Nyt rakennuslupa on vihdoin myönnetty ja on aika aloittaa K-piirustukset. Arkkitehtini on ehdottanut puista välipohjaa kellarikerroksen ja talon pohjakerroksen välille, mutta olen hieman epäileväinen tämän suhteen. Minulla tulee olemaan kellari vain osan taloa alla, ja siellä tulee olemaan puusepänverstas. Melun vuoksi tuntuu paremmalta käyttää betoni- tai kevytbetonilaattaa. Betonin haittapuoli on tietenkin hinta.

Mutta kuinka suuri oikeastaan ​​on betonilaatan (ei tarvitse olla paikalla valettu) tai kevytbetonilaatan lisäkustannus verrattuna puulattiaan?

• Tykkään
Pyroholic
  • Laddar…
Kevytbetoni maksaa noin 400:-/m2 toimitettuna, ei asennettuna. (Perustuu 100 m2 välipohjaan, ilman ALV)

Oletko varma, että betoni tekee siitä hiljaisemman?
En ole minä...

Eikö se ole niin? Olen aina pitänyt sitä itsestäänselvyytenä, mutta ehkä se on väärin... Betonisäleikkön suuremman massan vuoksi sen pitäisi olla vaikeampaa värinöille päästä läpi?

Ei. Äänieristys on erittäin monimutkaista.
Tietysti on olemassa lattian tai seinän paksuus, jossa massa on niin suuri, että ääniaallot eivät pysty saamaan sitä värähtelemään, mutta silloin puhumme kirkon seinistä.
Puulattia voi epäilemättä olla hiljaisempi.
Asuimme aiemmin vuokratalossa Årstassa, tiilitalossa, jossa oli betonilattiat ja betonisisäseinät. Etsimällä saa etsiä jotain äänekäämpää! Erityisesti kerrosten välillä. Askeläänet eivät kuuluneet niin hyvin, mutta äänet, TV, radio (vessakäynnit..!) kuuluivat kirkkaasti.

Yleensä sanotaan, että eristystä tulisi olla eri tiheyksillä melun sieppaamiseksi eri taajuusalueilla.

Talon, jossa asumme nyt, välipohjassa on 195mm ekokuitua.
Täällä on päinvastoin kuin aiemmin - askeläänet voivat kuulua lievästi (vaimo on kantapääkävelijä :) ), mutta muuten on erittäin akustisesti hyvin eristetty..

Mineraalivilla toimii varmasti yhtä hyvin, ellei kitsastella ja laiteta sisään mitätöntä 95mm levyä, jonka monet talonvalmistajat näyttävät katsovan riittäväksi - jos he ylipäätään laittavat mitään.
Uskon, että välipohjan täydellinen täyttö tekee ihmeitä, jotta sinne ei jää kaikukoppaa.

Äänestän Lättbetongen joka tapauksessa, mutta senhän tiesit jo K12! ;D

Kävin keväällä lättbetongtaloissa ja siellä oli hiljaista kuin fan suoraan sanottuna. Joten minä ihastuin kovasti tähän ominaisuuteen.

Joo, tiedän... ::)

Mm, luulen, että kevytbetoni on hiljaisempaa kuin tavallinen, ehdottomasti. Se on huomattavasti huokoisempaa ja kevyempää, mikä pitäisi olla etu akustiikan kannalta.
Ystäväni rakentaa tällä hetkellä HH Celeron-taloa. Rungon pitäisi olla valmis muutaman viikon päästä, joten sitten tulee raportti. :)

F
Mitkä ovat perinteisen puulattian rakentamisen kustannukset?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.