5 973 lukukertaa ·
4 vastausta
6k lukukertaa
4 vastausta
Välipohjan eristys
Olen kaivanut betonilattian pois yhdessä mökin huoneessa (syvyys 350 mm) ja pohdin nyt, miten eristää se. Uuteen lattiaan tulee puulattia, lattiareglar 45x145 on hankittu. Alun perin ajattelin täyttää koko välin liitulecasoralla puulattiaan asti, mutta olen kuullut eri tahoilta ongelmista puulattian nousemisen kanssa tällä ratkaisulla. Mitä teen muuten? Riippumaton lattia ja gullfiber? Miten teen sitten sen alle? Pitäisikö minun ottaa tuuletus perusmuurista vai täyttääkö...??
Näin se näyttää nyt:
Kuvissa näkyvät vanhemman talon jäänteet, jotka löysin nykyisen alta

Näin se näyttää nyt:
Kuvissa näkyvät vanhemman talon jäänteet, jotka löysin nykyisen alta

Koska kyseessä on ilmanvaihto, huone on kooltaan 4,2 x 3,2 metriä. Kuinka monta venttiiliä? Onko jollain tietoa fiksusta työkalusta perustuksen poraamiseen, kuten iso reikäporakone, jonka voisi vuokrata jostain? Hinta?
Oletteko kaikki samaa mieltä, että minun pitäisi lisätä ilmanvaihto perustukseen? Otan mielelläni lisää vinkkejä.
Oletteko kaikki samaa mieltä, että minun pitäisi lisätä ilmanvaihto perustukseen? Otan mielelläni lisää vinkkejä.
Juuri siellä, missä valokuvat on otettu, löysin vanhan talon nykyisen alta, joten syvyys on siellä hieman matalampi. Huoneen muissa osissa syvyys on 35-40 cm, mutta vanhan talon perustuksella noin 30 cm. Joten pitäisi olla tilaa palkistolle.
Blindbotten: sinä sanoit asfabord 2x13=26mm. Kuulostaa paksulta. cc lattianiskat ovat noin 500mm. Ajattelin, että ehkä riittää toteutus kuvauksesi mukaan kiinnitettynä palkkien alle ja öljymasoniittia päälle. Eikö siitä tule vakaa? Ei tarvitse kestää kävelyä, mutta ei saisi romahtaa.
Risti-ilmastointi? Tarkoitatko huoneen lävistäjiä?
En ole suunnitellut käyttäväni vanhoja ratkaisuja, koska en voi laittaa niihin niskoja ilman sahaamista
Kiinnitän kaksi palkkia päätyseiniä pitkin ja palkkikenkä kiinnitetään näihin lattian nostamiseksi. Mutta kuinka kiinnittää päätyseiniin? Ajattelin käyttää paksuja naulatulppia, 8 kummallekin puolelle perusmuuriin, ja varmuuden vuoksi tukea lecaharkoilla.
Lattianiskojen pituus on 4,2 metriä ja ne ovat 145 korkeita, ajattelin keskelle tukea, tarvitseeko se?
Blindbotten: sinä sanoit asfabord 2x13=26mm. Kuulostaa paksulta. cc lattianiskat ovat noin 500mm. Ajattelin, että ehkä riittää toteutus kuvauksesi mukaan kiinnitettynä palkkien alle ja öljymasoniittia päälle. Eikö siitä tule vakaa? Ei tarvitse kestää kävelyä, mutta ei saisi romahtaa.
Risti-ilmastointi? Tarkoitatko huoneen lävistäjiä?
En ole suunnitellut käyttäväni vanhoja ratkaisuja, koska en voi laittaa niihin niskoja ilman sahaamista
Kiinnitän kaksi palkkia päätyseiniä pitkin ja palkkikenkä kiinnitetään näihin lattian nostamiseksi. Mutta kuinka kiinnittää päätyseiniin? Ajattelin käyttää paksuja naulatulppia, 8 kummallekin puolelle perusmuuriin, ja varmuuden vuoksi tukea lecaharkoilla.
Lattianiskojen pituus on 4,2 metriä ja ne ovat 145 korkeita, ajattelin keskelle tukea, tarvitseeko se?
Otan vapauden katkaista keskustelun, koska täällä on hyviä kuvia.
Olen miettinyt hieman tätä tilannetta täällä. Kesämökin kellarin lattia koostuu murskeesta ja sitten noin 2 cm betonikuoresta, tietysti siinä on pieniä halkeamia, mutta ei vaarallisia.
Mitä olen miettinyt; jos se näyttää tältä. Voiko silloin tasata lecasora, tärylevyllä ja laittaa styroksia. Eristyksen päälle valetaan sitten noin 5 cm paksu vahvistettu laatta. Laatan yläreunan tulisi olla alakarmin alaosan alapuolella. Mahdollisesti voi valaa paksun kosteussulun päälle, tai käyttää platon laatassa.
Mitä mieltä ovat te betonin lujuudesta tietävät?
Olen miettinyt hieman tätä tilannetta täällä. Kesämökin kellarin lattia koostuu murskeesta ja sitten noin 2 cm betonikuoresta, tietysti siinä on pieniä halkeamia, mutta ei vaarallisia.
Mitä olen miettinyt; jos se näyttää tältä. Voiko silloin tasata lecasora, tärylevyllä ja laittaa styroksia. Eristyksen päälle valetaan sitten noin 5 cm paksu vahvistettu laatta. Laatan yläreunan tulisi olla alakarmin alaosan alapuolella. Mahdollisesti voi valaa paksun kosteussulun päälle, tai käyttää platon laatassa.
Mitä mieltä ovat te betonin lujuudesta tietävät?
Klikkaa tästä vastataksesi