Me aiomme purkaa etupuolen ja sitten pystyttää kivimuurin puusäleiköllä, ja se liitetään portilla tulevaisuudessa, meillä on pieniä juoksijoita, jotka haluamme teljetä sisään =).
Meidän täytyy siirtää sisäänkäyntiä. Kun minun piti päättää leveys, en oikein tiennyt, miten tehdä se, koska en näytä löytävän vakioleveyksiä portteihin ja minulla on vähän aikaa etsiä portteja. Valitseeko ensin portin ja rakentaa sitten sisäänkäynnin leveyden sen mukaan?
Onko mahdollisesti vakioleveyksiä ja sitten valitaan se mitta?
Vai rakentavatko useimmat oman puuporttinsa tai tilataanko se mittatilauksena?
Mielestäni sinun pitäisi ensin päättää aukaisumitta ottaen huomioon, mitä portin läpi tulee mahtua. Pienin mahdollinen aukaisumitta on 90 cm, jos haluaa noudattaa Boverketin sääntöjä. On erittäin helppoa rakentaa puinen portti, jos on jokseenkin kätevä.
Haluan, että korkeus on vähintään 140, mutta en löydä järkeviä portteja sillä mitalla. Haluaisi rakentaa, mutta aikaa on rajallisesti, jos haluaa tehdä sen hyvin. Ei halua vain sahata lankkuja ja sitten naulata porttia kasaan, sen hoitaa... en kyllä pystyisi katsomaan sitä joka päivä silloin.
Avausmitta 140 vaatii jakamisen kahteen osaan, jotta se olisi kestävä. Jakaminen ei tarvitse olla 70+70, se voi hyvin olla 90+50. Lähellä asuinpaikkaani on konepaja, jota olen käyttänyt melko usein kaiteisiin ja jalustoihin jne. Tiedän, että he valmistavat portteja tilauksesta tyyppikatalogista. Kustannukset eivät ole pelottavia. Maassa täytyy olla monia samanlaisia pajoja.
Miten on puuportin kanssa? Luuletko, että siihenkin tarvitaan kaksiosainen? Mittatilaustyönä tehty puuportti maksaa +5000:- (olen nähnyt sen vain yhdellä firmalla toistaiseksi)
Siinä on monia parametreja. Jossain vaiheessa uskon, että erityisesti rakennettu puuportti on kalliimpi kuin vastaava teräksessä. Ne ovat hieman eri aloja, joilla on erilaiset hintatasot. On tietenkin mahdollista tehdä 140 leveä puuportti, mutta se tarvitsee suunnittelua joltakulta, joka tuntee puun ja lujuuden. On tärkeää tehdä siitä jäykkä ja kevyt. Todennäköisesti on tarpeen käyttää jonkinlaista liimapuutekniikkaa. Jos sinulla on paljon rahaa, se ei ole mikään ongelma. Sinun tarvitsee vain mennä erikois/kalustepajaan ja tilata yksi. Varaa 20 000:-. Saranoiden tyyppi ja portinpylväs ovat myös erittäin tärkeitä. Puuportti tuolla leveydellä tarvitsee kantavan osan, joka on riittävän jäykkä. Jotain tämän version tyyliin.
Jos aiot rakentaa jotain itse, mummolta opin, miten portteja rakennetaan pieniä ja suuria.
Pienet ihmisille & eläimille, suuret heinärattaille, traktorille.
Katso piirustusta, jotain voi olla hyödyllistä.
Joka tapauksessa portti tulee roikkumaan alaspäin omasta painostaan, joten tärkeää on, ettei siitä tule itsestään roikkuvaa.
Oi terve... Hyvä opas. Mutta siinä oli hieman mietittävää, erityisesti painon suhteen. Puhuin vaimon kanssa eilen viimeisimmän viestin jälkeen ja voin varmaan nikkaroida kasaan ruman ja kevyen portin. Se kuitenkin poistetaan muutaman vuoden kuluttua.
Kumartaa ja kiittää hyvistä neuvoista.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.