Hei, olen suunnitteluvaiheessa rakentamassa melko pitkää aitaa ja olen katsellut ympäriinsä löytääkseni parhaan tavan kiinnittää tolpat. Ostaa betonipohjat?, valaa omat betonipohjat tai valaa tolppa suoraan maahan?. Olen nähnyt, että viimeksi mainittu menetelmä vaikuttaa olevan erittäin suosittu monissa muissa maissa kuin Ruotsissa, mutta miksi tämä tekniikka on niin epäsuosittu täällä?, Maallikkona voin kuvitella, että se olisi erittäin vakaa ja että painekyllästetyn tolpan pitäisi kestää melko pitkään ennen kuin se mätänisi. Korjaa minua :)

Slutagrav.se:lla on joitakin youtube-videoita. Puhuin erään kanssa täällä kotona ja he tulevat mielellään tekemään koeporauksen.

Valamme suoraan maahan, teemme niin siellä missä työskentelen. On selvästi vakainta ja painekyllästetty puu kestää pitkään.

• Tykkään
Hetman ja 1 muu
  • Laddar…
Me laitoimme uuden 95 cm korkean aidan omakotiyhdistyksen leikkipaikalle ja käytimme valmiita perustuksia rakennusmaxilta Betonipilari, koko 500 mm, 3 tuumaa, 35 kg, hinta 70,95 kr/kpl, käytetty tukemaan leikkipaikan aitaa. . Ja tolpat 70x70, kiinnitettiin jokaisessa perustuksessa kahdella ranskalaistyyppisellä pultilla.

Olin vastustanut tätä menetelmää, halusin valaa perustukset sen sijaan, mutta olin väärässä. Siitä tuli yllättävän vakaa.

Tolppien valaminen varmasti toimii, mutta se tuntuu epävarmemmalta menetelmältä, ehkä lyhyempi elinkaari tolpille ja vaikeampaa vaihtaa.

Menetelmä itsessään on ok aidan pystyttämiseen. Ongelma syntyy, kun se on tullut tiensä päähän vastuulliselle ja ympäristötietoiselle omistajalle. Kun painekyllästetty puutavara on erotettava betonista.

Käytä plintoja. Osta valmiit tai tee yllä olevan menetelmän mukaan ja valuta suoraan maahan, mutta laita mukaan plinttirauta, äläkä kitsastele betonin kanssa. Muuten kaikki plintit on kaivettava ylös / vaihdettava noin 25 vuoden kuluttua, kun aita on tullut tiensä päähän ja se on vaihdettava. Ehkä se ei ole sinun päänsärkysi, mutta se, joka omistaa paikan silloin, ei luultavasti ajattele sinusta kauniita asioita.

Olen valanut kaksi aitanplinttiä (plinttiraudalla), ja asentanut yhden valmiiksi ostetun. Ensimmäinen valettiin yhdellä säkillä valmissekoitettua betonia (20-25kg). Se ei ollut riittävän vakaa. Toinen valettiin kahdella säkillä, ja siitä tuli ok. Valmiiksi ostetun plintin kanssa tuntuu kuitenkin parhaalta, mutta se voi tietysti johtua siitä, että se seisoo hieman vakaammassa maassa. Kaksi itse valettua seisovat savimaassa, ja se muuttuu melkein vedeksi ilman kantavuutta/vakautta talvikaudella.

• Tykkään
Hetman
  • Laddar…
  • Tykkään
Ljusbågsteknikern
  • Laddar…
Jos rakentaisin aidan, etsisin kahta päämenetelmää.

Yksinkertainen, halpa aita -> Maaporalla asettaa aitatolpat maahan.
Kalliimpi lauta/aita -> Betonipilari tolpille. Tekee ylläpidosta paljon helpompaa.

Nyt ts on varmaankin valmis, mutta törmäsin tähän menetelmään katsellessani Youtubea
2-komponenttinen polyuretaanisekoitus, joka korvaa betonin.
Näyttää erittäin kätevältä, on jopa videoita, joissa verrataan voimaa, joka vaaditaan tolpan vetämiseen maasta, vaahto voittaa tietysti betonin.
Puisen tolpan pitäisi viihtyä paremmin vaahdossa kuin betonissa, ei kosteutta ja eristää hyvin kylmyyttä vastaan.

Onko kukaan nähnyt tätä aiemmin Suomessa? onko sitä saatavilla ostettavaksi?
Sikalla on tuote nimeltä "post fix", mutta vaikuttaa ettei sitä ole täällä.

• Tykkään
hydrolift ja 2 muuta
  • Laddar…
B
Rakensin pienen talon roskiksille vuonna 2017.
Vain 4 tolppaa, kuitenkin 2 ja 1,8 korkeat.
Kaivoin 4 reikää noin 60 cm.
Suuntasin tolpat ja täytin ne tavallisella uretaanivaahdolla Biltemasta.

Päällystin sepelillä.

Pysyy lujasti paikoillaan. Vakaa kuin peruskallio.

• Tykkään
  • Vau
klaskarlsson ja 6 muuta
  • Laddar…
B byron v2 sanoi:
Rakensin pienen talon jäteastioille vuonna 2017.
Vain 4 tolppaa, tosin 2 ja 1,8 korkeat.
Kaivoin 4 reikää noin 60 cm.
Suuntasin tolpat ja täytin tavallisella rakennusvaahdolla Biltemasta.

Päällystin murskeella.

Istuu kuin kallio. Vakaampi kuin maakiila.
Erittäin mielenkiintoista.
Miten se pysyy tänä päivänä talvien jälkeen? :-)

B
Sophuset on mahdollisesti vielä vakaampi.
Täysin hiljainen

Claes Sörmland
Betoni säilyttää sisäänvaletun puun, koska se on emäksinen. Pylväs mätänee siellä, missä se työntyy ulos betonipilareista eikä itse pilarissa. Olen valanut NTR-A-luokiteltuja pylväitä betoniin puutarhassa noin 15 vuotta sitten, eikä vieläkään ole lahovaurioita.

Mietin, onko uretaanivaahdon kanssa samoin? Sehän ei ole emäksinen kuin betoni.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Betoni säilöö upotetun puun, koska se on emäksinen. Tolppa lahoaa siinä kohdassa, missä se tulee ulos betonipaalusta eikä itse paalun sisällä. Olen valanut NTR-A-luokiteltuja tolppia betoniin puutarhassa noin 15 vuotta sitten eikä vielä ole lahoamista havaittu.

Mietin, onkohan uretaanivaahdon kanssa sama juttu? Se ei ole emäksinen kuten betoni.
En tiedä, mutta kuten sanot, betoni säilöö. Siksi voi valaa puuta ongelmitta. Kyllästetty tai ei.
Rakennusvaahto ei säilö. Mutta kun maa kuivuu (enemmän tai vähemmän), tolppa voi toipua...ehkä.

Ajattelen, että siinä vaiheessa kun puu lahoaa, sillä ei ehkä ole suurta merkitystä.

• Tykkään
Peter2400
  • Laddar…
M Micro sanoi:
Olen valanut maahan maakiilaa ja siitä tuli hyvä ja vakaa.
Lyhensin hieman pituutta alhaalta ja tein niin, että ne harottivat ulospäin, sitten valoin ne kaivettuun reikään.
Ei ongelmia vaihtaa tolppaa, jos jotain sattuisi.
[linkki]
Vanha ketju mutta kokeilen:) Kuinka suuren reiän kaivoit? Ja valoitko koko tolpan vai löitkö sen ensin alas vähän matkaa?

maskeradeproggaren
H Hannes Tingfors sanoi:
Vanha ketju mutta kokeilen:) Kuinka iso kuoppa kaivoit? Ja valuiko koko pylväs vai iskitkö sen ensin jonkin matkaa?
Myös kiinnostunut, onko joku tehnyt tämän hyvällä tuloksella!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.