Suunnitelmana on rakentaa 1,8 m korkea aita - yli 30 m pitkä tuuliselle alueelle

Yritän päättää, käytänkö valmiita 700 mm pilareita vai valanko omat... Olen aiemmin aina vain kiinnittänyt tolpat maahan.

Etsin neuvoja / etuja / haittoja. Maa on hiekkainen ja täynnä pieniä kiviä.
 
Jos se on tiheä aita, sinun on kokemukseni mukaan asetettava tuki kulmassa aitaa vasten. Kiinnityskohdan momentti kasvaa valtavasti ja voi katkaista ruuveja ja rikkoa jalustakenkiä, ellei pilaria siirretä sijasta.

Jos asetat tarpeeksi monta tukea, saatat selvitä hyvin maaperäankkureilla tai vastaavilla, jotta vältät kaivamisen.
 
Mietin, ovatko 150 mm halkaisijaltaan olevat gjutrör tarpeeksi suuria 95x95 tolpille...

Aion käyttää tukea joka tapauksessa. 30m/s + tuuli talvimyrskyissä ei ole epätavallista.
 
TreeMonkey TreeMonkey sanoi:
Mietin, riittääkö 150 mm halkaisijaltaan oleva valumuotti 95x95 tolppiin...

Aion käyttää tukea kaikesta huolimatta. 30 m/s + tuuli talvimyrskyissä ei ole harvinaista
150 mm riittää hyvin 95x95 tolppiin.

Oikein valetut anturat eivät ole heikko lenkki. Älä käytä tolppakenkiä, vaan valaa kiinni vähintään 3 (mieluiten 4) tolpparautaa. Se on paljon tukevampi.
 
  • Tykkään
hapazard
  • Laddar…
Valaa omat pilarit, jotta saat ne syvemmiksi kuin vakiopilarit. Jos käytät maaporaa, voit usein nopeasti porata noin 1,2 m syviä reikiä. Siten vältät routaa ja saat vankan vastuksen kiertovoimia vastaan. Kätevintä on valaa suoraan reikään ja käyttää vain valua putkea ylimmässä kolmanneksessa, jotta maasta nouseva osa on siisti.

Sinun ei pidä ehdottomasti käyttää tolppakenkiä, vaan sinun tulisi käyttää pilarirautaa. Leikkaa sen tyyppisiä tolpan pätkiä, joita aiot käyttää, ja ruuvaa yhteen kaksi pilarirautaa läpiporattavalla ruuvilla, jolloin reiät osuvat täydellisesti vastakkain. Pilariraudat voivat mieluusti olla laudoituksen pituussuunnassa, jotta terävät ruuvinpäädyt eivät ulkone tontille päin. Lisäksi kaikkien pilarien suuntaaminen suoraksi on helpompaa, koska voit säätää kutakin pilaria useita senttimetrejä. Osa väittää, että laudoituksesta tulee heikompi, kun raudat ovat pituussuunnassa, mutta tämä huoli on aiheeton.

Minulla on lähes 40 m laudoitusta taloni ympärillä, joka on rakennettu 150 mm putkilla ja pilariraudalla pituussuunnassa sekä 70x70-tolpilla, ja se on tukeva ja hyvä. Ei tietenkään ole väärin käyttää 95x95-tolppia, mutta henkilökohtaisesti se tuntuu ylimitoitetulta, ja riski on, että kaikki näyttää suurelta ja kömpelöltä.

Edit: Tietenkin 2 pilarirautaa per tolppa riittää.
 
  • Tykkään
TreeMonkey
  • Laddar…
Janus82 Janus82 sanoi:
Valaa omat pilarit niin, että saat ne syvemmälle kuin standardipilarit. Jos käytät maaporakonetta, reiän poraaminen noin 1,2 m syvyyteen käy usein nopeasti. Näin vältät routavaikutukset ja saat vahvaa vastarintaa vääntömomenteille. Käytännöllisintä on valaa suoraan reikään ja käyttää vain valuholkkia ylemmässä kolmasosassa, jotta maanpinnan yläpuolella oleva osa on siistin näköinen.

Älä ehdottomasti käytä kiinnikekenkää, vaan käytä pilarirautoja. Leikkaa pätkiä siitä tolppatyypistä, jota aiot käyttää, ja ruuvaa kaksi pilarirautaa kiinni läpivientiruuvilla niin, että reiät ovat täsmälleen vastakkain. Pilariraudat voivat mielellään olla samansuuntaisesti aitauksen kanssa, jolloin terävät ruuvinpäät eivät törrötä tontille. Tämä helpottaa myös kaikkien tolppien kohdistamista niin, että aita on suora, koska voit säätää jokaista tolppaa muutaman sentin. Jotkut väittävät, että aita heikkenee, jos rautaa on pituussuunnassa, mutta tämä pelko on aiheeton.
valitettavasti olen jo hakenut rakennuslupaa ja palvelujen koon muuttaminen tarkoittaisi uuden hakemuksen tekemistä - ja uskoakseni maksua.

Pitäisikö käyttää tavallista karkeabetonia reikään?

Tarvitsenko varmasti raudoitusta siirtyäkseni valuholkkiosasta pohjaan vai kuinka?
 
Käytä 95-tolppia siinä tapauksessa. Ei ole koskaan väärin tehdä jotain liian vakaata. :)

Tavallinen säkkibetoni kelpaa erinomaisesti. Jos sinulla on paljon pilareita, varmista että lainaat/vuokraat/ostat betonimyllyn. Jos on vain muutama pilari, betonin voi sekoittaa kottikärryssä, mutta se käy pian tylsäksi. Pilarit voi vibroida puukepillä, mutta jälleen kerran, se käy pian tylsäksi, jos pilareita on paljon, joten harkitse vibraattorin vuokraamista, niin kaikki käy nopeammin ja hauskemmin.

Pilarissa tulee ehdottomasti olla raudoitus. Leikkaa sopivan pituisia paloja 8 mm raudoituksesta, niin että ne ovat noin 10 cm lyhyempiä kuin valmis pilari. Silloin raudalla on 5 cm betonia yllä ja alla, ja ne ovat hyvin suojattuja säältä. Täytä koko pilari betonilla ja tärisytä niitä niin, että ne tulevat noin 5 cm päässä yläreunasta, niin tiedät, että ne ovat sopivalla etäisyydellä pohjasta. Käytän yleensä 3 palasta raudoitusta ja asetan ne kolmioon pilariin. Se voi olla tarpeettoman paljon ja voi olla parempia tapoja sijoittaa raudoitus, mutta plankin pilarit pysyvät hyvin, vaikka 7 vuotta on kulunut.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.