Hei Bomull!

Kyllä, ymmärsit varmasti mitä tarkoitin. Jos kerrostuminen kulkee koko matkan ympäri, kuten sanot, kyseessä on luultavasti ylitebetoni (päällyste), joka on rakennusbetonin päällä, eli 2-kerrosparveke. Rakennusbetoni on vahvistettu kantavalla toiminnolla. Kerrosten välillä voi olla tiivistekerrosmatto/membraanieristys. Todennäköisesti ylitebetoni on vahvistamaton, mahdollisesti siinä on jonkinlaista halkeamavahvistusta, katso http://www.bf.nu/bf/uploaded_files/balkongbesiktning.pdf (hieman tietoa, myös osia, jotka olen aiemmin maininnut). Ylitebetoni saattaa olla tehty hieman kaltevaksi julkisivusta?

Luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat. Parvekkeessa on taipuminen pituussuunnassa. Pieni taipuminen voi olla hyväksyttävää, vaikea arvioida kuvasta.

Onko sinulla myös parvekkeen vahvistuspiirustuksia tai muita rakennuspiirustuksia? Jos ymmärsin oikein, pylväät olivat olemassa alusta alkaen? Toinen kysymys on, oliko seinillä todella kantava toiminto?

Missä päin maata asut?

Kuten huomaat, sinun olisi varmaan tulevaisuudessa tarpeen saada asianmukainen tilanneraportti parvekkeestasi. On monia kysymyksiä, jotka vaativat selvittämistä. Voisit yrittää selvittää hieman enemmän ylimpien kerroksien rakenteesta klinkkeristä + ylitebetonista rakennusbetoniin asti, miten se on rakennettu. Onko ylitebetoni vahvistamaton jne.

Terveisin

betongexperten sanoi:
Hei Bomull!

Kyllä, ymmärsit mitä tarkoitin. Jos kerrostuminen kulkee ympäriinsä, kuten sanot, niin kyseessä on luultavasti lisäbetoni (päällevalanta), joka on rakennusbetonin päällä, eli kaksikerrosparveke. Rakennusbetoni on raudoitettu kantavalla toiminnolla. Kerrosten välissä saattaa olla vedeneristysmatto/membraanieristys. Todennäköisesti lisäbetoni on raudoittamatonta, mahdollisesti siinä on jonkinlaista halkeamien raudoitusta, katso [linkki] (vähän tietoa myös siitä, mitä olen aiemmin maininnut). Lisäbetoni voi olla tehty hieman kallistuen julkisivusta poispäin?

Luulen, että ymmärrän mitä tarkoitat. Parveke on notkolla pituussuunnassa. Vähän notko voi olla hyväksyttävää, vaikea arvioida kuvan perusteella.

Onko sinulla myös raudoituspiirustuksia parvekkeesta tai muita rakennesuunnitelmia? Jos ymmärrän oikein, pylväät olivat alusta alkaen? Toinen kysymys on, oliko seinillä todellakin kantava tehtävä?

Missä päin maata asut?
Kiitos linkistä! Olin itse asiassa yhteydessä bf:ään tänään ja sain puhelinnumeron yritykselle, jonka toivon voivan katsoa parvekkeen. Asun Smålandissa ja yritys vaikutti olevan lähellä. Siinä on vähän kallistusta, vesi ei valu kohti julkisivua, mutta kallistus olisi voinut olla parempi.

Valitettavasti ei ole raudoituspiirustuksia, enkä tiedä, olisivatko aiotun polttoainevaraston seinät olleet kantavia. En voi kuvitella, että siellä olisi ollut muuta kuin pylväät alusta asti.

/Sam

betongexperten sanoi:
Onko sinulla mitään päällystettä/laatoitusta, joka estää sinua tarkastamasta yläpuolta?
Meillä oli itse asiassa laatoitus (malli paksumpi), joka oli aiemmin siinä. Saumat ja alusta olivat vuosien varrella rapautuneet. Joissain paikoissa oli vain puhdasta hiekkaa. Se oli niin huokoista, että saumassa oli alkanut kasvaa pieni puun taimi. :D

Tämä aiheutti kosteuden säilymisen laattojen alla, mikä puolestaan johti siihen, että julkisivu (kevytbetoni) oli kostea levyn läheisyydessä. Kosteus oli myös kapillaarisesti imeytynyt lattianalusmateriaalin sisäpuolelle. Porrasimme pois kaikki laatat, mutta muistan, että laatta näytti olevan kunnossa. Eli ei ollut halkeamia tai paljastunutta raudoitusta. Nyt meillä on peltikatto, joka toimii vedeneristyksenä.

Ymmärränkö vastauksestasi niin, että se ei ehkä ole erityisen kiireellinen, koska yläpuoli näyttää olevan kunnossa?

Lisäkysymys:

Mitä voisi tehdä pienten pakkasrapautumien suhteen parvekkeen etureunassa? Olen huomannut, että siinä alkaa olla halkeamia. Luultavasti johtuen siitä, että sulamisvesi imeytyy keväällä (päivällä) ja jäätyy sitten yöllä, aiheuttaen pakkasrapautumat?

Käytetäänkö yleensä betonin kyllästämistä hydrofobisella nesteellä tai vastaavalla? Toimisiko tavallinen betonin öljy?

Viimeksi muokattu:
Puuvilla:
On hyvä, että löysit jonkun BF:n kautta. Onnea tulevaisuudelle ja postaa mielellään ketjuun, kun tiedät enemmän.

eviljava:

Balkkosi tapauksessa ylempi raudoitus estää parvekelaatan taipumisen. Siksi ylemmän raudoituksen (ylin raudoituskerros) ja sen ankkurointi betoniin on erittäin tärkeää turvallisen parvekkeen kannalta. Tämä johtuu siitä, että parveketyyppisi altistuu vetojännityksille yläreunassa ja puristusjännityksille alareunassa. Betonilla on korkea puristuslujuus ja vain noin 1/10 vetolujuus suhteessa. Siksi betonirakenteet raudoitetaan staattisista syistä alueilla, jotka altistuvat vetovoimille. Sinun tapauksessasi vetovoimat ovat siis yläreunassa, ja suurin rasitus on lähellä kiinnitystä julkisivua vasten.

Lisäksi betonirakenteita raudoitetaan muiden syiden vuoksi halkeilun välttämiseksi betonin kutistumisen vuoksi, ns. halkeilu-raudoitus. Tämä raudoitus sijoitetaan myös betonin puristusalueille. Pienemmät vauriot, jotka kuvasit alapinnalla, tulisi nähdä varoitusmerkkinä, ja siksi voi olla hyvä ajatus antaa asiantuntijan tutkia parveketta.

On mahdollista poistaa parvekkeen etureuna ja sitten valaa uusi etureuna pakkasenkestävällä betonilla. Näiden toimenpiteiden suorittamiseksi on oltava varma, että parveke ei ole vaurioitunut muissa kohdissa tai että se ei vaurioidu lähitulevaisuudessa. Jälleen kerran tämä on syy saada parveke tutkittua.

Kyllä, on mahdollista suojata hydrofobisointiaineella (geeli tai neste), tämä voi olla tehokasta, jos ei ole käynnissä olevaa vauriomekanismia. Tämä voisi olla vaihtoehto korjauksen jälkeen tai vahingoittumattomilla alueilla. On tärkeää, että saavutetaan haluttu vaikutus eikä saada negatiivisia sivuvaikutuksia tämän tyyppisistä käsittelyistä.

Lisää lukuvinkkejä, joista voit oppia enemmän: http://www.bobattre.se/TemaBalkongInspektera.asp?Page=P03

Toivottavasti pystyin selittämään hieman enemmän.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
eviljava
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta!

Minun on yritettävä löytää joku, joka tuntee parvekkeet, jotta voin ainakin teettää tarkastuksen. En usko, että se on kiireellistä, mutta ymmärrän nyt, että parvekkeen tulisi olla mukana huoltosuunnitelmassa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.