Hei.

Olen rakentanut muotin vanerista ja täyttänyt sen hienobetongilla ja raudoituksella tietenkin. Siitä on nyt kulunut 3 päivää ja olen kostuttanut näkyvää pintaa jatkuvasti. Nyt se on kuiva, mutta vaikuttaa siltä, että voin raaputtaa sementtiä kädelläni. Eli siitä tulee kuin erittäin hienoa hiekkaa, ikään kuin hiontana hienolla hiekkapaperilla. Onko tämä normaalia ja onko se ehkä vain pintakerros? En ole kokenut tätä aiemmin.

Ajatuksia?

Ystävällisin terveisin
Johan

Oletko sekoittanut betoniainesta ohjeiden mukaan? Kolmen päivän kuluttua betonin pitäisi olla kovaa eikä murentua.

Janus82 Janus82 sanoi:
Oletko sekoittanut betonin ohjeiden mukaisesti? Kolmen päivän kuluttua betonin pitäisi olla kovaa eikä murenevaa.
Sekoitan sementin aina samalla tavalla kuin ennenkin. Pakkauksessa oli kuvaus, mutta en ymmärtänyt veden määrää, koska se ei näyttänyt lainkaan sementiltä (aivan liian vähän vettä). Joten sekoitin kuten olen aina tehnyt (myös hienobetonin kanssa) eikä ole koskaan ollut ongelmia.

Sanoisitko, että jokin on mennyt pieleen täällä?

Jos vettä on liikaa, betonin lujuus heikkenee. Jos vettä on vain vähän liikaa, sillä ei ole käytännön merkitystä kotikäytössä, mutta jos vettä käytetään liikaa, lopputulos on kuten kuvailet, että betoni murenee.

Kuinka paljon enemmän vettä sinulla oli kuin suositeltua määrää?

Janus82 Janus82 sanoi:
Jos betoniin laittaa liikaa vettä, sen lujuus heikkenee. Jos vettä on vain hieman liikaa, sillä ei ole käytännön merkitystä kotikäytössä, mutta jos sitä on selvästi liikaa, betoni muuttuu kuvailemallasi tavalla murenevaksi.

Kuinka paljon enemmän vettä käytit kuin suositeltu määrä?
Valitettavasti en voi sanoa, kuinka paljon vettä käytin. Menin normaalilla tuntemuksellani, joka ei ole aiemmin aiheuttanut ongelmia. Finja finbetongin kuvaus sanoo, että enintään 3 litraa vettä 25 kg:lle. Mutta tuolla vesimäärällä (eli vain 3 litraa) kaikki on edelleen vain "betonipölyä". Siitä ei tule käsiteltävää betonia millään tavalla vain 3 litralla vettä yhdelle säkille.. :-)

Omalla kohdallani olen useita kertoja huomannut, että rakennustarvikeliikkeessä (minun tapauksessani Bauhaus) on ollut käyttötuotteita, joiden säilytysaika on ylittynyt. Seurauksena voi olla, että tuotteen sementti on imenyt kosteutta eikä toimi kuten on tarkoitettu, ehkä tämä on tapahtunut? Finjan pussit ovat kuitenkin nykyään muovia, mikä on pidentänyt säilytysaikaa huomattavasti siitä, kun käytettiin paperipusseja (luulen, että se oli silloin 6 kuukautta).

APR APR sanoi:
Omalta osaltani olen useita kertoja kokenut, että rakennustarvikekauppa (minun tapauksessani Bauhaus) on pitänyt hyllyssä tuotteita, joiden käyttöaika on umpeutunut. Tämän seurauksena sementti tuotteessa saattaa olla imenyt kosteutta eikä toimi kuten pitäisi, voisiko tämä olla syynä? Nykyään Finjan pussit ovat kuitenkin muovia, mikä on pidentänyt säilyvyysaikaa huomattavasti siitä kun käytettiin paperipusseja (uskon, että silloin se oli 6 kuukautta).
Kiitos vastauksesta. Epäselvää, miten näiden pussien kanssa on. Mutta raaputin vähän enemmän ja näyttää siltä, että vain aivan uloin kerros, joku millimetri, on se, jonka saan pois. Sen jälkeen se on kovaa. Ehkä avonaisella puolella on ollut liian kosteaa. Olen seurannut netin ohjeita siitä, että pinta tulee pitää kosteana jne. Ehkä sementti on ihan pinnan kohdalla jäänyt liian laimeaksi. Avaan muotin tiistaina, kun olen taas kotona, ja katson, miltä muut sivut näyttävät. 😊

Olen nyt avannut kaksi sivua ja kaikki näyttää hyvältä. oli vain ylin kerros noin millimetrin verran joka "bösar". Kiitos kaikille vastauksista. :-)

• Tykkään
muspeljotn
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.