isolde sanoi:
Lambda on lämpöjohtavuuden mitta, ja kuten nimikin vihjaa, infrapunasäteily on juuri lämpösäteilyä, joten lambda 0,021 W/mK PU:lle on ehkä vain puolet totuudesta.
Krawk sanoi:
Lämmönjohtavuus ei ole sama asia kuin lämpösäteily. Kaksi täysin erilaista mekanismia energian siirtymiseen.
Homogeenisissa materiaaleissa ei tapahdu lämmönsiirtoa säteilyn kautta. Sitä ei siis voi heijastaa.
En myöskään väitä, että johtavuus ja säteily olisivat sama asia.
Se, että lämpösäteilyä ei tapahtuisi seinien läpi, on liioiteltua. Se voi olla merkityksetöntä jonkun mielestä, joka tulkitsee fysiikkaa tiukasti. Joka tapauksessa on olemassa useita tuotteita, jotka hyödyntävät kaikkia kolmea tapaa eristää lämpöhäviöitä vastaan. Toinen esimerkki:
ThermoReflekt http://www.wiedland.se/thr/

Alumiinifolioiset pelastuspeitteet ovat toinen, joissa lämmönlähde, eli ihmisen keho, on peitetty kerroksella vaatteita, joten säteilyn ei määritelmäsi mukaan pitäisi pystyä esiintymään.
 
isolde sanoi:
Jag påstår inte heller att konduktivitet och strålning är samma sak.
Ok, jag läste för fort.
Faktabladet till produkten visar dock ingen förbättring på grund av strålningsreflektorn. U-värdet för konstruktionerna överrenstämmer med likvärdiga utan folie.

isolde sanoi:
Att värmestrålning inte förekommer genom väggar är för mycket sagt.
Jag påstår inte heller att värmestråling inte har betydelse för värmetransporten genom väggar. Om inte väggen nu består av tex massiv betong.

isolde sanoi:
Den kan vara försumbar för någon som tolkar fysiken strikt.
Va?

isolde sanoi:
Hur som helst finns det flera produkter som anspelar på alla tre sätt att isolera mot värmeförluster. Ytterligare ett exempel:
ThermoReflekt [linkki]
Den produkten har däremot fri luft framför i alla montageanvisningar. Den klarar då av att reflektera värmestrålningen.
Dock så isolerar den enbart genom att reflektera strålning. Ledning och konvektion stoppar den inte i någon nämnvärd omfattning.
Skumplastskivorna arbetar å sin sida enbart med att hindra konvektion med minimal ledning. Precis som vanlig isolering, fast lite bättre.

isolde sanoi:
Räddningsfiltar av aluminiumfolie är ett annat, där värmekällan, dvs människokroppen är ju täckt av ett lager av kläder, så strålning enligt din definition, borde ju inte kunna förekomma.
Du har inte filten dikt an mot kroppen/ kläderna. Förutom i enstaka punkter så är det luft mellan.
Filten hindrar även fukt att avgå, vilket ger minskade förluster.

---

Reflektiv isolering fungerar. Dock inte lika effektivt som traditionell isolering med samma konstruktionstjocklek.
Att bara smälla på en alufolie eller liknande på en isolerskiva och sedan använda den som vanligt, dikt mot andra material, ger dock ej någon effekt.
Vakumisolering fungerar också, mycket bra tom. Största problemet här är priset och den mekaniska känsligheten. Det är jobbigt att få punka på väggen.
 
Krawk sanoi:
Et ole peiton kanssa tiiviisti kiinni kehossasi/vaatteissasi. Paitsi yksittäisissä pisteissä, on välissä ilmaa.
Peitto estää myös kosteuden haihtumisen, mikä vähentää menetyksiä.
.
Ja se pitää myös tuulen ulkopuolella.
 
Krawk sanoi:
Tuo tuote on sen sijaan vapaa ilman edessä kaikissa asennusohjeissa. Se pystyy silloin heijastamaan lämpösäteilyä.
Kuitenkaan se ei eristä muuta kuin heijastamalla säteilyä. Se ei pysäytä johtamista ja konvektiota merkittävästi.
Vaahvomuovilevyt toimivat puolestaan vain estämällä konvektiota minimaalisella johtamisella. Aivan kuten tavallinen eristys, mutta hieman paremmin.
Ei sitten, lattialämmitys, joka on valettu betonilaattaan, ei ole "vapaa ilman edessä". Sama koskee putkien eristämistä. ThermoReflektin lämmönjohtavuutta voidaan vähentää lisäämällä rakenteen paksuutta, vaikka ThermoReflekt väittääkin selvästi, että:

"Saavuttaakseen R-19 lasivillalla tarvitaan noin 15 cm paksuus, kun taas R-19 tiilillä saavutetaan vasta noin 100 cm paksuudella, ja ThermoReflekt Polynum Big:llä saavuttaa R-19 paksuudella 0,8 cm."

Ne ovat varsin vaikuttavia lukuja, elleivät ne ole mitattu hyvin erityisissä olosuhteissa.

Krawk sanoi:
Sinulla ei ole huopaa tiukasti vasten kehoa/vaatteita. Lukuun ottamatta joitain pisteitä, on ilman välistä.
Se oli rohkea yritys illustroida säteilyn vaikutusta. Olisin yhtä hyvin voinut esimerkin ulkoseinällä, joka on peitetty alumiinifoliolla, joka myöskään ei ole tiukasti seinää vasten, vaan se on liimattu ohueen eristelevyyn. Mitä eristelevyssä on? Lähinnä ilmaa.
Säteilyvaikutus tietenkin vähenee paksuuden kasvaessa. Siksi ei ole järkevää liimata alumiinifoliota paksuihin solumuovilevyihin, juuri kuten tarkoitat.
 
isolde sanoi:
Ei lainkaan, lattialämmitys valettuna betonilaatan päälle ei ole "vapaata ilmaa edessä". Sama koskee putkien eristystä.
Jos betonia valetaan suoraan kalvon päälle, se ei toimi. Se, että he kirjoittavat jotain muuta verkkosivustollaan, ei muuta fysiikan lakeja.

isolde sanoi:
ThermoReflektsin lämmönjohtavuutta voidaan vähentää kasvattamalla rakenteen paksuutta, vaikka ThermoReflekt selvästi väittää, että:

"saavuttaakseen R-19 lasivillalla tarvitaan noin 15 cm paksuutta, kun taas R-19 tiilien kanssa saavutetaan vasta noin 100 cm kohdalla, ja ThermoReflekt Polynum Big:in kanssa saavutetaan R-19 paksuudella 0,8 cm."

Ne ovat melko vaikuttavia lukuja, jos ne eivät ole mitattuja erittäin erityisissä olosuhteissa.
He jättävät jälleen mainitsematta, että kalvon eteen on oltava ilmarako, jotta se voi toimia. Eli perinteisen eristeen ja säteilyä heijastavan eristyksen paksuudesta tulee sama.

isolde sanoi:
Se oli urhea yritys havainnollistaa säteilyn vaikutus. Voisin yhtä hyvin antaa esimerkin ulkoseinästä, joka on peitetty alumiinifoliolla, joka ei myöskään ole läheisesti seinää vasten, vaan on liimattu ohuelle eristelevylle. Mitä eristelevyssä on? Enimmäkseen ilmaa. Säteilyvaikutus heikkenee tietysti lisääntyvän paksuuden myötä. Siksi ei ole järkeä liimata alumiinifoliota paksuille solumuovilevyille, aivan kuten sinäkin tarkoitat.
Valitettavasti säteily ei ehdi erityisen pitkälle eristelevyssä ennen kuin se törmää kuituun. Kyse on todennäköisesti keskiarvosta noin millimetrin kohdalla. Mutta totta, eristyskyvyn heikko parantaminen on mahdollista. Toimii kuitenkin vain sillä ehdolla, että sinulla on liima, joka ei estä heijastusta.
 
L-Bror
Minulla on ThermoReflekt vintillä. Se on ainakin kätevä käyttää. Minulla on 8mm malli. Miten se toimii, voin antaa siitä tarkempaa tietoa talven mittaan.
 
Krawk sanoi:
Valitettavasti säteily ei ehdi erityisen pitkälle eristelevyssä, ennen kuin se törmää kuituun. Kyse on todennäköisesti keskiarvosta, joka on noin millimetriä.
Kyllä vain, lämpösäteily läpäisee paksumpia kerroksia mineraalivillaa kuin joku pieni millimetri. En todellakaan usko, että tuuman paksu levy/seinä takan ja ihmisen välillä eristää säteilylämpöä. En usko, että pääsemme pidemmälle tässä. Kiitos.
 
Jotta antaisin kansantajuisen selityksen siihen, miksi tämä toimii avaruudessa mutta ei maassa:

Tämä on luultavasti jo käsitelty täällä foorumilla aiemmin (en tosin muista kenen toimesta).

Lämpö siirtyy säteilyn (infrapuna (=lämpö) säteily) kautta tai johtumalla (kutsutaan konvektioksi).

Konvektio vaatii väliaineen: Ilma, puu, betoni, teräs tai jokin muu. Riippuen materiaalin lämmönjohtavuudesta (oikea sana?) eristysvaikutus on eri hyvä.

Jos väliaine puuttuu, kuten avaruudessa, jossa on tyhjiö, konvektiota ei synny. Se on kuin termos, josta ilma on poistettu. Kaikki lämpöhäviö tapahtuu säteilyn kautta, ja sitä häviötä minimoidaan pinnoittamalla pinnat heijastavalla kerroksella, yleensä hopeoinnilla.

Siksi NASA-materiaalit toimivat avaruudessa, jossa on tyhjiö. Konvektiota ei synny ja säteilyhäviöitä estetään heijastavalla pinnalla.

Mutta täällä maan päällä eristemateriaalit ovat täynnä ilmaa, konvektio siirtää lämpöä pois, kun taas heijastavan pintakäsittelyn vaikutus on suhteellisen pieni.

Joten jos haluat rakentaa NASA-materiaalilla, muuta kuuhun!

Physics scientists: You are welcome to correct my misperceptions!

//KoW
 
Markkinoille on tullut myös vakuumieristeitä, kuten Vacupor Porexthermilta. Tämä eriste voidaan kuvata niin, että eriste on laitettu vakuumikammioon ja sen ympärille on kiedottu alumiinifolion kaltaista materiaalia. Tämä muodostaa levyjä, joissa on lähes vakuumi sisällä (paine alle 5 mbar), mikä antaa erittäin hyvän eristysarvon: 0,005 W/mK. Vertailun vuoksi tavallisen villaisen eristeen tai solumuovin arvo on välillä 0,036–0,040 W/mK eli noin 8 kertaa parempi... Nämä levyt ovat melko herkkiä käsiteltäessä, mutta ne voivat olla vaihtoehto esimerkiksi lattialämmityksellä varustetun, huonosti eristetyn matalan tilan lattian remontissa, 10 mm = 80 mm solumuovi. Ne eivät kuitenkaan menetä koko eristyskykyään, jos ne puhkaistaan, vaan niillä on silloin 0,019 W/mK eli silti 2 kertaa parempi kuin "tavallinen" eristys. - Jos maistuu, se maksaa... ~800€/m^2 olen saanut kuulla 10 mm:stä, mutta yksittäisen huoneen remontissa se voi olla vaihtoehto, jos esimerkiksi katon korkeus on rajallinen. Saatavana paksuuksina 10-30 mm ja levyinä 300x250 mm aina 1200x1000 mm asti.
 
Vacupor on ilmeisesti käynyt läpi jonkin hyväksyntäprosessin Saksassa
"Vacupor® on materiaaliluokiteltu
palamattomaksi ja on hyväksytty rakennusmateriaalina saksalaisten normien mukaan (Z-23.11-1662)."

Kuitenkin väite, että se kestää puhkaisun, kumotaan agentin verkkosivustolla
"The laminated aluminum foil of the Vacupor® NT
must not be damaged by drilling, cutting, milling,
nailing or the like, since the interior pressure of the
panel will rise and the special properties of the panel,
in particular its excellent insulation characteristics,
will be lost."
Kuulostaa melko herkältä.

Odotan mieluummin suomalaista hyväksyntää. Eikö kolmikantainen merkki ole se, mikä tarvitaan?
Muuten rakennuslautakunnat ja vakuutusyhtiöt eivät ole kovin iloisia.

Olisi kuitenkin mielenkiintoista nähdä käytännön testejä tehtyinä.
Eristeistä, ikkunoista, lämmitysjärjestelmistä, passiivitalokonsepteista ja vastaavista.
Rakennetaan standardisoitu pihavarasto, eristetään vallankumouksellisella materiaalilla,
ja mitataan. Ei pitäisi olla vaikeaa tai kallista.

//KoW
 
Voin vihdoin ilahduttaa kaikkia eristämisestä kiinnostuneita seuraavalla katkelmalla Ulf Nordvallin (ym.) tutkimuksesta (Uumajan asuntotoimi):
"Neljä identtistä friggebodia, Sorsele-mökki, hankittiin ja eristettiin ensin yhteiselle tasolle. Kolme näistä friggebodeista lisäeristettiin vielä alla olevan mukaisesti, kun taas yhtä käytettiin vertailukohteena.

FB1: Lisäeristys: Termoreflekt, R-19
FB2: Lisäeristys: 90 mm kivivilla (Isover)

FB3: Perusvaruste

FB4: Lisäeristys: Ecoprim, Varmvägg 200, 68 mm


Saadut tulokset osoittavat yksiselitteisesti, että tutkituista lisäeristysvaihtoehdoista parhaat tulokset (vähenevässä järjestyksessä) saatiin seuraavasti


1. 90 mm kivivilla (Isover)
2.
Ecoprim Varmvägg 200, 68 mm
3.
Termoreflekt R-19

Saatu tulos kahden parhaan vaihtoehdon osalta vastaa käytettyjen materiaalien ilmoitettuja lämpötehoja.
Tässä käytössä, eli sisäpuolen lisäeristyksessä, emme saaneet Termoreflektin mainostamaa eristysvaikutusta. Termoreflektin R-19 mainonnassa ilmoitetaan, että materiaalin pitäisi vastata 15 cm kivivillaa tai 21 cm lasikuituvillaa. Saavutettu tulos on yhdenmukainen Dr Mohammad S. Al-Homoudin johtopäätösten kanssa: Performance characteristics and practical applications of common building thermal insulation materials, Building and Environment 40 (2005); 353-366
Kirjoittaja toteaa, että Parasta käyttöä reflektiiviselle eristykselle on lämpimässä ilmastossa, juuri katon alla. Se on myös edullinen seinissä, jotka altistuvat suoralle auringonvalolle. Sen hyöty on pienin pinnoilla, jotka ovat voimakkaasti varjostettuja ja/tai hyvin eristettyjä."

Kiitos kaikille arvokkaista kommenteistanne ja mielipiteistänne. Ei tullut lisäeristystä avaruusmateriaalilla täällä meillä.......Saapa nähdä, kuinka käy talvella perinteisellä 9 cm lasikuidulla..........:)


 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mikael_L
Ett litet sakfel bara ... :o
KnockOnWood sanoi:
Värme leds genom strålning (infraröd (=värme) strålning, eller genom ledning (kallas konvention).
Värme transporteras geom strålning, ledning eller konvektio. (Eller givetvis en kombination)
Strålning har vi klarat av, det du här kallar konvektio on lämpöjohto sinulta jäädä pois.
Konvektio vaatii liikkumamediumin, esim. ilma samla vesi som liikkuu pitkin lämmpöistä pintaa.
Joten betoni tai metalli se voi koskaan ei olla konvektio, siellä on lähes 100% johtaminen.
Mutta muuten mielestäni olet oikeassa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konvektion
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.