S
Heippa

Tarvitsen rakentaa väliaikaisen palkin, joka on 12 metriä pitkä ja tukee vain päistään. Sen pitää kantaa vain pressu.

Ajattelin ruuvata yhteen kolme 4,8 metriä pitkää 120x21 mm lautaa 12 metrin pituiseksi ja sitten asettaa myös 120x21 mm "päälle", jotta saan T-palkin.

Uskotteko, että siitä voi tulla tarpeeksi vakaa nostamaan ja pitämään pressua suojana yöpakkasta ja mahdollisesti sadetta vastaan? Lumisateen aikana sitä ei käytetä.

Todennäköisesti parempi kiinnittää ja liimata masonit- tai vanerilevyjä kummallekin puolelle kahta koolauspuuta, kuten kuvassa.
Kaksi puupalaa rinnakkain, edestä ja takaa, esittelevät, miten levyt voidaan kiinnittää niihin molemmille puolille.

Ehdottamasi palkki olisi todennäköisesti melko epävakaa sivusuunnassa.

Jos teet kuten ajattelit, pitäisi "tvär"-osio olla alaspäin, jotta se voisi nostaa kuorman. Sehän on koko ajatus T-palkista.

kestääkö sen lumia ja tuulta?

On varmaankin vaikeaa valmistaa väliaikaista palkkia, joka kestää sekä sivu- että yläpuolisia kuormituksia, ilman että siitä tulee erittäin järeä ja raskas. Jos palkin on tarkoitus pelkästään kannatella pressua, niin varmasti se jäykistää sivukuormia jonkin verran, ja voidaan tietysti laittaa köysiä palkista, jotka tukevat sitä sivusuunnassa.

mutta jos sen ei ole tarkoitus ottaa kuormaa, tarvitaanko sitä silloin lainkaan?

Olen hieman utelias siitä, mitä se suojaa. 12 metriä pitkä(?) pressu, joka suojaa sateelta ja pakkaselta, mutta otetaan alas lumisateen aikana? Kukaan muu ei ihmettele? ;)

ToRy sanoi:
Olen vähän utelias mitä sen on tarkoitus suojata. 12 metrin (?) pressu, joka suojaa sateelta ja pakkaselta mutta otetaan alas lumisateella? Eikö kukaan muu ihmettele? ;)
Vaikuttaa epäilyttävältä. Minulla itsellä on pressu asuntovaunussa, joka pysyy juuri siksi, että lumi on likaista. Mahdollinen sade kuulostaa todella epämääräiseltä. Missä asut?

Snickerick sanoi:
kiertää yhteen kolme kpl 4,8m pitkiä 120x21mm lautoja 12m ja sitten laittaa myös 120x21mm "päälle", jotta saan T-palkin.
En usko, että se on tarpeeksi jäykkä kannattamaan itseään edes, vaan romahtaa sivulle ja sitten hajoaa täysin.

Tarvitaan jotain tyyppistä riippusilta tai tukia alle.

Yksinkertainen diagrammi, joka esittää riippusiltaa sivulta kuvattuna, jossa näkyy pylväät, kaapelit ja kansi.

S
Kyllä, koko ajatus on, että sen täytyy kantaa itse itsensä ilman ongelmia, sen täytyy olla vakaa sekä korkeudelta että sivusuunnassa, jos se on vakaa vain korkeudelta, se tulee taipumaan sivulle ja kiertymään, kaatumaan kuten kirjoitat mycke_nu.

Carl_Elvis, mitä osia tarkoitat, että pitäisi olla alas kun puhut poikkiosasta? Ajatukseni on, että se tulisi asentaa kuin T, litteä puoli ylös ja T-varsi pystyasennossa, eikö sen pitäisi olla vakaampi niin?

Ehkä minun täytyy kokeilla ja katsoa, toimiiko se. Asia on niin, että minulla on juuri tuo materiaali. Ajatus kovalevystä on ehkä hyvä, sellaisia palkkeja on oikeastikin olemassa, mutta miten on pituuden ja sivuvakauden kanssa, se tuntuu epävarmalta.

Teille, jotka pitävät sitä oudolta ym. pohdinnoilta, mitä tapahtui mielikuvituksellenne ja etsivätaidoillenne? ;) Mitä joku, joka hengailee rakennustalo-palstalla, saattaisi haluta peittää väliaikaisesti pressulla sateelta ja pakkassuojalta, tässä koossa? Ja niille, jotka eivät keksi suoraan, on todella hyvä vinkki vain kahden tai kolmen klikkauksen päässä ;) Ne, jotka löytävät sinne, voivatkin keskustella asiasta siellä, niin emme pilaa yllätyksen iloa muilta täällä ;) Vähä joulupuuhastelua pitää olla :)

Minkälaista kuormaa sen pitäisi kestää ja pitääkö sen kestää lunta? Toivottavasti se kävi ilmi ensimmäisestä viestistäni!
Pitääkö sen kestää tuulta? No, mitä minun pitäisi siihen vastata, kuinka pitkä on naru ;)

Jotta voit ottaa lastin ylhäältä, tulisi sinun T:n olla ylösalaisin, muuten se ei tuo mitään.

S
Ahaa, miksi T-rakenne on parempi ottamaan kuormaa "vartelta" kuin "yläpuolelta"? En olisi uskonut, että sillä oli mitään merkitystä. Olinhan luullut, että voimat ja vastavoimat tekisivät siitä saman asian, jos se käännettäisiin 180 astetta!?

Jos se pitäisi olla vain T, sen pitäisi olla kuin T, se on yläosa, joka haluaa rypistyä. Alareunassa on vain jännitysvoimia, joten se pysyy todennäköisesti suorana.

Kuten Carl Elvis ajattelee, se on väärin, ylä- ja alareunoissa on samat voimat, mutta eri suuntiin.

Protte

Se riippuu materiaalista. Jotkut kestävät lähes kuinka paljon painetta tahansa (esim. betoni), mutta eivät samalla kestä venytystä lainkaan (siksi tarve raudoitukselle).

Puussa vetolujuus kuidun suunnassa on kaksinkertainen puristuslujuuteen nähden, eli T:n tulisi olla ylösalaisin.

[TABLE="class: tabgul tab100, width: 743"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Kuidun suunnassa
(MPa)[/TD]
[TD]Kuitua vastaan
(MPa)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Vetolujuus[/TD]
[TD]100[/TD]
[TD]3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Puristuslujuus[/TD]
[TD]50[/TD]
[TD]7[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Leikkauslujuus[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]5[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Taulukko 1. Suuntaa-antavat lujuusarvot virheettömälle kuusi- ja mäntypuulle.

• Tykkään
Carl_Elvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.