Hei. Olen avannut lattian ja vetänyt uuden viemärin kellarissa. Ajattelin keskeyttää joululoman vähän ihanan betonityön parissa, mutta jäin miettimään erästä asiaa. Urien leveys on enintään 15 cm, muuten 10 cm, olemassa oleva laatta on 10 cm eikä ole raudoitettu, mitä olen huomannut katkaistaessa. Pitäisikö minun yrittää saada jotain raudoitusta/verkkoa betoniin mielestänne (melko tiukkaa poraaminen, kun se on niin kapea) vai pitäisikö vain kastella vanha, pohjustaa ja valaa? Ystävällisin terveisin, Hans
Ongelma on luultavasti saada se kiinnittymään katkaistuun pintaan. Joten jos se liikkuu, on riski, että ne liukuvat erilleen. Toivottavasti se estää liukumisen ylös tai alas. Tästä syystä olin laittanut lyhyitä palasia, vaikka en usko niiden lisäävän vahvuutta.
Hyvä kuitenkin muutama rauta...
Riippumatta raudoituksesta, kutistumahalkeama todennäköisesti syntyy.
Erilaisten laattojen välinen liike minimoidaan molempien laatoituksella.
Kysymys on enemmän siitä, mikä vaatimus tai tarkemmin sanottuna millainen loppuviimeistely sinulla on lattiassa?
Ihan vain yhteenliitetty betonilaatta ilman ulkonäkövaatimuksia vai kenties klinkkeri?
Jos valitset klinkkerin, näyttää siltä, että tarvitaan tasoite tasaisemman ja helpommin asennettavan alustan saamiseksi.
Siinä tapauksessa kannattaa myös asettaa raudoitusverkko tasoitteen päälle yhdistämään sen.
Jos kyseessä on kellarin lattia, joka ei ole eristetty, ja on olemassa riski nousevasta kosteudesta, tasoite tulisi valita näiden olosuhteiden perusteella.
Hei L-O. Lopputuloksen ei tarvitse olla 100, 99 riittää. Olen laittanut uuden viemäröinnin koko kellariin, joten on vielä 2 huonetta, jotka näyttävät samalta. Minulla on tasoitemies/muurari, jonka ajattelin palkata viimeistelyyn, hän halusi jättää 5-6mm jäljelle vanhaan lattiaan. Hänkin suositteli muutamia rautoja, kun puhuin hänen kanssaan alussa. Aion käydä lattian läpi maalilla vain.
Ok! sitten kuulostaa siltä, että olet hyvissä käsissä ja voit saada hyvää apua!
Vähentääksesi kutistumishalkeamien riskiä voit käyttää espanderbetonia, se on erittäin kallista verrattuna hieno/karkearbetoniin, mutta kutistuu vähemmän.
Olen samaa mieltä L-OFast kanssa
Kuumennushalkeamat tulevat varmasti. Mutta on mahdollista, että muutamat raudat (lattian sisällä ) parantavat hieman.
Olen tehnyt saman työn itse ja vaihtanut kaikki rungot kellarilattiaan.
Joihinkin lisäkutistumishalkeamiin ei todennäköisesti synny, mutta sen sijaan syntyy hieman erottumista nykyisen laatan ja rännän valun välillä. Kaikki raudat maailmassa eivät voi sitä estää. Kuten mainittiin, laajeneva betoni johtaa parempaan tulokseen, mutta toisaalta sillä ei sittenkään ole merkitystä. Erityisesti, jos aiot kuitenkin laittaa toisen pintakerroksen lattiaan myöhemmin.
Olen tehnyt vastaavia valoksia monta kertaa eikä minulla tähän mennessä ole ollut ongelmia. Mutta en ole alan asiantuntija. Se ei ole kovin vaikeaa tehdä itse. Varmista, että sivut ovat puhtaat ja pohjusta ne, jos haluat paremman kiinnittymisen. Jos haluat vielä paremman kiinnittymisen, voit tehdä pieniä reikiä pintaan, kuten silloin kun hakkeroidaan pinta, niin pinta muuttuu paljon suuremmaksi. Tämä voi myös toimia kulmahiomakoneella, jossa on karkea timanttiterä. Aloita sitten täyttämällä kanavat valmiiksi sekoitetulla karkeabetonilla. Painele tätä tiukasti alaspäin ja sivuille päin. Huomaa, että betonin tulisi olla enemmän kuin murupiirakka kuin nestemäinen aine. Sekoita pitkään koneella. Kun on jäljellä pari senttimetriä, lisää samalla tavalla hienobetonia. Senkin tulisi olla kuin murupiirakka. Jos pinta on liian kuiva, voit helposti sumuttaa vähän vettä. Työskentele pinnalla raapimalla edestakaisin kaikkiin suuntiin, kunnes pinta on pehmeä ja voidemainen. Ja odota sitten, kunnes se on vakaa, ja hio pinta työkalulla, joka näyttää suorakaiteen muotoiselta levyltä, jossa on kahva, kunnes se on tasainen ja sileä reunojen suuntaisesti. Tämä ei ole vaikeaa, mutta vaatii hieman kärsivällisyyttä. Voi kestää useita tunteja ennen kuin voit hioa pinnan oikein sileäksi.
Voiko aloittaa karkealla betonilla urassa ja sitten kun on 2-3 cm jäljellä, käyttää laajenevaa betonia? Antaa karkeabetonin kuivua päivän ennen kuin lisää laajenevaa betonia.
Vai tekeekö se vain hankalaksi? Onko riski, että laajeneva betoni vain irtoaa karkeabetonista? Voiko yhtä hyvin käyttää karkeabetonia koko matkan ja varmistaa, ettei se kuivu liian nopeasti? On ruma vanha näkyvä lattia, mutta ei halua siihen halkeamia.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.