Olen juuri muuttanut uuteen asuntoon, jossa makuuparvi koostuu pelkästään lastulevystä (paitsi tukipuut tietenkin). En ajatellut asiaa kovin tarkasti esittelyssä, mutta nyt olen tajunnut, että tämä on vakavaa. Sain kunnon oireita jo ensimmäisenä yönä, keuhkot menivät huonoksi ja olo oli tahmea. Ei varmaan epäilystäkään, että se johtuu formaldehydistä....

Nyt minun täytyy tehdä asialle jotain välittömästi, muuten tulen olemaan sairaana 24/7. (tällä välin nukun patjalla lattialla)

Voisiko riittää, että laittaisin järkevän muovimaton päälle ja maalaisin levyt alapuolelta? Vai kulkeeko kaasu läpi? Mitä minun pitäisi tehdä?!
Olen kiitollinen kaikista vinkeistä!

Muuten, ilmanvaihto on hyvä, mutta se ei auta näihin päästöihin. Minulla on myös paljon kasveja, jotka parantavat ilmaa. Mainittakoon myös, että olen aika herkkä.
 
Maalaa silloin ympärille ja valitse sulkeva pohjamaali.
Kustannukset voivat olla suunnilleen samat kuin formaldehydittömien levyjen vaihtaminen :-/
 
Olen kuullut, että lastulevyille maalaamista ei suositella, koska ne imevät itseensä niin paljon, että ne päästävät maalin kaasuja pitkän aikaa eteenpäin. Jos olet varma, että lastulevyt aiheuttavat ongelmia, mielestäni sinun pitäisi repiä ne pois.

Erik
 
ClasseClas
Byggelitin verkkosivuilta: http://www.byggelit.se/news/15.php

Sisältävätkö lastulevyt paljon formaldehydiä, onko se vaarallista?
Valitettavasti on yleisesti väärinymmärrettyä, että lastulevyt (emitterar) päästävät suuria määriä formaldehydiä. Jotkut eivät myöskään tiedä, että formaldehydi on hyvin yleinen aine, joka pieninä määrinä löytyy kaikkialta vapaassa ilmassa. Formaldehydiä on vaihtelevina määrinä esimerkiksi luonnonpuussa, kankaissa, väriaineissa, hedelmissä, saippuoissa, shampoissa, liimoissa, liistereissä, paperissa jne. Tupakansavu vapauttaa suuria määriä formaldehydiä, ja se käytännössä sisältyy koko ympäristöömme.

Lastulevyt ovat yksi eniten valvotuista tuotteista tältä osin. Totuus on, että alhainen päästöarvo, jota kemikaalivirasto vaatii Ruotsin markkinoille, on 0,13 mg kuutiometriä kohti sisäilmassa. Byggelitin tuotanto on jatkuvassa valvonnassa sopimuksen kautta Ruotsin Testaus- ja Tutkimusinstituution, SP, kanssa, koskien formaldehydin sisältöä ja päästöjä.

Varmistaaksemme, että tuotteemme aina täyttävät alhaisimmat arvot, meillä on koko ajan täydellinen tuotantovalvonta. Byggelitin lastulevyjen keskimääräinen päästöarvo on huomattavasti alhaisempi kuin sallittu rajaarvo ja lähellä sitä, mitä tavallinen käsittelemätön luonnonpuu vapauttaa. Byggelitin lastulevyt ovat SVANMÄRKTA.
 
Pon: Onko sinulla vinkkejä jostain terveellisestä perusmaalista?

Averno: En ole täysin varma, että lastulevyt päästävät kaasuja, mutta mikä se muuten olisi? Huoneessa on hieman pistävä haju ja se tulee lastulevyistä. Tämä haju ärsyttää minua todella paljon...
Missä olet kuullut tästä muuten? Haluaisin tietää enemmän siitä.

ClasseClas: Mitä haluat sanoa tuolla? Että minun pitäisi ostaa Byggelitin lastulevyjä? Nykyisistä levyistäni minulla ei ole aavistustakaan, paitsi että ne ovat ehkä 15 vuotta vanhoja. Haisevat pahalta joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
ClasseClas
crille1 sanoi:
Pon: Onko sinulla vinkkejä jostain terveellisestä pohjaväristä?

Averno: En ole täysin varma, että lastulevyt päästävät kaasuja, mutta mitä muutakaan se voisi olla? Huoneessa on hieman pistävä haju ja se tulee lastulevyistä. Tuo haju ärsyttää minua valtavasti...
Missä olet kuullut tuosta muuten? Haluaisin tietää siitä enemmän.

ClasseClas: Mitä haluat sanoa tuolla? Että minun pitäisi ostaa Byggelitin lastulevyjä? Minulla ei ole aavistustakaan nykyisistä levyistä, paitsi että ne ovat ehkä 15 vuotta vanhoja. Haiskahtavat pahalta joka tapauksessa.
Niin, että ehkä on jotain muuta kuin formaldehydi, joka on ongelma. Vaihda lastulevyt uusiin tai rakenna/osta uusi sänky.
 
Avemo sanoi:
Olen kuullut, että ei suositella maalaamaan lastulevyjä, koska ne imevät niin paljon, että ne päästävät maalin kaasuja pitkän ajan kuluessa. Jos olet varma, että se on lastulevyt, jotka aiheuttavat ongelmia, mielestäni sinun pitäisi repiä ne irti.

Erik
Lähde?

On vaikea nähdä, miten vesiohenteinen maali, joka on kovettunut, voisi päästää kaasuja vain siksi, että se maalataan lastulevyille. Mistä kaasuista muuten on kyse?
 
Jos lastulevyt ovat 15 vuotta vanhoja, suurin osa formaldehydistä on todennäköisesti haihtunut tähän mennessä. Mielestäni kannattaisi etsiä muita syitä ongelmiin tai kuten on ehdotettu, maalata levyt jollakin maalilla ajatuksella "eihän siitä haittaa ole ja näyttääkin hyvältä".

/ATW
 
classeclas: Sänky ei ole se syy, koska olen omistanut sen jo aiemmin ja se on melko uusi. Koko asunnossa tuoksuu lastulevy/puu/formaldehydi (en tiedä tarkalleen mitä, mutta jotain kevyesti pistävää), ja siihen minä reagoin.

joflopp
: Vesi-pohjaisissa maaleissa on (aina?) formaldehydiä, mutta määrät ovat kai pieniä?
http://www.google.se/search?q=vatte...s=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

ArneTW: Mutta miksi ne haisevat niin paljon sitten? Se haju ärsyttää minua aivan mielettömästi. Eikö formaldehydi ja vastaavat kaasut ole syynä siihen pistävään hajuun? Vai haiseeko lastulevy itsessään niin paljon?


Apropos, minulla on uusi IKEA-lipasto, joka haisee samankaltaiselle, lastulevyistä tietysti tehty. Kun olen säilyttänyt vaatteita tässä lipastossa, vaatteet ovat alkaneet haista voimakkaasti, ja se on todella ärsyttävää.
Voiko hajun poistaa lakkaamalla lipaston sisäpinnat, joissa lastulevyt ovat "alastomina"?
 
joflopp sanoi:
Lähde?

Vaikea nähdä, miten vesi-pohjainen maali, joka on kovettunut, voisi vapauttaa kaasuja vain siksi, että sitä maalataan lastulevyille. Mitä kaasuja ne ylipäätään ovat?
Minulla ei ole lähdettä, joka muistaisi. Siksi muotoilu "Olen kuullut". Joka tietää paremmin, voi mielellään oikaista minut. Se päättely, jonka olen jostain lukenut, oli, että maali imeytyy lastulevyyn ja kestää erittäin kauan kovettua. Sinä aikana kun se kovettuu, se vapauttaa enemmän formaldehydiä kuin mitä lastulevy itse tekee. Siksi pidin ratkaisua epäilyttävänä maalata lastulevyä myrkkyjen välttämiseksi.

Kuten minä sen näen, kaikki toimet eivät tarvitse olla tieteellisesti perusteltuja. Lastulevyt ovat aina erittäin rumia, olivatpa ne maalattuja tai eivät. Jos epäilee, että lastulevyt vaikuttavat terveyteen, ei ole mitään hävittävää repiessä niitä pois. Kuten sanottu, ne tuskin koskaan tuoksuvat hyvältä.

Erik
 
Avemo: Onko sinulla ehdotuksia, mitä voidaan käyttää näiden lastulevyjen sijasta? Haisevatko uudet lastulevyt paremmalta? Niissä on ainakin alhaisemmat formaldehydipitoisuudet...

Ja kyllä, haju häiritsee minua kovasti. Ajattelin hieman maalata ympäristömerkittyllä vesiohenteisella maalilla ja sitten laittaa päälle säänkestävää muovia tyyliin.
 
Tämän kysymyksen sinun pitäisi esittää toisella foorumilla, jossa he ovat asiantuntijoita kaikessa;
Diskantforum.
 
malone: Ei sitä koskaan tiedä, he vastaavat siellä nopeasti ainakin. Ja itse asiassa ei ole lainkaan epätavallista, että siellä puhutaan kaikesta maan ja taivaan välillä.
 
crille1 sanoi:
malone: Ei voi koskaan tietää, he vastaavat siellä kyllä nopeasti. Ja itse asiassa ei ole lainkaan epätavallista, että siellä puhutaan kaikesta maan ja taivaan välillä.
Joo, tiedän.
 
Nyt voin vain puhua Alcron puolesta... mutta Servalack Aqua -pohjamaali, joka on kuivunut 24 tuntia ennen viimeistelymaalausta, on melko hyvin peittävä, samoin heidän uusi paneelipohjamaalinsa (24 tuntia kuivumisaika), sitten on olemassa ongelmanratkaisija Isolera. Kaikkien pitäisi olla päällemaalattu viimeistelymaalilla ja maalattu ympäriinsä. Isolera on karkeampi tekstuuri, joten vaikka se on todennäköisesti paras, se ei ole yhtä siisti maalattuna. Kaikkien muiden tunnettujen merkkien (Nordsjö, HP, Jotun) pitäisi olla samankaltaisia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.