Totta kai on lujaa käyttää raakaponttia tai vaneria seinissä. OSB ei ole ongelma, jos sitä käytetään oikein, sama koskee vaneria. Valitettavasti asennusohjeita ei noudateta meillä alalla. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi tiedon puutteesta. Raakapontti on vakaa kyllä, mutta puu elää. Jos raakapontti lyödään liian tiukasti yhteen, mitä 9 kymmenestä tekee, on suuri riski ongelmille.
Henkilökohtaisesti harkitsisin raakaponttia seinissä, mutta todennäköisesti jättäisin sen väliin. Ei ole mitään, ei yhtään mitään, missä raakapontti olisi parempi kuin vaneri tai OSB seinässä.
Ehkä ulkoseinässä, jossa ei ole muovia diffuusiosulkuna. Silloin raakapontti on kohtalainen diffuusiosulkuna, edellyttäen, että takana oleva rakenne on muuten diffuusioavoin.

Mutta jos käytetään raakaponttia, suosittelen lämpimästi ainakin kiinnittämään kunnon kipsilevyn à la 13 mm eikä 6 mm remonttikipsiä. Osittain siksi, että 13 mm kipsi on jäykempää = parempi äänieristys, ei paljon mutta se auttaa. 6 mm kipsi tuntuu haperoiselta ja toki vähän hätäratkaisulta. Olen asentanut tätä kipsiä lukuisiin kylpyhuoneisiin suoraan rapatulle pinnalle, silloin se toimii ihan hyvin. Olen myös käyttänyt sitä tekemään kaarevia kattoja esim. kattolyhdyssä mutta silloin useassa kerroksessa. Mutta totta kai, ei ole mitään, mikä estäisi sen toimimasta, mutta tyhmää ottaa riski :-)

mr Z sanoi:
Personligen så skulle jag överväga råspont i väggarna men förmodligen strunta i det. Det finns ingenting absolut ingenting med råspont som är bättre en plywood eller osb i en vägg.
Möjligtvis i en yttervägg som inte har plast som diffusionsspärr. Då är råsponten hyffsad som diff-spärr, förutsatt att bakomvarande konstruktion är diffusions öppen iofs.
Det finns en sak som är bättre med råspont, mer "quality time" med hammaren ;) Sen har jag lite dålig koll på vad plywood och OSB släpper ur sig för kemikalier ??? Inte lika illa som spånskiva hoppas jag.

Rätt material på rätt plats, har INTE plast i ytterväggarna och ja, ett jäkla behagligt inne klimat ;D

Päästöt OSB:stä ja vanerista ovat kyllä olemassa. Mutta eivät huonot kuin puru... Nyt se ei yleensä ole ongelma tbh... Ja naulaaminen on laadukasta aikaa:-) onneksi olen laittanut vasaran hyllylle, olen naulannut liikaa nauloja. Seuraavan kerran, kun naulaan, viivästyy kunnes muutetaan taloon. Ja toivon, että se vie aikaa.

mr Z sanoi:
OSB ei ole ongelma, jos sitä käytetään oikein, sama koskee vaneria. Valitettavasti me alalla emme noudata asennusohjeita. Tämä johtuu pääosin tietämättömyydestä.
Mikä on oikea tapa, jos asentaa OSB:n kipsin alle?

Matti sanoi:
Mikä on oikea tapa, jos asennat OSB-levyn gyprocin alle?
Että on 2-3 mm levyvälit OSB:ssa. Myös vanerissa pitäisi olla tämä väli... Käytin yleensä metrimittaa, toimii hyvin:-) ja kätevästi lisäksi.

mr Z sanoi:
Silloin raakapontti on kohtuullinen diffuusiosulku, edellyttäen että taustalla oleva rakenne on diffuusioavoin tosin.
:o Voiko olla mahdollista, että raakapontti on diffuusiotiivis? ??? Selitä mielellään miten jos näin on. ;)

Siitä tulee rakenteen tiivistynein kerros. Se ei ole täysin tiivis, mutta tiivein mikä on huomattava ero. Minulla ei ole tarkkoja lukuja, mutta muovilla on 5000*10^3 Z-arvo diffuusioarvossa, mikä on käytännössä tiivis, puulla taas noin 500*^3, mikä on ok. Mutta minä suosittelen muovia. Yksinkertaisesta syystä, että me tuotamme paljon, paljon enemmän kosteutta tänään kuin 50 vuotta sitten...
Forza diffuusio-este muovista!

mr Z sanoi:
Mutta minä kannatan muovia. Siitä yksinkertaisesta syystä, että tuotamme nykyään paljon, paljon enemmän kosteutta kuin 50 vuotta sitten...
Forza diff-estäjä muovista!
OK, saatoin ymmärtää sinut väärin aiemmassa viestissä. :-/ Ymmärsin niin, että ei pitäisi olla muovia vaan raakalautaa sen sijaan. ;)

Immobil sanoi:
OK, ehkä ymmärsin sinut väärin aiemmassa viestissä. :-/ Tulkitsin sen niin, ettei pitäisi olla muovia vaan raakapontin sijaan. ;)
NIIN voi ajatella, mutta se venyttää hyvän maun rajoja :D

Anteeksi, että puutun tähän keskusteluun. Olen itse ruuvannut 12 mm lastulevyn kaiken kipsin taakse talossa (eri aikaan sijoitetut saumat). Täysin siksi, että lastulevy maksaa vain 59 kr per levy. Mitä lastulevystä vapautuu, mikä on epäterveellistä? Lastulevyyn ruuvaaminen ei ole aiheuttanut minulle ongelmia. Tiedän myös, että useat uudet fiskarhedenvillor alueella käyttävät lastulevyä kipsin takana. Olenko rakentanut myrkkyvillan? :-[
/ Tommy

ClasseClas
Minulla on myös kaksinkertaisia levyjä, lastulevyä ja kipsiä, ja elän yhä!

Lastulevyt ovat Byggelitiltä ja laatu on aivan eri kuin turhan huokoiset halpalevyt, joita Byggmax myy.

Hieman propagandaa Byggelitiltä, joka on hyvin tietoinen lastulevyn ympäristömaineesta:

"Kysymys: Sisältääkö lastulevy paljon formaldehydiä, onko se vaarallista?

Vastaus: On valitettavasti yleinen väärinkäsitys, että lastulevyt päästävät suuria määriä formaldehydiä. Jotkut eivät myöskään tiedä, että formaldehydi on hyvin yleinen aine, jota pieninä määrinä on vapaassa ilmassa kaikkialla. Esimerkiksi sitä löytyy vaihtelevin määrin luonnonpuusta, kankaista, väreistä, hedelmistä, saippuoista, shamposta, liimasta, paperista jne. Tupakansavu päästää suuria määriä formaldehydiä, käytännössä katsoen on tämä aine koko ympäristössämme. Lastulevyt ovat yksi tarkimmin valvotuista tuotteista tältä osin. Totuus on, että matala päästöarvo, jota Ruotsin kemikaalivirasto vaatii ruotsalaisille markkinoille, on 0,13 mg per m3 ilmaa sisäilmassa. Byggelitsin tuotanto on jatkuvassa valvonnassa sopimuksen perusteella Valtion kokeilu- ja testausinstituutin, SP:n, kanssa formaldehydipitoisuuden ja päästöjen osalta. Varmistaakseen, että tuotteemme täyttävät aina alhaisimmat arvot, meidän on jatkuvasti valvottava tuotantoa. Byggelitsin lastulevyjen keskimääräinen päästö on huomattavasti alhaisempi kuin sallittu raja-arvo ja lähellä sitä, mitä tavallinen käsittelemätön luonnonpuu päästää. Byggelitsin lastulevyt ovat SVANEN-MERKITTYJÄ. "

Totta, ei totta? Valitse itse!

Macke202 sanoi:
Moi,

Aion rakentaa yksinkertaisen väliseinän kahden makuuhuoneen väliin puukehikoilla ja kipsillä.
Kysymykseni on, riittääkö 45x45 kehikko vai onko puun oltava vahvempaa? Se ei tule olemaan kantava mitenkään, vaan sen on tarkoitus pitää kipsi ja tapetti paikoillaan.
Kaappaan tämän vanhan ketjun ja lisään kysymyksen koskien sitä, pitäisikö väliseinissä olla muovia?

Minulla on kirvesmies (Puolasta), joka väittää, että on hyvä idea laittaa muovi kipsin alle molemmille puolille väliseinää. Kaikissa rakennuksissa, joissa hän on ollut Norjassa ja Ruotsissa, on rakennettu näin. Syy on estää eristeen työntyminen seinän läpi ja aiheuttamasta yskää jne. leijuessaan ilmassa.

Kuulostaa järkevältä, mutta voi olla riski, että kosteus jää loukkuun ja aiheuttaa hometta?
Eli kun seinään naulataan, muovi puhkaistaan, kosteus pääsee sisään eikä tule ulos.

Vai pitäisikö ehkä laittaa jonkinlaista ei-diffuusiotiivistä muovia tai sellaista tuulensuojakalvoa?

Kommentteja?

Se oli helvetti tyhmintä mitä olen kuullut....

Mikä on seuraava juttu? Että pitäisi laittaa primeri ja vedeneristys kaikille seinille, jos joskus tulevaisuudessa rakentaa märkätilan sinne?

Viimeksi muokattu:
Ei, väliseinissä ei pidä olla muovia, eikä "eristys kömpii ulos". Tuon hän on ymmärtänyt täysin väärin.

Kipsilevyt tiivistävät erinomaisesti itsessään. Paikat, joissa voi olla aiheellista käyttää muovia sisäseinissä, ovat silloin, kun asennetaan ainoastaan paneeleja. Nämä voivat liikkua jonkin verran kosteuden muutoksesta, jolloin muodostuu rakoja eristeen sisään.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.