13 582 lukukertaa ·
32 vastausta
14k lukukertaa
32 vastausta
Väliseinän rakentaminen
Sivu 1 / 3
Terve,
Aion rakentaa yksinkertaisen väliseinän kahden makuuhuoneen väliin puutolpilla ja kipsilevyllä. Kysymykseni on, riittääkö 45x45 tolpat, vai pitääkö puun olla vahvempaa? Se ei tule olemaan kantava millään tavalla, vaan sen on tarkoitus vain pitää kipsilevy ja tapetti paikoillaan.
Aion rakentaa yksinkertaisen väliseinän kahden makuuhuoneen väliin puutolpilla ja kipsilevyllä. Kysymykseni on, riittääkö 45x45 tolpat, vai pitääkö puun olla vahvempaa? Se ei tule olemaan kantava millään tavalla, vaan sen on tarkoitus vain pitää kipsilevy ja tapetti paikoillaan.
Se riittää, mutta mieluummin valitsisin 45x70 (tai mahdollisesti 34x70) koolingit.
Kokemukseni 45x45 koolingeista on, että ne ovat usein enemmän vääntyneitä ja kieroja kuin esim. 45x70.
Jos seinään tulee ovi, tarkista karmin leveys,
45 koolingeilla seinästä tulee vain 71 mm paksu.
-- Arne
Kokemukseni 45x45 koolingeista on, että ne ovat usein enemmän vääntyneitä ja kieroja kuin esim. 45x70.
Jos seinään tulee ovi, tarkista karmin leveys,
45 koolingeilla seinästä tulee vain 71 mm paksu.
-- Arne
Jos jänneväli on yli 2 m, suosittelen 45*70 kuten edellinen puhuja. Ja laitathan tuplakipsin seiniin!!!! Lisäksi myös 45 mm lasivilla 70 mm toimii hyvin. Eristyksen tarkoitus on vain vaimentaa seinän sisäistä resonanssia, joten 45 riittää mainiosti..... mutta 2 kipsiä kummallekin puolelle tai OSB, kipsi.... Äänieristyksen vuoksi.
Kun kerran rakennat, miksi kitsastella ja käyttää vain 45x45? Ei maksa paljon enempää käyttää "oikeaa" puutavaraa seinässä, ja siitä tulee paljon tukevampi. Iske nyrkki seinään, jossa on 45x45 tukipuut, ja tunnet kuinka koko seinä tärisee...kaksoiskipsiä tai ei. Tätä ei tapahdu 45x70 tukipuiden kanssa.
45*45, 45*70, 45*95 jne sama paska eri nimi vakauden vuoksi 45*45 vaatii enemmän sivustabilointia kuin 70 tai 95, se on se, mikä tekee seinästä vakaan itsessään. Yhteistyö palkkien välillä ja että ne blaa....blaa...blaa....
Mutta se, mitä tarkoitin tuplakipsillä, koskee 45*45, 45*70, 45*95, 45,120,45*145, 45*170.... Jos tavoittelet ääntä, palkkien väli vaikuttaa vain alimpaan sisäiseen resonanssiin. Massa, massa ja vielä kerran massa on AINOA, joka vaikuttaa ilmaääniin.
Ja kuten kysymys kuului kahden makuuhuoneen välillä, halutaan päästä ilmaääniin 80-90 %:n osuudella, jotta saadaan hiljainen makuuhuoneympäristö. Jos ongelmana on runkoon liittyvät muut matalataajuiset äänet, ei mikään kipsi tai betoniseinä maailmassa auta.
Joten unohda vakaus, makuuhuone, 2 kipsikerrosta/puoli piste.
Mutta se, mitä tarkoitin tuplakipsillä, koskee 45*45, 45*70, 45*95, 45,120,45*145, 45*170.... Jos tavoittelet ääntä, palkkien väli vaikuttaa vain alimpaan sisäiseen resonanssiin. Massa, massa ja vielä kerran massa on AINOA, joka vaikuttaa ilmaääniin.
Ja kuten kysymys kuului kahden makuuhuoneen välillä, halutaan päästä ilmaääniin 80-90 %:n osuudella, jotta saadaan hiljainen makuuhuoneympäristö. Jos ongelmana on runkoon liittyvät muut matalataajuiset äänet, ei mikään kipsi tai betoniseinä maailmassa auta.
Joten unohda vakaus, makuuhuone, 2 kipsikerrosta/puoli piste.
Kaksoiskipsissä käytetään yleensä 2 kpl 12 mm levyjä päällekkäin. Ensimmäinen kerros vaakasuorassa, toinen kerros pystysuorassa.
Se on suositeltavaa, jos ei käytetä plywood-levyä ensimmäiseen kerrokseen, sillä se on mielestäni paras. Muista vain siirtää saumoja niin, etteivät ne ole samassa koolauksessa.
Se on suositeltavaa, jos ei käytetä plywood-levyä ensimmäiseen kerrokseen, sillä se on mielestäni paras. Muista vain siirtää saumoja niin, etteivät ne ole samassa koolauksessa.
Älä laita levyjä alas!!! Siirretään saumat yhdellä koolauksella. Tietysti levyjä voi laittaa alas, mutta henkilökohtaisesti olen harvoin käyttänyt tätä menetelmää ja äänen kannalta se ei ole hyvä. Lisäksi ei pidä ruuvata liikaa ensimmäiseen kerrokseen jne.... Etenkään asennettaessa pelti- tai akustiikkakoolauksille.....
Eroaako äänen suhteen todella niin paljon yksinkertaisen ja kaksinkertaisen kipsilevyn välillä? Olen rakentanut väliseinän yksinkertaisella kipsilevyllä ja 70mm lasivillalla, enkä ole täysin tyytyväinen äänieristykseen.
Voinko odottaa selvästi havaittavaa eroa, jos vaivautuisin laittamaan toisen kerroksen molemmille puolille?
Terveisin
Pagge
Voinko odottaa selvästi havaittavaa eroa, jos vaivautuisin laittamaan toisen kerroksen molemmille puolille?
Terveisin
Pagge
Se tekee eron noin 10 dB, mikä on puolitoistakertainen kaksinkertaistuminen, 6 dB on kaksinkertaistuminen. Sitten on muitakin asioita, jotka pätevät. Mutta en yksinkertaisesti välitä mennä siihen tarkemmin. Kustannukset nousevat luonnollisesti noin 100 kr/neliömetri valmiiseen seinään, kun on kaksinkertainen kipsilevy, mutta pidän edelleen kiinni siitä. 2 kerrosta antavat enemmän etuja kuin nämä 100 kr. Ääneneristys, seinän vakaus, parempi pohja maalaustöille, parempi ripustaa esineitä, kuten tauluja, hyllyjä jne.... joo tietysti voi laittaa plywoodin palkkien väliin ja puuhailla, mutta sanon vain, että ei ole sattumaa, että 90 % kaikista väliseinistä, joita olen rakentanut vuosien varrella, koostuu 2 kerroksesta kipsilevyä per puoli.
Onko sillä merkitystä kiinnittää 22 mm raakaponttia kummallekin puolelle regaleita, ja sen päälle kipsilevyä kummallekin puolelle? Ja eristys sisälle?
Näin olemme tehneet, kun olemme tehneet ylimääräisen pienen WC:n.
Suosittelisitteko silti tuplakipsiä? ???
/A-K
Näin olemme tehneet, kun olemme tehneet ylimääräisen pienen WC:n.
Suosittelisitteko silti tuplakipsiä? ???
/A-K
Olen tänään kutsunut kotiin rakennusinsinöörin, joka taputteli meidän vielä kipsaamattomia sisäseiniämme autuaan ilmeen kera kasvoillaan ;D
"Tämä on minun mieleeni, ihmiset alkavat ymmärtää, että pitää rakentaa kunnolla!"
Hänen mukaansa käytetään paljon OSB:tä, ja se on niin lähellä raakaponttia kuin voi olla olematta raakaponttia!
Halkeamista puheen ollen, tuskin, jos talosi pysyy paikoillaan. Meillä on raakaponttia ja kipsiä koko talossa eikä halkeamia saumoissa toistaiseksi, mutta kuka tietää, ehkä niitä tulee, koska meillä on vain 8 vuoden historia tähän mennessä
"Tämä on minun mieleeni, ihmiset alkavat ymmärtää, että pitää rakentaa kunnolla!"
Hänen mukaansa käytetään paljon OSB:tä, ja se on niin lähellä raakaponttia kuin voi olla olematta raakaponttia!
Halkeamista puheen ollen, tuskin, jos talosi pysyy paikoillaan. Meillä on raakaponttia ja kipsiä koko talossa eikä halkeamia saumoissa toistaiseksi, mutta kuka tietää, ehkä niitä tulee, koska meillä on vain 8 vuoden historia tähän mennessä