Hei!
Olen purkanut vanhat kiinteät vaatekaapit laittaakseni liukuovet modulijärjestelmällä. Kuitenkin sisäseinä täytyy rakentaa uudelleen kestämään kuormituksen, nyt pohdin miten se pitäisi rakentaa.
OSB-levy vai lastulevy? Lastulevyllä on parempi pintarakenne, joten ehkä säästyy kipsaukselta, mutta kestääkö se kuormituksen samalla tavalla kuin OSB?

Ystävällisin terveisin, Jimmy
 
Ehkä vaneri sen sijaan? Parempi ruuvata kiinni ja hienompi viimeistely kuin Osb.
 
Jimmy, mitä aiot kiinnittää seinään? Ja sitten kysymys kuuluu, millaista pintaviimeistelyä haluat lopputulokseksi. Jos on kyseessä erittäin suuret kuormitukset, eli hyllyt täynnä kirjoja, suosittelen vaneria. Se riippuu myös siitä, miten aiot kiinnittää hyllyt/kiskot. Aiotko käyttää vain puuruuveja suoraan levyyn, vai käytätkö laajentuvia metallisia mollyproppuja. Aiotko asentaa Elfa-kiskot ja sitten laittaa hyllyt päälle, vai aiotko rakentaa hyllyt paikan päällä hyllylevyistä jne.? OSB kestää yhtä hyvin kuin lastulevy samaa paksuutta. Mutta 15 mm lastulevy kestää tietysti paremmin kuin 12 mm OSB. Mutta 12 mm vaneri on parempi kuin 12 mm OSB. Sen sijaan 15 mm vaneri on selvästi parempi kuin 15 mm lastulevy. Ei ole kuitenkaan syytä rakentaa kestämään satoja kiloja, jos kuorma on vain 20 kg.
 
I ItWasntMe sanoi:
Jimmy, mitä aiot laittaa seinälle?
Ja sitten kysymys kuuluu, millaista pintaviimeistelyä haluat lopputulokseksi.
Jos kuormitus on erittäin suurta, ts. ylöspäin vedetyt hyllyt täynnä kirjoja, suosittelen vaneria.
Se riippuu myös siitä, miten aiot kiinnittää hyllyt/kiskot. Aiotko käyttää vain puuruuveja suoraan levyyn, vai käytätkö laajenevia metallisia molly-tulppia. Aiotko laittaa elfa-kiskot seinään ja lisätä sitten hyllytasot, vai aiotko rakentaa hyllyt paikoilleen hyllytasoista jne.? Osb kestää yhtä hyvin kuin lastulevy samasta paksuudesta. Mutta 15 mm lastulevy tietysti kestää paremmin kuin 12 mm osb. Mutta 12 mm vaneri on parempi kuin 12 mm osb. Sitä vastoin 15 mm vaneri on selvästi parempi kuin 15 mm lastulevy. Ei kuitenkaan ole syytä rakentaa sellaista, joka kestää useita satoja kiloja, jos siihen tulee lastattua vain 20 kg.
Rakennetaan vaatekaappi tyypillisesti Elfa-moduulijärjestelmällä, eli yksinkertainen kisko, joka kantaa laatikoita, hyllyjä jne. Mutta haluan mieluusti tehdä koko seinän kunnolla, jos haluaa muuttaa myöhemmin elämässään. Pintaviimeistely voisi mielellään olla hyvä, ehkä eniten itselleni.. Mietin 12 mm vaneria ja 6 mm kipsilevyä vain saadakseni hienon pinnan? Toimisikohan se?
 
sitten satsaisin ruuvattuun 13-15 mm vaneriin. Sekä 6 mm remonttikipsiin (nämä voit liimata kiinni). Se riittää hyvin, jos käytät 6X40 mm pyöreäkantaisia ruuveja ilman tulppia jokaisessa kiskon reiässä. Voima vetää alaspäin, joten se kestää satoja kiloja. On eri asia, jos voima vetää suoraan ulospäin. Silloin tarvitaan laajenevia tulppia.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.