Olen aloittamassa harrasteautotallin rakentamista, johon suunnittelen asentavani upotetun saksi-nosturin (valitsin Jema JA601S:n). Olen saanut apua rakennusluvan ja rakennepiirustusten kanssa, ja nämä ovat olleet työn alla jonkin aikaa. Nyt olen saanut aloitusluvan ja olen valmiina aloittamaan.
Kuitenkin olen alkanut miettiä hieman valitsemaani ratkaisua ja ajattelin vain pohtia asiaa täällä saadakseni vähän näkökulmaa ja palautetta.
Hieman taustatietoa nostimen osalta, mikä on hyvä huomioida keskustelussa:
Vähimmäisasennussyvyys on 115mm, maksimikorkeus on 1800mm ja ilmoitettu betonipaksuus on >270mm (-115mm) eli > 155mm.
Aloitetaan alkuperäisestä rakenteesta:
En ole asiantuntija enkä voi antaa tarkkoja yksityiskohtia siitä, miksi se on tehty näin, mutta ARVAAN, että idea valumuotissa olevan pahvin kanssa on kosteuden eristämiseksi, koska betoni on sepelissä ja salaojitussyvyyden alla. ARVAAN myös, että LECA-harkkoja on osittain valittu tekemään "pehmeä siirtymä" eristämättömän ja eristetyn betonin välillä. Ajatuksia tästä?
Olen tehnyt muutamia muokattuja ehdotuksia, jotka mielestäni voisivat olla käytännöllisempiä minun ratkaisulleni tai joilla voisi olla etuja juuri minun tapauksessani. Voin kuitenkin olla täysin väärässä, joten rakentava kritiikki on tervetullutta!
Käydään läpi eri ehdotukset.
Rev 2:
Rev 3:
Rev 4:
Ensisijaisena tavoitteenani on ollut vähentää syvennyksen korkeutta, jotta se ei vaikuttaisi nostimen maksimikorkeuteen. Olen 1,85 m pitkä ja voi laskea, että nostetaan kynnyksistä nostotyynyillä ja haluaa luonnollisesti kävellä nostimen alla ilman riskiä lyödä päänsä alaspäin roikkuviin yksityiskohtiin, kuten pakoputken reunoihin jne.
Kaverin ehdotuksesta olen leikkinyt idealla eristää kaikki betoni, lisätä betonin paksuutta (hänen mielestään nostin asetetaan aina 200 mm:lle betonille), hän myös suosittelee, että kaikki valetaan yhtenä kappaleena jne.
En itse voi määrittää tarkalleen, kuinka suuri rakennustekninen vaikutus eri ehdotuksilla on, mutta en luonnollisesti halua luoda ongelmia kosteuden, kylmäsiltojen, mahdollisten tulevien halkeamien, riskin että nostin sortuu alleni jne. kanssa.
Muutamia teknisiä kysymyksiä, jotka heräävät:
1. Kannattaako kaikki valaa yhtenä kappaleena?
2. Miten tulisi ajatella sepelin ja salaojitussyvyyden kanssa? Onko parempi mukauttaa sitä vähän tai voiko ajatella, että pari suhteellisen pientä syvennystä lattian alla on yhdentekeviä?
3. Jos betonia lisätään 150 mm:sta 200 mm:iin, pitäisikö alaosan raudoitus muuttaa myös? Ajatuksena paksumpi betoni, suurempi vipuvaikutus, enemmän vetovoimaa alaosan raudoituksessa?
4. Bitumikate vs. solumuovi sepelissä salaojitussyvyyden alla, hyödyt ja haitat?
5. Jos mieluummin valaa kaiken yhtenä kappaleena, miten raudoitus tulisi mitoittaa?
6. Minimisyvyys sepelille syvennyksen alla? Vähintään 100 mm lienee sopiva?
7. Solumuovi syvennyksen alla? Vyöt ja henkselit? EPS200? XPS200?
Ajatteleko liikaa? Riittääkö vain kaataa betoni ja mennä eteenpäin?