Apuva!!!!!
Voimmeko lisäeristää seinämme "rymdisoleringsfolie" -materiaalilla, 8mm= 15 mm perinteinen eristys valmistajan mukaan? Olen lukenut vanhoja viestejä ja en saanut positiivista vaikutelmaa... Mutta onko siellä joku, jolla on OMA kokemus tästä???
 
Ajattele näin: jos se olisi niin hyvä kuin miltä se kuulostaa, kaikilla olisi se, vai mitä?

Voin kuvitella tämän eristyksen, jossa ei todellakaan ole tilaa tavalliselle eristykselle.

Jos jokin on liian hyvää ollakseen totta, se todennäköisesti on. :)
 
Onko sinulla linkki tai tietoa materiaalista?
 
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka tärkeä tekijä säteilylämpö oikeastaan on?

Jos sen vähentämisellä olisi suuri merkitys, luulisi, että suurten lasivillan ym. valmistajien olisi pitänyt kehittää tuote al-foliolla. Ainakin niiden tuotteiden, joissa on tuulensuojapaperi, pitäisi yksinkertaisin keinoin saada myös al-pinnoite.
 
hempularen sanoi:
//...Jos sillä olisi suuri merkitys, olisi suuri valmistajat lasivilla ym. pitänyt kehittää tuote alumiinifoliolla. Ainakin tuotteet, joilla on tuulensuojapaperi, pitäisi yksinkertaisilla keinoilla voida saada alumiinipäällyste myös.
Ne eivät tee niin, koska se ei toimi näin. Heijastava päällyste vaatii ilmaa edessään (sisäpuolella, lämpimällä puolella) toimiakseen.

On kuitenkin olemassa muita materiaaleja, joita voidaan käyttää paremman eristyksen saamiseksi ohuissa kerroksissa. Kalliita juttuja, mutta voi olla hyödyllistä, esimerkiksi katkaisemaan kylmäsillat teräsosissa.
http://www.aerogel.com/markets/building.html
 
Markkinoilla on vanhoja-uusia tuotteita, jotka parantavat olemassa olevien eristemateriaalien lambda-arvoa. Jos käytetään tavallista solumuovia, jonka lambda on 0,038-0,040 W/mK, voi grafiittilisäaineella estää infrapunasäteilyn pääsyn ulos. Kemiajätti BASF kutsuu sitä Neoporiksi, ja levyt ovat harmaita lambdalla 0,031 W/mK. http://www.corporate-qual.basf.com/...4071_neopor-anwendung2---application2_03d.jpg

Kaksi muuta mielenkiintoista tuotetta, tällä kertaa Ecothermilta, ovat XPS-levyt ja mineraalivillalevyt, jotka on päällystetty alumiinifoliolla. Niissä lambdaarvo saadaan laskettua jopa 0,024 W/mK:iin, tai toisin ilmaistuna, U=0,135 W/m2K paksuudella 18 cm http://www.selthaan.de/Download.aspx?File=3815. Linkki esitteeseen, jossa on kuvia ja muuta mielenkiintoista http://www.selthaan.de/Download.aspx?File=3656

Krawk sanoi:
Ne eivät toimi sillä tavalla. Heijastava pinnoite vaatii ilman edessään (sisäpuolella, lämpimällä puolella) toimiakseen.]
Riippumatta siitä, onko kyse mineraalivillasta tai solumuovista, juuri sisään suljettu ilma on se, joka eristää. Sen vuoksi edessä on aina "ilmaa," kuten ilmaisit sen. Niin, edellyttäen että levyt asennetaan alumiinifolio kylmää puolta vasten, tietysti ;)
 
Ecotherm-tuotteet eivät ole XPS:ää, vaan polyuretaania.
0,024W/m,K ei ole mitään erityistä tälle materiaalille. Alu-folio ei siis tee mitään.

Eristyksessä on toki ilmaa, mutta ilmaraon leveys vaikuttaa myös. Tämä on hyvin pieni, koska edessä on paljon lasikuitua. Ei voi nähdä paljon edes ohuen lasikuitumatto läpi, vai mitä?
Lisäksi folio on kiinnitettävä eristeeseen, yleensä liiman avulla. Tällä liimalla on huonot heijastavat ominaisuudet. Eli folio on vain kiiltävä ulkopuolelta.
Mutta se on käytännöllistä kesällä.

Basf-Neopor on kuitenkin mukava innovaatio. En tunne sitä tarkemmin, mutta epäilen, että grafiitti toimii luomalla heijastavan pinnan jokaisen ilmaporon sisään. Monta peiliä pieninä, jos niin sanoo.
 
Jaja, sitten Ecotherm laittaa siihen alumiinifolion, jotta se näyttäisi siistiltä, oletan minä ;)
Vitsit sikseen, mutta luulen, että sen tehtävänä on estää infrapunasäteilyä, suunnilleen kuten metallidioksidikerros eristysikkunoissa tai grafiitti harmaassa solumuovissa. Lambda on lämmönjohtavuuden mitta, ja infrapunasäteily, kuten nimikin viittaa, on juuri lämpösäteilyä, joten lambda 0,021 W/mK PU:lle on ehkä vain puolet totuudesta. Vertaapa hieman ikkunaan - mikä voisi olla eristyslasin lambdarvo? Todennäköisesti se ei ole suhteellinen sen U-arvoon, ottaen huomioon lasin paksuuden.
Mutta se on PU eikä XPS, se pitää kuitenkin paikkansa.
 
isolde sanoi:
Jaja, då stoppar Ecotherm dit aluminiumfolien för att det ska se tufft ut, antar jag ;)
Ei niin merkillistä kuin miltä kuulostaa. Kutsutaan markkinoinniksi, täytyy tehdä tuotteestaan erityinen jollain tavalla.

isolde sanoi:
Vitsi sikseen, mutta luulen, että sen tehtävänä on torjua infrapunasäteilyä, aivan kuten metallioksidikerros eristysikkunoissa tai grafiitti harmaassa solumuovissa. Lambda on mitta lämpöjohtavuudelle, ja infrapunasäteily, kuten nimikin viittaa, on juuri lämpösäteilyä, joten lambda 0,021 W/mK PU:lle on ehkä vain puoli totuutta. Vertailuksi ikkunoihin - Mikä lambdarvo voisi eristysikkunalla olla? Todennäköisesti ei ole verrannollinen sen U-arvoon, ottaen huomioon ruudun paksuuden.
Se, että se on PU eikä XPS, pitää kuitenkin paikkansa.
Lämmönjohtavuus ei ole sama asia kuin lämpösäteily. Kaksi täysin eri energiaa siirtävää mekanismia.
Homogeenisissa materiaaleissa lämmönsiirtoa ei tapahdu säteilyn kautta, joten sitä ei ole mahdollista heijastaa.
 
Onhan siinä hieman eroa, kun eristetään vakumiatmosfääriä vastaan verrattuna ilmaatmosfääriin.

Säteily on tietääkseni ainoa tapa siirtää energiaa avaruudessa. Eli jäähdytyselementti toimii myös avaruudessa, mutta huonommin, koska se luovuttaa vain säteilyä eikä lämpöenergiaa.
 
Yhdessä niistä on lisäksi ohut, heijastava eristys Nasalta. Toisessa mökissä on ohut tyhjiöeristys. Kolmannessa on uusi tyyppi ohutta mineraalivillaeristystä. Neljännellä ei ole eristystä, paitsi tavanomainen eristys.
- Mittaukset jatkuvat kahden viikon ajan. Tarkastamme muun muassa tiiviyden ja lämpötilan, sanoo Ulf Nordwall.


Tyhjiöeristys vaikuttaa mielenkiintoisimmalta, vaikka se onkin tehokkain konvektioon. Harmi, ettei ole linkitetty siihen, miten tyhjiöeristys on rakennettu, ja kuinka käsiteltävissä se on tuotteena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.