Hei!
Työskentelen usean vuoden mittaisessa alaprojektissa 20-luvun talossa Lundissa (2,5-kerrosta + kellari). Yhdessä varastohuoneessa aloitin poistamalla vanhan kattolaastin ja siivoamalla pois kaikki romut ja jyvät. Jäljellä olivat palkit, joiden päällä lepää alempi lautaalattia (oletan, että on vähän matkaa oikeaan lattiaan sisäänkäyntikerroksessa).

Halusin lisää tilaa ja volyymia kellarissa ja aloitin täyttämällä 60 cm levyiset lokerot kivivillalla ja kiinnittämällä kipsilevyt alapuolelle. Kipsilevyt ovat noin 3 cm _yli_ palkkien alapuolen. Palkit ovat siis paljastettu ja ajattelin maalata ne valkoiseksi.

Pääasiassa olen tyytyväinen, mutta haluaisin vähän enemmän äänieristystä ja silloin kattomateriaalin pitäisi olla raskas. Sitten sain ajatuksen poistaa kipsilevyt ja sen sijaan valaa lokeroita palkkien välillä, mutta kuitenkin niin, että ne ovat hieman näkyvillä kuten nykyään. Ajattelin kiinnittää höyläämätöntä lautaa pitämään laastia, jotta puun jälkiä jää betoniin. Se varmaankin toimii?!

Kysymykseni tässä erittäin arvostetussa foorumissa ovat seuraavat:
1. Onko tämä ylipäätään hyvä idea? :confused:
2. Kuinka paksusti minun pitäisi valaa ja miten kiinnitän raudoituksen (ja miltä sen pitäisi näyttää)?
3. Onko riski halkeamien syntymisestä (lämpötila tulee olemaan melko tasainen 18-19 astetta ja kuivaa)?
4. Onko teillä jotain muita ajatuksia, joita en ole ajatellut?

Kiitollinen asiantuntijakommenteista!

/Johan

Viimeksi muokattu:
Olen vähän epävarma... Betoni on tosin raskasta, mutta samalla siinä on korkea E-moduuli ja melko korkea poikittaisliikemomentti - nämä kaksi viimeistä ovat epäsuotuisia tekijöitä äänieristykselle. Jos pääasiallinen tarkoituksesi on juuri äänieristys, saat varmasti paremman tuloksen asentamalla enemmän kerroksia kipsiä. Mahdollisesti myös yläkerroksessa, lattialla. Yksi haittapuoli rakenteessasi on sokkelossa näkyvät palkit. Jos asennat lisäkerrokset kipsilevyä (mielellään kaksi kerrosta!) palkkien alle, saat paremman eristyksen.

Hei anaitis ja kiitos palautteesta!
Mutta mitä ovat ja mitä tarkoittavat E-moduli ja yttröghetsmomentti?!
Olen itse asiassa miettinyt lisätä enemmän kipsilevykerroksia. Silloin minun täytyy kyllä korottaa ensimmäistä levyä pari senttimetriä, mutta se on varmasti vähemmän työtä kuin valaminen...

Aivan - äänieristyksen lisäksi hain pinta viimeistelyä ja pinnan kestävyyttä.

/Johan

E-moduuli kuvaa, miten mtrl reagoi kuormituksessa. Kuinka paljon se pidentyy tai puristuu tietyllä jännityksellä. Yksinkertaisesti sanottuna matala E-moduuli antaa myötäilevän mtrl.

Pintajäykkyysmomenttia käytetään ymmärtämään, miten kantoelementin geometrinen poikkileikkaus vaikuttaa sen taipumiseen ja jännitykseen.

Näiden kahden parametrin tuote antaa kantoelementin jäykkyyden.

Matalasta jäykkyydestä on hyötyä äänieristyksen yhteydessä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.