Öljysäiliö poistettiin maaperän kuivauksen yhteydessä. Säiliö sijaitsi maanalaisessa tilassa julkisivun/kellarin vieressä, jossa oli valettu lattia ja seinät olivat jonkinlaista sementtilohkoa. Kaikki peitettiin useilla

Tila on noin 4*2,5 m ja sen päälle oli asetettu 5-6 betonilevyä, jotka olivat noin 100 mm paksuja, mutta vuosien vähäisen kosteussuojauksen jälkeen ne hylättiin, koska niiden raudoitus oli ruostunut puhki.

"Tila" on nyt saanut kuivatuksen ja platonmaton ympärilleen, ja on aika rakentaa sille uusi katto, jotta se voisi toimia ruokakellarina ja mahdollisesti joku viinipullo saattaa mahtua sinne myös.

Nyt kysymykseen:

Miten luon yksinkertaisimmin ja ehkä edullisimmin uuden katon tälle rakennelmalle? Ylhäältä se kuormitetaan vain muutamalla senttimetrillä maata, eikä siitä tule varsinaista ruokakellaria, mutta haluan silti, että katto ei romahda :)

Ajatukseni liikkuvat kahden ratkaisun välillä, jotka molemmat sisältävät valetun rakenteen:

vaihtoehto 1) Olen saanut ehdotuksen Plannjan Combideckistä, mutta en löydä varsinaista työohjetta. Tai tietoa siitä, kuinka paksu rakenne tulisi valaa.

vaihtoehto 2) Rakentaa oma muotti ja valaa itse, hieman monimutkaisempi mutta mahdollisesti halvempi, jos osan muottimateriaalista on jo valmiina. Kuinka paksu valun tulisi olla ja miten raudoitus tulisi toteuttaa?

Tämän jälkeen koko rakenne on tietysti peitettävä sopivalla kattopaperilla tai vastaavalla...

Kiitos etukäteen
 
Valoimme katon kellarirapulle muutamalla ylimääräisellä palalla Peva 45 (kuten Combideck). Se on erittäin kätevä, mutta en tiedä oliko se niin hyvin tehty, kun otetaan huomioon, että betoni ei voi kuivua alaspäin. Levy aiheuttaa myös melkoisesti kondensaatiota lämpötilanvaihteluissa.
Parantaaksemme tätä, olemme asettaneet 70 mm isodrän-kerroksen päälle ja ikääntymistä kestävän muovin ennen kuin laitamme maan päälle, mutta se ei ole ratkaisu, joka kestää.
 
  • Tykkään
likblek
  • Laddar…
Kuinka paksu valusta tuli silloin?
 
Ei ole niin vaikeaa muodostaa näin pientä holvia paikallaan. Tukipuut pyöreistä kuorimattomista paperipuuklapeista suoraan metsästä asetetaan paikalleen, kohotetaan ja nuijitaan oikealle korkeudelle ja katkaistaan moottorisahalla. Kaaret 2x6. Kaikenlaiset uudelleenkäytetyt jätteelaudat kelpaavat muottipohjaksi niin kauan kuin ne eivät ole lahonneita ja paksuus on sama. Jos ensin laittaa rakennusmuovin ja sitten masoniitin päälle, saa hyvän pinnan, vaikka laudat olisivat huonoja.
 
  • Tykkään
likblek
  • Laddar…
Jos jätämme levyn, kuinka paksu valun tulisi olla? 100mm? 150mm? Kuinka paljon ja minkä kokoista raudoitusta siihen tarvitaan? Alkuperäisessä oli raudoitustanko, joka oli 8-10mm paksu. Toimiiko verkko yhtä hyvin?

1000 kysymystä ja taas kerran kiroo hieman itseään, kun ei vain anna jonkun muun veloittaa työstä....
 
Niinpä... yksi kesä myöhemmin ja korkea aika tarttua tähän projektiin ennen talvea!

Lisäkysymyksiä on noussut esiin:

Aion valaa lattian itse sekoitetulla betonilla. Uskaltaako kattoonkin sekoittaa betonin itse vai pitäisikö ostaa valmisbetonia?!

Suunnittelijan toive on, että betonin tulisi olla pakkasenkestävää. Voiko sen tehdä itse vai onko se lisäaine, joka voidaan tehdä vain betonitehtaassa?

Kysymyksen syynä on se, että betonimiehiä on ilmeisesti mahdoton saada kiinni Malmössa, ja koska koko homma pitäisi tehdä pienellä kaltevuudella, olen hieman epävarma, uskallanko ottaa vastaan betonikuorman ilman aikaisempaa kokemusta alalta...!? Spontaanisti tuntuu turvallisemmalta pystyä itse hallitsemaan tahtia ja määrää.
 
Pienen holvin valaminen onnistuu hyvin kotitekoisella K25-seoksella, mutta kotisekoitteista betonia ei saa käyttää korkeampaan lujuuslaskentaan kuin K20, joten mitoituksen on oltava ylimitoitettu sekä betonivahvuuden että raudoituksen osalta. Mielestäni K20 ei tarjoa riittävää korroosiosuojausta raudoitukselle, joten tavoittele K25, jos sekoitat itse.

Pakkasenkestävyys voi tarkoittaa monia eri asioita. Se voi tarkoittaa riittävän hyvää betonia (K25-K30) tai se voi tarkoittaa ilmarakenteiden muodostajia, joita voidaan lisätä vain betoniasemalla. En oikein ymmärrä, miksi tarvitsisit ilmarakenteiden muodostajia maakellariholvissa. Holvi tulisi sekä tiivistää katettua platonmatolla ylhäältä.

Muotoilisin holvin hieman kaltevaksi, jotta vesi valuu paremmin pois.

Jos rakennuspaikka on saavutettavissa betonikouruautolla, tilaisin valmista betonia K30. Sen tulisi olla hieman paksuhkoa koostumukseltaan, jotta sen voi tasoittaa pienellä kallistuksella. Siksi sen tulisi olla toimitettu kourulla eikä pumppuautolla. Muista tilata hieman ylimääräistä, jotta se riittää varmasti, sillä holviin ei saa jäädä valusaumaa.

Jos paikalla on kolme miestä ja vuokrataan tärinäpuikko, valu pitäisi onnistua hyvin. Voit harjoitella lattiavalua.

Kotisekoitettu betonilattian valu hiekasta, sorasta ja vakiosementistä kovettuu hitaammin kuin betoniaseman Rapid-sementti, joka lisäksi on ollut matkalla jonkin aikaa sekoituksen jälkeen. Siksi ehdit tiivistää lattiabetonin varren kanssa ilman tärinää. Jos paikalla on kaksi tai kolme miestä, lattiavalu onnistuu hyvin.
 
Vaikka sanoisin silti, että on sen arvoista maksaa ne sataset, mitä vibb:n vuokraaminen maksaa, vaikka lattiata varten.
 
  • Tykkään
likblek
  • Laddar…
Lattia on nyt valettu, se on yksinkertaista betonia ja skippasin sekä armeeringsverkkoa että betonin tärisyttämistä.

Kävelin vähän betonin päällä, kun haravoin sen ulos, ja erään asentajan vinkistä päätin viimeistellä haravoimalla pinnan tiheästi, jotta kivet hieman uppoaisivat.

Tulos on tähän mennessä odotettua parempi. En käyttänyt paljon aikaa vesivaakaamiseen, eikä minulla ollut mitään, minkä mukaan tasoittaa, joten haravointi, hieman vesivaa'oitusta ja painovoima riittivät hyvin.

On syytä huomata, että yksi kuutio olisi antanut 100mm valetun pinnan. Mutta ilmeisesti mittaus on aika epätarkka, kun he täyttävät autoon, joten siitä tuli noin 140mm valu, vaikka tyhjensin 4 kottikärryä. Tämä ei ollut ongelma, mutta voi olla hyvä tietää, jos paksuus on tärkeää...
 
H heimlaga sanoi:
Ei ole kovin vaikeaa muotoilla niin pientä kaarta paikallaan. Tukevat pyöreät kuorimattomat paperipuuvalot suoraan metsästä, jotka asetetaan paikalleen ja tuetaan ja merkataan oikeaan korkeuteen ja leikataan moottorisahalla. Kaaret 2x6. Kaikenlaiset uudelleenkäytetyt romulaudat kelpaavat muottilevyksi, kunhan ne eivät ole lahonneita ja paksuus on sama. Jos ensin asetetaan rakennusmuovi ja sitten masoniitti päälle, saadaan hyvä pinta, vaikka laudat olisivatkin huonoja.
On muutamia lastulevyjä, joissa 20mm ja vanerilevyjä, joissa 15 mm. Sopivatko ne muotin (viralliseksi) pohjaksi, jos niitä suojataan kosteudelta?

Kuinka tiheässä kaarella pitäisi olla? Toimiiko cc 600 vai pitääkö olla tiheämmin?

Erittäin vaikea arvioida, kuinka paljon painetta tulee ja mitä tarvitaan vastustamiseen. Kuvassa näkyy osa rakenteesta cc 35-45.
 
  • Rakenteilla oleva muottirakenne, jossa on puupalkeista tehtyjä tukia betonipinnan yllä, ja näkyvissä on ämpäri muotin ulkopuolella.
  • Tykkään
Brandsberga
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.