Olen juuri ostanut vapaa-ajan asunnon Bohuslänissä. Rakennusvuosi noin 1900, puutalo on rakennettu vankalle graniittiperustalle, jossa on seisomakorkeus alapohjassa/kellarissa.
Nyt kysymys.
Puoli kellarista on valettu, loput on maapohjaa (paljon hiekkaa ja pikkukiviä maassa, mutta silti luonnostaan kostea).
Olen alkanut kaivaa, laittaa salaojituksen ja täyttää kivillä, jotta voin valaa toisen puolen lattiasta. Onko mitään syitä jättää tekemättä? Voiko se heikentää kosteustilannetta? En ymmärrä miksi aikaisemmat omistajat eivät laittaneet betonia koko kellariin.
Olen kaivanut muurin ympärillä tilan keskellä ja saavuttanut betonilaatan, jolla muuri näyttää olevan, noin 25 cm lattiatason alapuolella. Onko ongelmia valaa tämän yläpuolelle ja muurin ympärille?

Kiitollinen vastauksesta.

Sinun tulee varmistaa, että saat aikaan kapillaaria katkaisevan kerroksen, kuten Pordrän/isodrän tai pesty sepeli, jota tamppaat. Jos valat suoraan olemassa olevan alustan päälle, saat betonilaatan, joka imee kosteutta.

Graniittikivi ei ime vettä, joten se on hyvä perusta, mutta riskinä on, että vettä voi valua kivien väliin.

Lattian rakenteet eivät kestä savupiipun painoa, joten se muurattiin joko suuren kiven tai betoniperustan päälle. Ei ongelmaa valaa sen ympärille.

Mielestäni suunnitelmasi kuulostaa hyvältä, joten anna mennä.

PS sulje sokkelin venttiilit nyt kesän aikana, jotta sisään ei tulisi paljon lämmintä kosteaa ilmaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.