Mikä naula valmiiksi lakattuun jalkalistoitukseen?

• 18 ga T-kampa, paineilmanaulain

25 Ääniä 92,6%
  • Naula/kampa valkoisella päällä, käsinaulaus.

2 Ääniä 7,4%
  • Ääniä yhteensä
    27
Mikael_L
Ajan säästämiseksi olen ostanut valkoiseksi lakattua jalkalistaa, mutta pohdin nyt parasta asennustapaa. Näen kaksi vaihtoehtoa: käyttää naulapyssyä ja 18 ga T-kampanaulaa tai ostaa valkoiseksi lakattua kampanaulaa tai muuta valkoiseksi lakattua naulaa ja naulata käsin.

Naulat kiinnittyvät 11mm OSB-levyyn kipsilevyn takana, mahdollisesti myös palkkiin, jos saan sen tarpeeksi alas. Jos teillä on jokin muu vaihtoehto, joka mielestänne olisi paras, kirjoitattehan sen viestinä.

Ja jos teillä on vinkkejä siitä, mikä valkoiseksi lakattu naula on paras, kirjoitattehan sen myös, kiitos.

Ajan 30 mm dyckertillägg med pickan vaikka laittaisin valmiiksi maalattuna. Valkoiset naulat kuluvat kuitenkin mielestäni, joten voi yhtä hyvin töpätä vähän maalia, jos dyckert näkyy. Pickalla menee pirun paljon nopeammin.

Sent from my HTC One V using Byggahus

Mikael_L
Nopea vastaus :) mutta et äänestänyt? ;)

Voiko äänestää sovelluksesta?

Mikael_L
Aha, ei ehkä voi ?

En tiedä ollenkaan. Puhelimeni ei edes tue MMS:ää ... :x

:) Menen äänestämään tietokoneelta myöhemmin...

Mikael_L
Jos lakatun naulan väri kuitenkin häviää naulatessa, ei sillä ole väliä, jos menee sen jälkeen ja töpöttää valkoista väriä siihen tai toisenlaiseen naulaan.

Mutta pitää ehkä naulata hieman tiheämmin 18ga T-dyckertillä?

Olen naulannut valkoisilla nauloilla, ne ovat vähemmän näkyviä kuin värittömät, mutta kuten sanottu, hieman kuluneet, joten täydellisen lopputuloksen saamiseksi täytyy silti tupsuttaa. Jos minulla olisi ollut naulapyssy, olisin käyttänyt sitä, niin olisin ehkä välttänyt vasaralyönnit listassa ja muutaman vinoon naulatun naulan :rolleyes:

Mikael_L sanoi:
Ja om färgen på den lackade spicken ändå försvinner när man spikarin den så kan det ju kvitta om man går efter och duttar vit färg på den eller andra sortens spik.

Fast man måste kanske spika lite tätare med 18ga T-dyckert?
Nyt olen äänestänyt...

Sinulla, jolla on uudet hienot suorat seinät, ei pitäisi olla ongelmia. Niissä tapauksissa, joissa olen asentanut listoja uusille seinille raakalautaa tai OSB:n taakse, tai jos katkaisee ne sokkelissa, riittää muutama dyckert ja se pysyy tiukasti paikoillaan. Mielestäni se on helpompi saada todella tiukasti pistoolilla kuin käsin naulatessa.

Epäilemättä olisin lyönyt naulapistoolilla. Valkoinen naula on vain kalliimpi ja naulataan varovasti kuin muppetti, kunnes lopulta kuitenkin kiroaa, että se kului ja täytyy maalata päälle valkoisella.

Kuten sanottu, seinät ovat suorat, joten T-dyckert toimii hyvin, muuten olisin valinnut tavallisen dyckertin ja naulannut käsin. Valkolakattuja ei kannata käyttää, koska ne täytyy kuitenkin maalata.

Mikael_L
Nyt olen äänestänyt itse, mitä oikeastaan toivon käyttäväni ;), T-dyckert. T-dycket-picka on olemassa, joten minun ei tarvitse lähteä ostamaan valkopäisiä nauloja.

Ikkunapuitteet sahaan 16 mm MDF:stä, pohjamaalaan ja maalaan ensimmäisen kerroksen valmiiksi, sitten kiinnitän ne t-dyckertillä, laitan vähän hienotasoitetta reikiin ja teen loppumaalauksen sitten.

Mutta lattialistaa en ajatellut maalata kokonaan sitten ... :)

Mutta hyväksyn mielipiteen, että myös valkoinen maalattu naula on parannettava vähän maalilla jälkeenpäin, siinä tapauksessa se ei olekaan niin suuri etu.

90% listoista/karmit/jalkalistat, jotka olen asentanut uusiksi, ovat olleet käsittelemättömiä, kaksi kerrosta ennen asennusta, sen jälkeen asennus, vähän lateksitiivistettä/tasoitetta tarpeen mukaan ja sitten nopea lopullinen maalikerros piilottamaan asennus ja saamaan täysin "tiiviit" saumat. Vähän liioiteltu pedantti, mutta sellainen olen.

Kun olen nyt vuoden jälkeen tullut erittäin laiskaksi, olen ostanut viimeisiin huoneisiin valmiiksi maalattuja ja käyttänyt naulapistoolia kuitenkin, ja voisin väittää, että on erittäin pedanttia peittää reiät, koska ne ovat hyvin pieniä merkkejä, joita tekee, mutta minun täytyy silti parantaa saumoja hieman, koska talo on vanha ja vino, vaikea sahata täysin täydellisesti. Joten käytän kuitenkin vähän lateksitiivistettä ja maalia saumojen kohdalla, ja sitten naulamerkit saavat myös oman osansa siitä. Mutta kuten sanottu, eräät saattavat pitää sitä hieman liioiteltuna....

(Kuten keskusteltu aiemmin koskien "yksityiskohtia" esim. julkisissa tiloissa, minun taloni ei ole mikään toimistorakennus tai katalogitalo rullatulla omakotitalomatolla, joten haluan täydellisyyttä :D )

Mikael_L
Ja totta kai, kun on imuroinut 10 kertaa, voi olla että on syntynyt enemmän jälkiä kuin mitä nuo pienet naulat reiät aiheuttavat. :)

ullberg
Ehdottomasti pistooli (ja kyllä, olen äänestänyt). Uskon, etten ole naulannut yhtään maalattua naulaa niin, että maali näyttää hyvältä jälkeenpäin (ainakin ottaen huomioon, että muistini mukaan olet melkoiset pedantti).

Asensin viimeiset kattolistat eilen ja rehellisesti sanottuna, en usko, että olisi tullut mitään kattolistoja (tuskin sokkelia tai karmejakaan), jos olisin joutunut naulaamaan käsin.

Että se vetäisi, en usko, että se on ongelma, minulla on tosin 20 mm kuusi tai 14 mm mänty, mutta seinät ovat myös erittäin epätasaisia ja ei ollut ongelma kiristää paikalleen naulapistoolilla (tai pikemminkin, jos jaksoin painaa listan paikalleen ennen iskua, niin naula pystyi pitämään sen paikallaan), jos sinulla tulee ongelmia, täydentäisin muutamalla ruuvilla sinne missä tarvitaan.

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.