Suunnittelen järjestäväni kissalle kiipeilypuun pihalle. Olen saanut käsiini sahatun tammen (katso kuva) ja pohdin, miten asettaisin sen maahan. Puu on noin 4 m korkea ja painaa noin 500 kg. Mitä vaihtoehtoa minun pitäisi käyttää ja miten teen sen parhaiten? Mietin, että valan sen maahan, mutta ensin kyllästän sen maahan menevän osan (noin 1 m) pellavaöljyllä, jotta se ei lahoa. Onko tämä suositeltavaa? Vai onko olemassa muita ratkaisuja?
Uskon, että on vaikeaa saada se pysymään jopa öljyn kanssa. Yksi vaihtoehto, jos haluat kiinnityksen olevan näkymätön, olisi valaa teräsputki maahan, porata reikä rungon pohjaan ja asettaa puu putken päälle. Tai sitten voit valaa vanhanaikaisen lipputangon kiinnikkeen ja pultata puun siihen kiinni.
Luulen, että on vaikeaa saada se kestämään myös öljyn kanssa. Vaihtoehto, jos haluat kiinnityksen näkymättömäksi, olisi valaa teräsputki maahan, porata reikä rungon pohjaan ja pujottaa puu sen päälle. Tai sitten valat vanhanaikaisen lipputangon jalustan ja pulttaat puun siihen kiinni.
Kiitos vinkistäsi! Aion harkita vaihtoehtoa. Lipputangon jalusta kuulostaa houkuttelevalta. Arvaan, että sen täytyy olla vahvempi kuin mitä tavallisesti näkee.
Karsi alin kerros oksia ja kaiva runko 70-100 cm syvyyteen maahan. Kissa on kiivennyt valmiiksi ennen kuin tammi lahoaa. Jos haluat pidentää puun käyttöikää seuraavan kissan ajaksi, voit maalata rungon tervalla siltä osin, joka tulee maan alle.
Olen rakentanut useita kiipeilytelineitä lapsille mäntyrungoista, jotka olen tervannut ja kaivanut maahan. Tässä esimerkki: https://www.byggahus.se/forum/threa...r-traedgard-idag.226977/page-355#post-4180909
Kuvassa ei näy maata, mutta tolppa on noin 4 m korkea maan yläpuolella ja kestää helposti aikuisen kiipeilyn kaatumatta.
Samalla periaatteella - ulkolelut omille lapsilleni ovat kiinnostavia enintään noin 10 vuotta. Jos ne lahoavat sen jälkeen, se on ihan sama.
Itse asiassa sähköpylväät ovat sama asia, vaikkakin kyllästettyjä, mutta ne kestävät helposti 50 vuotta vain maahan kaivettuina.
Kapa det nedersta varvet grenar och gräv ner stammen 70-100 cm i marken. Katten har klättrat klart innan en ek ruttnar. Vill du öka livslängden på trädet förbi nästa katt också så kan du stryka stammen med tjära på den del som kommer under jord.
PNO sanoi:
Kapa det nedersta varvet grenar och gräv ner stammen 70-100 cm i marken. Katten har klättrat klart innan en ek ruttnar. Vill du öka livslängden på trädet förbi nästa katt också så kan du stryka stammen med tjära på den del som kommer under jord.
Jag har byggt ett flertal klätteranordningar till barnen av furustammar som jag tjärat och grävt ner. Ett exempel här:
[linkki]
Man ser inte marken på bilden, men stolpen är omkring 4m hög över mark och håller lätt för en vuxen att klättra i utan att välta.
Enligt samma princip - uteleksaker för min egna barn är intressanta i max ca 10 år. Ruttnar det efter det så är det väl detsamma.
I sak är ju kraftledningsstolpar samma sak, om än impregnerade, men de står ju lätt i 50 år bara nergrävda.
Jag har byggt ett flertal klätteranordningar till barnen av furustammar som jag tjärat och grävt ner. Ett exempel här:
[linkki]
Man ser inte marken på bilden, men stolpen är omkring 4m hög över mark och håller lätt för en vuxen att klättra i utan att välta.
Enligt samma princip - uteleksaker för min egna barn är intressanta i max ca 10 år. Ruttnar det efter det så är det väl detsamma.
I sak är ju kraftledningsstolpar samma sak, om än impregnerade, men de står ju lätt i 50 år bara nergrävda.
PNO sanoi:
Kapa det nedersta varvet grenar och gräv ner stammen 70-100 cm i marken. Katten har klättrat klart innan en ek ruttnar. Vill du öka livslängden på trädet förbi nästa katt också så kan du stryka stammen med tjära på den del som kommer under jord.
Jag har byggt ett flertal klätteranordningar till barnen av furustammar som jag tjärat och grävt ner. Ett exempel här:
[linkki]
Man ser inte marken på bilden, men stolpen är omkring 4m hög över mark och håller lätt för en vuxen att klättra i utan att välta.
Enligt samma princip - uteleksaker för min egna barn är intressanta i max ca 10 år. Ruttnar det efter det så är det väl detsamma.
I sak är ju kraftledningsstolpar samma sak, om än impregnerade, men de står ju lätt i 50 år bara nergrävda.
Tack för ditt råd! Visst menar du gjuta och inte bara gräva ner det 70-100cm? Jag läst om i en annan tråd att kila ner stolpe med stenar istället för gjuta för att vattenavrinningen ska underlätta och skydd mot röta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.