiheuttaa polymerisaatiota lastulevyn sidosaineissa ja siten vapauttaa kaasuja. "Ilmatartunta".
Olen tähän mennessä kuluttanut melkein puoli miljoonaa ongelmaamme. Fyysisten haittojen lisäksi.
Suuret määrät aldehydejä voivat ilmeisesti aiheuttaa polymerisaatiota lastulevyn sidosaineissa ja siten vapauttaa kaasuja. "Ilmatartunta".
Klikkaa tästä vastataksesi