4 067 lukukertaa ·
8 vastausta
4k lukukertaa
8 vastausta
Valaa muuri kallioon, ruostesuojaus raudoitukselle?
Hei.
Olen yrittänyt etsiä vastausta kysymykseeni löytämättä aiempia esimerkkejä, joten nyt kokeilen luoda oman ketjun.
Aion valaa tukimuurin kallion päälle, muodostaen "U"-muotoisen rakenteen niin, että kallio yhdessä muurin kanssa muodostaa altaan, jota voin täyttää vedellä.
Muurista tulee noin 15 metriä pitkä ja 1-3 metriä korkea. Se vahvistetaan 12 mm pystysuuntaisella c/c 150 ja 10 mm vaakasuuntaisella c/c 200 raudoituksella.
Muurin ulkopuolelle tulee hiekkaa, joten veden paine kompensoituu osittain sillä.
Mutta mietin, tarvitseeko raudoituksen suojata ruostumiselta, kun aion injektoida sen r-ker-tuotteella kallioon. Joku sanoi minulle, että minun pitäisi käyttää ruostumatonta raudoitusta tai vaihtoehtoisesti kuumasinkkiä nykyinen raudoitus, koska on olemassa riski, että kalliosta pääsee vettä raudoitukseen.
Voisin helposti levittää kylmäsinkkiä/sinkkimaalia niille päille, jotka injektoidaan kallioon, mutta olen huolissani, vaikuttaako se negatiivisesti tartuntakykyyn. Enkä ole kovin innokas viemään yli 500 kiloa raudoiterautaa sinkitykseen, jos se ei ole ehdottoman tarpeellista.
Olen melko varma, että voin estää veden pääsyn altaasta tai maasta raudoitukseen. Ongelma ovat siis mahdolliset halkeamat kalliossa.
Jos jollakulla teistä on tietoa, kuinka minun pitäisi toimia, olisin erittäin kiitollinen, jos voisitte jakaa sen kanssani.
Olen yrittänyt etsiä vastausta kysymykseeni löytämättä aiempia esimerkkejä, joten nyt kokeilen luoda oman ketjun.
Aion valaa tukimuurin kallion päälle, muodostaen "U"-muotoisen rakenteen niin, että kallio yhdessä muurin kanssa muodostaa altaan, jota voin täyttää vedellä.
Muurista tulee noin 15 metriä pitkä ja 1-3 metriä korkea. Se vahvistetaan 12 mm pystysuuntaisella c/c 150 ja 10 mm vaakasuuntaisella c/c 200 raudoituksella.
Muurin ulkopuolelle tulee hiekkaa, joten veden paine kompensoituu osittain sillä.
Mutta mietin, tarvitseeko raudoituksen suojata ruostumiselta, kun aion injektoida sen r-ker-tuotteella kallioon. Joku sanoi minulle, että minun pitäisi käyttää ruostumatonta raudoitusta tai vaihtoehtoisesti kuumasinkkiä nykyinen raudoitus, koska on olemassa riski, että kalliosta pääsee vettä raudoitukseen.
Voisin helposti levittää kylmäsinkkiä/sinkkimaalia niille päille, jotka injektoidaan kallioon, mutta olen huolissani, vaikuttaako se negatiivisesti tartuntakykyyn. Enkä ole kovin innokas viemään yli 500 kiloa raudoiterautaa sinkitykseen, jos se ei ole ehdottoman tarpeellista.
Olen melko varma, että voin estää veden pääsyn altaasta tai maasta raudoitukseen. Ongelma ovat siis mahdolliset halkeamat kalliossa.
Jos jollakulla teistä on tietoa, kuinka minun pitäisi toimia, olisin erittäin kiitollinen, jos voisitte jakaa sen kanssani.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Voit käyttää "vanlig" raudoitusta ja porata ylisuurin reiän ja valaa tapin kiinni expanderbetongilla. Silloin raudalle muodostuu betonipeite, joka suojaa. Ne voivat myös ”överdimensionera” raudan, jolloin ei haittaa, vaikka vähän ruostuisi. Sauman kohdalla muurin ja kallion välillä kierrä ympärille protectorbinda. Muuten käytä ruostumatonta terästä. Suosittelen laittamaan hieman enemmän vaakaraudoitusta alaosaan kalliota vasten, sillä betonia kutistuessa kallioon kohdistuu jännitys.
Kiitos nopeasta vastauksesta. Sitten unohdan liiman ja poraan... 25mm reikä sopisi varmaan hyvin 12mm raudalle? Ei taida olla järkeä suttailla sinkkimaalin kanssa? Vähän hankalampaa, kun makaava raudoitus pitää mennä kallion sisään, mutta ehkä voi porata vinosti alaspäin, se voi silti olla parempi niin. Protectorbinda, onko se se tiiviste, joka pitää kiinnittää kallioon ja joka laajenee joutuessaan kosketuksiin veden kanssa?B bossespecial sanoi:Voit käyttää "tavallista" raudoitusta ja porata ylisuurta reikää ja valaa tapin kiinni laajenevalla betonilla. Silloin raudalla on betonikerros, joka suojaa sitä. Voi myös "ylimitottaa" raudan, joten sillä ei ole väliä, jos se vähän ruostuu. Sauman kohdalla muurin ja kallion välissä laitat Protectorbindan ympärille. Muussa tapauksessa käytä ruostumatonta. Suosittelen, että laitat hieman enemmän horisontaalista raudoitusta alareunaan kallion suuntaan, koska betoni kutistuessaan pakottaa kallioon.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Vaaka-asennossa olevaa raudoitusta ei tarvitse viedä kallioon, vaan asetat sen vain rinnakkain kallion pinnan kanssa. Kiedot sidoksen raudan ympäri ja ”valat” sen puoliväliin, toinen pääty sijoittuu muuriin. Tämä suojaa rautaa kallion ja betonin välisessä leikkauskohdassa.
No, kallio on L-muodossa, ja muuri ikään kuin U-muodossa. Joten muuri kulkee yhdeltä kallion seinältä toiselle ja seisoo samalla kalliolla. Tulos on näin ollen pato, jossa on 3 betoniseinää ja yksi kallion seinä sekä kallio pohjalla. Silloin vaakasuora raudoitus on myös kiinnitettävä kallioon muurin alussa ja lopussa niin sanotusti.B bossespecial sanoi:
Aha, Protectorbinda on sama kuin densoteippi. Nyt tajuan. Nerokas ratkaisu. Silloin ehkä voin skipata sen laajenevan tiivisteen, jonka joku maanrakennusyritys halusi, että asentaisin muurin pohjaan, raudoituksen ulkopuolelle. Olin ajatellut valaa betonilla, joka on tarkoitettu vedelle, ja mahdollisesti peittää seinät altaanvuorella ja antaa sen mennä 2-3dm pohjalle varmuuden vuoksi. Mutta jos se osoittautuu täysin turhaksi, ehkä jätän sen vaiheen pois. Kunnollinen kerros Protectorbinda pitäisi tehdä tehtävänsä.
Kiitos paljon avusta, ja mukavaa päivää.
Arvelisin, että laajeneva tiiviste perustuu bentoniittisaveen ja on hyvä idea olla muurin vesipuolella tai mahdollisesti keskellä, jos haluat estää veden vuotaminen, osittain veden pysymisen padossa ja osittain ehkä korroosiohyökkäysten (mutta ruostesuojain ja valetun betoni tekee varmasti eniten) ja pakkasräjäytyksen vähentämiseksi.V Vadvadetjagsa sanoi:No, vuorella on L-muotoinen ja muuri taas U-muotoinen. Joten muuri kulkee vuoren sivulta toiselle ja seisoo samalla vuorella. Tuloksena on siis pato, jossa on kolme betoniseinää ja yksi vuoriseinä sekä vuoripohja. Silloin on välttämätöntä, että vaakasuuntainen raudoitus ankkuroidaan vuoreen niin sanotusti muurin alussa ja lopussa.
Ahaa, Protectorbinda on sama kuin densotape. Nyt ymmärrän. Nerokas ratkaisu. Ehkä voin sitten ohittaa sen laajenevan tiivisteen, jonka joku maanrakennusyritys haluaa, että asennan muurin pohjaan, raudoituksen ulkopuolelle. Olin ajatellut valaa vedelle tarkoitettua betonia ja mahdollisesti verhota sivut patokankaalla ja antaa sen mennä 2-3 dm pohjalle varmuuden vuoksi. Mutta jos se osoittautuu täysin tarpeettomasti, saatan ohittaa sen vaiheen. Kunnollinen kerros protectorbindaa riittänee.
Kiitos paljon avusta, ja toivotan ihanaa päivää.
Ja, kanske lika bra att ta till alla knep, svårt att ändra sig senare. Tack ska du ha.F FGLIN sanoi:Jag skulle gissa att den expanderande packningen är baserad på bentonitlera och en god ide att ha på murens vattensida eller möjligen vid mitten om du vill slippa att vattnet läcker ut, dels för att få vattnet kvar i dammen dels kanske för att reducera korrosionsangrepp (men rostskyddsbinda och ingjutning gör nog mest) och frostsprängning,
Töissä olemme asentaneet vp-rör raudoituksen päälle, joka on kiinnitetty 10 cm alas kallioon ja 10 cm ylös seinään. On myös hyvä porata isommin ja antaa betoniseinän valua alas reikään tai vaihtoehtoisesti injektoida kiinni raudan.
Kiinnostavaa, miten tarkoitat? Että sama seos, jolla muuri valetaan, kiinnittää myös raudat kallioon? Ei siis ensin valeta laajenevalla laastilla? Silloin täytyy varmasti porata melko suuria reikiä tai valaa melko nestemäisesti, jotta varmistetaan, ettei syntyisi suurta ilmataskua reikään? Ajattelin porata noin 27 mm ja kiinnittää raudat laajenevalla laastilla, sitten rakentaa muotti ja sitoa. Olisi kyllä mukavaa välttää sotkemista, mutta kuulostaa hieman pelottavalta tehdä kuten ehdotat, jos ymmärrän oikein. Kuinka suuria reikiä porasitte ja minkä kokoisiin rautoihin?S sixten88 sanoi:
Ja käyttäkää vp-putkia protectorbinda:n sijaan sitten kai? Joo, se voisi myös toimia. Varmaan halvempaa lisäksi. Mutta silloin haluaisin varmaan teipata putken päät, jotta ei pääse vesi sisään ja vp-putki pysyy paikoillaan. Teittekö myös niin?
Klikkaa tästä vastataksesi