4 654 lukukertaa ·
8 vastausta
5k lukukertaa
8 vastausta
Valmistetaan kiilalankut yhteenliimatusta vanerista ja MDF:stä
Olen suunnitellut rakentavani portaat itse. Olen lukenut lukuisia keskusteluja, jotka neuvovat olemaan ostamatta portaita, mutta olen päättänyt kokeilla.
Olen harkinnut liimapuuta, mutta kun haluan valmistaa portaat alaportaalilla, leveys olisi noin 400 mm askelmien sahaamiseksi. Olen siksi harkinnut itse liimata 3 kpl 12 mm vaneria ja sitten päällystää tämä 6 mm MDF:llä (saadakseni hieno viimeistely lakkaukseen).
Mitä sanotte tämän rakenteen kantokyvystä? Tarvitaanko kovaa painetta vanerin yhdistämisessä, jotta siitä tulisi riittävän vahva, ja onko teillä siinä tapauksessa vinkkejä, miten saan aikaan tarvittavan puristuksen. Minulla ei ole käytettävissäni muuta kuin puristimet.
Kiitollinen avusta!
Olen harkinnut liimapuuta, mutta kun haluan valmistaa portaat alaportaalilla, leveys olisi noin 400 mm askelmien sahaamiseksi. Olen siksi harkinnut itse liimata 3 kpl 12 mm vaneria ja sitten päällystää tämä 6 mm MDF:llä (saadakseni hieno viimeistely lakkaukseen).
Mitä sanotte tämän rakenteen kantokyvystä? Tarvitaanko kovaa painetta vanerin yhdistämisessä, jotta siitä tulisi riittävän vahva, ja onko teillä siinä tapauksessa vinkkejä, miten saan aikaan tarvittavan puristuksen. Minulla ei ole käytettävissäni muuta kuin puristimet.
Kiitollinen avusta!
Kyse ei ole rahasta. En tiennyt, että niitä kutsutaan Kertopalkiksi, mutta ajattelin, että tuotteen pitäisi olla olemassa. Nyt mietin vain, millainen pintakäsittely tulee, kun Kertopalkit ruiskumaalataan. Löysin nimittäin vain 45 mm Kerto ja jos päällystän ne 6 mm MDF:llä, palkkien leveys on 57 mm, mikä voi mielestäni olla vähän karkea.
Sitten pohdin, olenko oikeilla jäljillä? Onko järkevää rakentaa vangstycken siitä materiaalista?
Sitten pohdin, olenko oikeilla jäljillä? Onko järkevää rakentaa vangstycken siitä materiaalista?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Jotta voit liimata tämän, sinulla pitäisi olla puristin, mutta nämä ovat melko suuria kappaleita.
Mutta siitä tulee varmaan melko pitkiä paloja, jos on kyseessä koko kerroksen portaikko, se on varmaan noin 4 metriä ja sitten on todennäköisesti mahdotonta saada puristinta.
Mutta jos se on 4 metriä, miten jatkat vanerin? Tuleeko siitä niin, että kantavuus lasketaan vain 24 mm?
Jos jatkat liimapuulinjalla ja liimaat kolmiot askelmille sen sijaan, että sahaisit pois?
Protte
Mutta siitä tulee varmaan melko pitkiä paloja, jos on kyseessä koko kerroksen portaikko, se on varmaan noin 4 metriä ja sitten on todennäköisesti mahdotonta saada puristinta.
Mutta jos se on 4 metriä, miten jatkat vanerin? Tuleeko siitä niin, että kantavuus lasketaan vain 24 mm?
Jos jatkat liimapuulinjalla ja liimaat kolmiot askelmille sen sijaan, että sahaisit pois?
Protte
Taivutetut vangstycket tehdään liimatuista vanerista, joten sen ei pitäisi olla ongelma. En ostaisi rakennusvaneria vaan vähintään rakennusvaneria tai ehkä koivuvaneria. Kiinnitä väliaikaisesti, kunnes liima kuivuu, ja poista sitten ne. Miettisin, että levyjen syykulku olisi joko rinnakkain tai 90 asteen kulmassa vangeen.
Siitä tulee todella vakaa.
Siitä tulee todella vakaa.
Kiitos kaikista vinkeistä! Ehkä olisi pitänyt lisätä, että kyseessä on u-portaat, joissa on leikattuja kulmia. Joten pisin vangenpala on 1,8 m.
Tuntuu spontaanisti, että tämän täytyy olla vakaa, mutta halusin saada jonkun toisen mielipiteen siitä.
Kiitos vinkeistä, että ruuvataan yhteen! Koska ajattelin pukea mdf:llä, niin reiät eivät ole ongelma. Mutta kuinka tiheästi uskallan ruuvata ilman, että vahingoitan kestävyyttä? Tämän pitäisi antaa riittävä paine, niin voin jättää puristimet pois.
Entäpä liima, onko PU-liima oikea vaihtoehto?
Tuntuu spontaanisti, että tämän täytyy olla vakaa, mutta halusin saada jonkun toisen mielipiteen siitä.
Kiitos vinkeistä, että ruuvataan yhteen! Koska ajattelin pukea mdf:llä, niin reiät eivät ole ongelma. Mutta kuinka tiheästi uskallan ruuvata ilman, että vahingoitan kestävyyttä? Tämän pitäisi antaa riittävä paine, niin voin jättää puristimet pois.
Entäpä liima, onko PU-liima oikea vaihtoehto?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
PU-limillä on ominaisuus, että se vaahtoaa/laajenee ja vaatii korkeampaa puristuspainetta/tiheämpää ruuvien/puristimien käyttöä kuin tavallinen valkoliima.
Käytä tavallista valkoliimaa, se on sisätiloissa ja kuivassa paikassa.
Protte
Käytä tavallista valkoliimaa, se on sisätiloissa ja kuivassa paikassa.
Protte
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 10 289 viestiä
Julkaise rakennuslanka, jos rakennat sen. Olen itse vähän ajatellut tehdä portaat itse alapalkkien kanssa.
Lupaan rakennusketjun, kun aloitan. Kiitos avusta!
Klikkaa tästä vastataksesi