hei
olen rakentamassa asuntovenettä ja olin tänään Tukholman messuilla, ja kun tulin kotiin, sain hienon idean :D

olen pitkään miettinyt, kuinka saisin asuntoveneeni liikkumaan, ja luulen, että minulla on ratkaisu

valetaan 9x7x0,3m kokoinen laatta raudoituksella (kuinka paljon?) ja kaikkea, ja sitten tilataan erityisesti kaksi tankkia osoitteesta www.tanksvets.se, jotka ovat 9m pitkiä ja 1m halkaisijaltaan. mitä mieltä olette? 2700kg/m3 niin laatta painaisi 5 tonnia ja tankeilla olisi noin 18 tonnin kelluttavuus.

joitakin haittoja ja onko mahdollista valaa niin suuri laatta ja kuinka vahva siitä tulisi?

• Husveneen suunnitelma, jossa on kantava betonilaatta ja kaksi pitkulaista tankkia kellukkeina aluskatseessa.
Hei

Olet laskenut vähän väärin, ponttonien tilavuus on:

(0,5^2*3,14*9)*2=14,3 m^3 (säteen neliö*pii*pituus)*ponttonien lukumäärä

Koska vesi painaa noin 1 tonni/m^3 (riippuu lämpötilasta ja suolapitoisuudesta), voit useimmiten suoraan muuntaa tilavuuden m^3 kelluvuudeksi tonneissa.

9*7*0,3=18,9m^3

Jos olet oikeassa ja betonin tiheys on 2,7 tonnia/m^3, niin laatta painaa 18,9*2,7=51,03 eli laatta painaa 3,57 kertaa enemmän kuin mikä sinulla on kelluvuudeksi. Tämä, jos ponttonien oma paino jätetään huomioimatta, muuten vielä huonompi.

PS.
Olet ilmeisesti laskenut ponttonien tilavuuden ikään kuin ne olisivat kuutiomaisia eivätkä lieriömäisiä. Ja painossa näyttää siltä, että olet saanut kymmenpotenssin väärin.

Terveisin, Björn

Belaruz sanoi:
Hei

Olet laskenut hieman väärin, ponttonien tilavuus on:

(0,5^2*3,14*9)*2=14,3 m^3 (säteen neliö*pii*pituus)*ponttonien määrä

Koska vesi painaa noin 1 ton/m^3 (riippuu lämpötilasta ja suolapitoisuudesta), voit yleensä suoraan muuntaa tilavuuden m^3 kellutuskyvyksi tonneina.

9*7*0,3=18,9m^3

Jos olet oikeassa ja betonin tiheys on 2,7 ton/m^3, niin laatta painaa 18,9*2,7=51,03, eli laatta painaa 3,57 kertaa enemmän kuin sinulla on kellutuskykyä. Tämä, jos jätetään huomioimatta ponttonien paino, muuten tilanne on vielä huonompi.

PS.
Ponttoonien tilavuutta näyttäisit yksinkertaisesti laskeneesi ikään kuin ne olisivat kuutiomaisia eikä sylinterimäisiä. Ja painossa näyttäisit saaneen vain kymmenpotenssin väärin.

Ystävällisin terveisin, Björn
OPPS:blushing:

silloin idea kaatui yhtä nopeasti kuin se syntyi :(

onko teillä hyvää ideaa kuinka voisin toteuttaa sen? jos laskisin korkeuden 20 cm niin se painaisi noin 34 tonnia ja jos lisättäisiin 5 cm paksuinen solupaikka keskelle niin saan 25 tonnia - 3 tonnia (solun kantokyky) = 22 tonnia ja jos lisätään säde 0,7 metriin sekä lisätään säiliö keskelle, niin se on mahdollista.

tuntuu, että menen liian pitkälle tai onko se fyysisesti mahdollista?

C
Eikö ole helpompaa ostaa veneen runko, joku vanha teräsvene, ja sisustaa tämä?

cheetah1 sanoi:
Eikö ole helpompaa ostaa veneen runko, joku vanha teräsvene, ja sisustaa tämä?
onko se helpompaa, totta kai, tuleeko tulos paremmaksi, luultavasti ei ;)

nyt eilen väsyneenä tajuaa, että 30cm paksu betonilohko on erittäin paksu! tuntuu kuin 10cm voisi toimia vai mitä? sillä silloin se painaisi noin 17 tonnia, mikä ei ole suuri ongelma siirtää.

Miksi ei rakentaa perustaa kyllästetystä puusta? Tai teräsprofiileista. Miksi painavaa betonia?
Sitten talo painaa kyllä jonkin verran?

ps. se on kellua, ei muuttaa.

Mikael_L
No, normaalisti konstruktööri voisi laskea 1 dm paksun laatan, joka on 9x7 metriä ja jolla on suhteellisen kevyt kuormitus. Kyse on enimmäkseen siitä, miten se raudoitetaan.

Se, mikä tekee siitä hiukan monimutkaisemman, on se, että sen pitää sijaita vedessä. Jos vesi on lisäksi suolaista tai murtovettä, se tekee siitä vielä hankalampaa.

Suojatakseen raudoitusta ruostumisen estämiseksi sen on oltava riittävän syvällä betonissa, ja betonin on oltava korkealaatuista ja tiivistä. Tämä saattaa johtaa siihen, että laatan on oltava paksumpi, ei kestävyysvaatimusten, vaan raudoituksen suojaamisen vuoksi.

Tämä on ehdottomasti tehtävä kokeneelle betonirakenteiden suunnittelijalle, joka osaa laskea tarvittavan raudoituksen sekä määrittää käytettävän betonilaatuluokan ja vaaditun peittosyvyyden. Ruostumaton raudoitus voi myös tulla kyseeseen. Betoniin vaaditaan myös huokostajaa, erityisesti jos venettä ei oteta ylös hyvissä ajoin ennen joka talvea.

Asuntolaivan betonirunko ei ole uusi keksintö, esimerkiksi Uppsalan satamassa on sellainen. Mutta se vaikuttaa olevan enemmän runkomuotoiltu eikä sen alla ole kellukkeita. Kellukkeiden puuttuminen tarkoittaa, että betonin alla on "tasainen tuki" ja voimat ovat melko vaatimattomia.

Tyresö
Jos haluat, että ponttoni kestää useita vuosia, sinun ei tulisi valmistaa sitä itse, koska yksityishenkilönä on hyvin vaikeaa saada kaikkia betoniseoksen vaatimia lisäaineita. Jos sekoitat itse, et pysty tietämään vct-arvon suhdetta k-arvoon seoksessa. Jos poikkeuksellisesti saat luonapuhallusainetta, kuinka tietäisit, että ilmaprosentti on 4,5 - 5,5 % ilman ilmapitoisuusmittaria?

betoni betoniponttonissasi vaatii yhtä korkean laadun kuin Øresundsbronin sillan pilareissa, jos haluat säilyttää sen kelluvana monta vuotta, eikä sellaista betonia voi valmistaa kotona.

On olemassa valmistehtaita, jotka tekevät betoniponttoneita (olen itse kuljettanut sellaisen aikana, jolloin ajoin perävaunuvetäjää. Lastattu Suomessa, purettu Orust Göteborgissa). Ponttoni oli noin 10 x 2,5 m ja 50 cm korkea kokonaan betonilla peitetty ja painoi 10 - 12 tonnia. Mutta vedessä se upposi vain 10 cm - valtava kelluvuus!

Vinkkini on: Älä sekoita omaa betonia, vaan osta valmis betoniponttoni!

Vaihtoehtona on, että rakennat 40 cm paksun polystyreenialustan, ja jotta raudoitus vastaa betonin laatua, sinun on käytettävä vähintään 12 mm tiheää raudoitusverkkoa (ei tarvitse olla ruostumatonta), jolla peität polystyreenin ympäriltä yhdessä 50 mm välikkeiden kanssa. Betonipaksuuden tulisi olla 10 cm ympärillä. Jos asut Uppsalassa, niin siellä ovat Swerock, Betongindustri ja Färdig Betong, jotka voivat sekoittaa lastisi, joka puretaan hydraulisella kourulla. Saat shokin, kun kuulet, mitä betoni maksaa! Sillan pilaribetoni, joka makaa murtovedessä, on kallista, tosi kallista!

Muuten! Betoni painaa 2,3 tonnia/m3! Jos se painaisi 2,7 tonnia/m3, kaikki Ruotsin 3-akseliset betoniautot ajaisivat ylikuormalla kuljettaessaan tavallista 5,5 m3.

kiitos kaikista vinkeistä.

en ollut ajatellut tehdä sitä itse, vaan aion palkata jonkun asiantuntijan.

Tyresö: kiitos vinkistä prefab-tehtaista, mutta ongelmana on, että ne ovat niin raskaita! tietääkö kukaan, kuinka suureen moottoriin tarvitsisin ajamiseen Mälarenilla (tulen käyttämään sitä vain Mälarenilla), jos kaikki painaisi noin 60 tonnia?

Mikael_L toimisiko se ruostumattomalla raudoituksella ja mitkä ovat sen haitat?

olen päättänyt käyttää 3 tankkia, jotta paino jakautuisi tasaisemmin, missä kolmas kiinnitetään keskelle.

Hubbe2: olen yrittänyt löytää hyvän ja halvan tavan valmistautua puusta tai metallista. olen kysynyt muutamilta yrityksiltä ja se on erittäin kallista. juuri betoniversio tekee talon kiinnittämisestä niin äärettömän yksinkertaista (talo ja alusta rakennetaan erikseen)

budjettini on noin 100 000 kr ja voi nousta 150 000 kr:aan, mutta toivottavasti ei tarvitse.

Mikael_L
husbåt sanoi:
Mikael_L toimiiko ruostumaton raudoitus ja mitkä ovat sen haitat?
Minulla ei ole aavistustakaan oikeastaan, ei ole minun osaamisalueeni. Mutta tiedän, että on olemassa ruostumatonta raudoitusta, ja johonkin tarkoitukseen sen on täytynyt olla kehitetty. :) Esim. täällä...

Haittana pitäisi ainakin olla hinta, mutta mahdollisesti pienemmällä betonikulutuksella siitä ei ehkä tule liian kannattamatonta, ehkä...

Eli, en voi auttaa sinua, joko palkkaat jonkun, joka osaa tämän asiaan liittyvän betonin käytön vedessä + kestävyyden tai sitten sinulla on pitkä ylämäki tiedonhankinnassa. Mutta joskus on matka hauskempi kuin päämäärä. ;)

100-150', tarkoitatko vain laatan silloin, vai laatta + ponttonit, vai kaiken? Jos tarkoitat enemmän kuin vain laatta, sinun pitäisi jo alkaa valmistautua mahdolliseen shokkiin. Pelkkä betoni itsessään tulee varmasti maksamaan 15-25', sitten se pitää raudoittaa, rakentaa muotit jne.

Täysin tietämättömän arvaukseni on, että voit saada laatan + jotain kelluvaa (ponttonit ...) varten noin 100, tai muutamia kymmeniä tuhansia enemmän. Mutta älä ota tätä minään totuutena, se on puhdas arvaus, sekoitettuna suureen tietämättömyyteen. :blushing:

Mutta jännittävä projekti täytyy sanoa. Sinun täytyy erittäin mielellään päivittää meitä kaiken edetessä. :)

Miksi ei valaa allasta betonista, on olemassa betonisia purjeveneitä.

Protte

Mikael_L sanoi:
En tiedä oikeastaan mitään, ei ole minun tietämysaluettani.
Mutta tiedän, että on olemassa ruostumatonta raudoitusta, ja johonkin tarkoitukseen sen täytyy olla suunniteltu. Esim. täällä...

Haittapuolena pitäisi ainakin olla hinta, mutta mahdollisesti pienemmällä betonimäärällä se ei ehkä tule liian kannattamattomaksi, ehkä...

Eli, en voi auttaa sinua, joko palkkaat jonkun, joka osaa tämän betonin kanssa vedessä + lujuuden, tai sinulla on pitkä ylöskiipeämisreitti tiedonkeruuseen. Mutta joskus matka voi olla hauskempi kuin tavoite. ;)

100-150', tarkoitatko vain pohjaa, vai pohja + ponttonit, vai kaikkea?
Jos tarkoitat enemmän kuin vain pohjaa, sinun pitäisi jo valmistautua mahdolliseen shokkiin.
Pelkkä betoni itsessään maksaa varmasti 15-25', sitten se pitää raudoittaa, rakentaa muotit jne.

Erittäin tietämätön arvaukseni on, että voit saada pohjan + jotain, mikä kelluu (ponttonit ..) jollekin noin 100, tai muutamia kymmeniä tuhansia enemmän. Mutta älä ota tätä totuutena, se on puhdas arvailu, sekoittunut suurella tietämättömyydellä. :blushing:

Mutta jännittävä projekti täytyy sanoa.
Olisi erittäin hienoa, jos päivittäisit meitä kaiken etenemisen ajan. :)
ajattelin 100k pelkästään pohjaan ponttoneineen ja kaikkineen, en itse taloon.

noin 15kkr betonille (se on 6,3m3)
sitten 20kkr jokaiselle ponttonille (lähetän sähköpostin ja tarkistan)
ja loppu työaikoihin jollekin asiantuntijalle ja rahaa kaverille, joka nostaa sen veteen.

ajattelenko oikein?

Mielestäni sinun pitäisi katsoa uudelleen betoniin tehtyjä kelluntapontooneja. Kuten aiemmin mainittu, niillä on erittäin hyvä kelluntakyky ja ne ovat luultavasti halvempia kuin laattojen valu ja joidenkin teräsponttoonien hitsaaminen.

"kiitos prefab-tehtaiden vinkistä, mutta ongelma on, että ne ovat niin raskaita! onko jollakin aavistusta, minkäkokoista moottoria tarvitsisin matkustamiseen Mälarenissa (käytän sitä vain Mälarenissa), jos kaikki painaisi noin 60 tonnia?"

60 tonnin ajamiseen 27 solmua tarvitaan 2x1200hv. Kahdella noin 2–3 litran dieselmoottorilla arvelen, että pystyt kulkemaan samaa nopeutta kuin purjeveneet.

dannan sanoi:
Mielestäni sinun pitäisi katsoa betonisia kelluntaponttoneja. Niillä on, kuten aiemmin mainittiin, erittäin hyvä kelluvuus ja ne ovat luultavasti halvempia kuin valaa levyä ja hitsata teräsponttoneja.

"kiitos ehdotuksesta esivalmistuslaitoksista, mutta ongelma on, että ne ovat niin raskaita! onko kellään aavistusta kuinka suuren moottorin tarvitsisin Mälarenilla (aion käyttää sitä vain Mälarenilla), jos kaikki painaisi noin 60 tonnia?"

Ajamaan 60 tonnia 27 solmussa tarvitaan 2x1200hp. Kahdella noin 2-3 litran dieselmoottorilla veikkaan, että voit ajaa samaa nopeutta kuin purjeveneet.
Olen huono moottoreissa, kuinka paljon hp on kahdella 2-3 litran moottorilla? Lisäksi tarvitaan erittäin paljon voimaa ajaa 60 tonnia, erityisesti jos valitsee betoniponttoonit, koska niillä on paljon suurempi vastus verrattuna tavallisiin ponttooneihin. Olen ajatellut ajaa keskimäärin 5 km päivässä, kuinka paljon se kuluttaisi (diesel tai bensiini).

huom olen ajatellut käyttää vain perämoottoreita

Viimeksi muokattu:
Tyresö
Mikael_L sanoi:
En tiedä oikeastaan, ei minun osaamisalueeni. Mutta tiedän, että on olemassa ruostumatonta raudoitusta, ja johonkin tarkoitukseenhan se on oltava suunniteltu. :) Esim. täällä...

Haittapuolena pitäisi ainakin olla hinta, mutta mahdollisesti pienemmällä betonin kulutuksella se ei ehkä ole liian kannattamaton, ehkä...

Eli, en voi auttaa sinua, joko otat jonkun, joka osaa betonin vedessä + kestävyyden tai sinulla on pitkä ylämäki tietotaidon hankkimisessa. Mutta joskus matka on hauskempi kuin päämäärä. ;)

100-150', tarkoitatko vain laattaa, vai laatta + ponttonit, vai kaikki? Jos tarkoitat enemmän kuin vain laattaa, niin sinun pitäisi jo alkaa valmistautua mahdolliseen järkytykseen. Pelkkä betoni itsessään maksaa varmasti 15-25', sitten se pitää raudoittaa, rakentaa muotit jne.

Erittäin tietämätön arvaukseni on, että saat ehkä laatan ja jotain kelluvaa (ponttonit...) jollain 100 tuhannen tai muutamien kymmenien tuhansien enemmän. Mutta älä ota tätä totuutena, se on täysin puhdas arvaus, sekoitettuna suureen tietämättömyyteen. :blushing:

Mutta jännittävä projekti voin sanoa. Olisi hienoa, jos päivittäisit meidät kaikesta sen edetessä. :)
Ruostumattomia raudoitustankoja käytetään vain, kun tieliikennevirasto tai rautatieliikennevirasto tekee rakenteen, jossa on riski suolaveden vaikutukselle (valetut bussipysäkit, siltapylväät suolavedessä jne.). Jos otetaan huomioon, että tavalliset raudoitustangot maksavat noin 8-16 kr/kg, niin ruostumattomat raudoitustangot maksavat (vain villi arvaukseni, koska tiedän, että hinta on järkyttävä) 400 kr/kg. Joka tapauksessa ruostumattomat raudoitustangot maksavat niin paljon, että yksityishenkilön ei tarvitse edes ajatella sen käyttämistä rakenteessaan, riippumatta siitä, mitä ollaan rakentamassa!

Vain rautatieliikenneviraston ja tieliikenneviraston suunnittelijoilla on varaa laskea ruostumatonta raudoitusta rakenteisiinsa, koska ne ottavat "vain" muutamia kruunuja veronmaksajien pohjattomasta rahakirstusta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.