6 979 lukukertaa ·
2 vastausta
7k lukukertaa
2 vastausta
Valaa portaat, apua!!!
Minun on tarkoitus alkaa rakentaa muottia portaalle, joka koostuu yhteensä 3 askelmasta,
1½ askelmaa sijoittuu rappauksen pohjaa vasten ja ylin osa nousee hieman nykyistä paneelia ylös. Tietenkin ymmärrän, että en voi valaa puupaneelia vasten.
Olen ajatellut sahata paneelin portaan muodon mukaan +50mm marginaalilla. Tällöin koolaukset ja tuulensuoja tulevat näkyviin, enkä voi valaa niitä vasten. Nyt kysymys kuuluu. Voinko asentaa esimerkiksi minerit-levyn suoraan tuulensuojaa vasten portaiden muodon mukaan +5mm ja valaa sitä vasten. Sen jälkeen asennan pellin, joka menee paneelin alle ja osittain portaan päälle ottaakseen vastaan kaiken veden, joka valuu pitkin seinää alas. Olen piirtänyt luonnoksen siitä, kuinka ajattelin.
Olenko hakoteillä?
Onko jotain muuta tapaa?
1½ askelmaa sijoittuu rappauksen pohjaa vasten ja ylin osa nousee hieman nykyistä paneelia ylös. Tietenkin ymmärrän, että en voi valaa puupaneelia vasten.
Olen ajatellut sahata paneelin portaan muodon mukaan +50mm marginaalilla. Tällöin koolaukset ja tuulensuoja tulevat näkyviin, enkä voi valaa niitä vasten. Nyt kysymys kuuluu. Voinko asentaa esimerkiksi minerit-levyn suoraan tuulensuojaa vasten portaiden muodon mukaan +5mm ja valaa sitä vasten. Sen jälkeen asennan pellin, joka menee paneelin alle ja osittain portaan päälle ottaakseen vastaan kaiken veden, joka valuu pitkin seinää alas. Olen piirtänyt luonnoksen siitä, kuinka ajattelin.
Olenko hakoteillä?
Onko jotain muuta tapaa?
Jäsen
· Norrbotten
· 3 390 viestiä
No, en ole asiantuntija, mutta mineritlevy kuulostaa kyllä hyvältä idealta. Vaihtoehtoisesti voit laittaa öljyttyä vaneria eller formpyfaa niin, että se ulottuu hiukan yli, ja voit mahdollisesti irrottaa sen jälkeenpäin (vähän vaikea ymmärtää kuinka ahdasta siellä mahdollisesti on).
Ainoa asia, josta tulin mietteliääksi, on, oletko ajatellut valaa yhdessä rapatun perustuksen kanssa. Yksi perustus toiseen nähden liikkuu ja aiheuttaa siten halkeamia. Normaalisti yritetään laittaa jonkinlaista valumuottisaumaa väliin, jotta liikkuminen ilman halkeamia olisi mahdollista.
Ainoa asia, josta tulin mietteliääksi, on, oletko ajatellut valaa yhdessä rapatun perustuksen kanssa. Yksi perustus toiseen nähden liikkuu ja aiheuttaa siten halkeamia. Normaalisti yritetään laittaa jonkinlaista valumuottisaumaa väliin, jotta liikkuminen ilman halkeamia olisi mahdollista.
Jäsen
· Västra götaland
· 118 viestiä
Hei! En suosittele käyttämään pelkästään mineritia, sillä mineriti on kapillaarisesti imeytyvä kuten betoni, mikä johtaa kosteuden puurunkoon. Kuitenkin, jos sinulla on jokin etäisyysmateriaali kuten huopakaista mineritin ja puun välillä, se on hyvä ratkaisu tästä näkökulmasta. Sitten sinun tulisi miettiä, mitä tapahtuu, jos seinää vasten kertyy lunta talvella. Se tulee sulamaan, ja vesi voi kulkeutua mineritisi reunan yli rakenteeseen. Myös sadevesi yhdessä tuulen kanssa voi painua rakenteeseen tämän ratkaisun kautta. Parasta olisi, ettei portaita valeta seinää vasten, vaan jätetään pieni väli, esimerkiksi 50 mm, ja asennetaan levy, joka peittää raon, jotta lunta ja roskia ei kerry sinne. //
Klikkaa tästä vastataksesi