Olen kohdannut joitakin ongelmia alalattian rakentamisessa.

Lattiarakenne on puupalkisto cc30, 21x120 harvalaudoitus, kaksinkertainen lattialevy liimattuna Ardex S48:lla. Tämän päällä on klinkkeri. Tämä rakenne on kaikin puolin kunnossa, mutta jostain syystä emme ennakoineet, että tulee ongelmia, kun lattia kulkee talon keskellä olevan kantavan seinän yli. Se on oikeastaan melko ilmeistä, koska vanhat lattiaertut hieman roikkuvat tukikohtien välillä (ulkokellariseinät + kantava seinä). Seurauksena on korkea kohta suoraan kantavan seinän päällä eikä toista kipsilevykerrosta voi asentaa.

Ei tarvitse olla rakettitieteilijä tajutakseen, että siitä tulee ongelmia, mutta nyt olemme tässä...

Minulla on seuraava ratkaisu: mitä mieltä olette tästä:

Kaikki kipsilevyt asennetaan kuten tavallisesti (ensimmäinen kerros ruuvataan, toinen liimataan) lukuun ottamatta kipsilevyä, joka "heiluu" kantavan seinän päällä. Tämä korvataan itsetasoittuvalla massalla, Maxit ABS317 noin 14 mm paksuudella (levyn paksuus+S48). Tämän päälle asennetaan klinkkeri tavalliseen tapaan. Kyseessä on vähän yli neliömetrin alue, joka tasoitetaan pitkässä muodossa.

Uskon, että tämä rakenne on yhtä kestävä (tai kestävämpi) kuin kipsirakenne?
Pitäisikö massaa raudoittaa (en usko)?
Muita näkökulmia?

Aivan toinen vaihtoehto on tietysti tehdä saumakohta lattiaan korkeakohdan päälle, mutta haluaisin mieluummin yhtenäisen lattian.

Mitä foorumin yhteinen viisaus on tästä mieltä? :-/

Tekisin epäröimättä kuten itse ehdotit. Laita raudoitus joka tapauksessa, niin voit nukkua yösi rauhassa ;)

Puhuin juuri Maxitin kanssa ja olemme myös yhtä mieltä siitä, että se on hyvä rakenne. Mahdollisesti laitan myös vähän armeringsnät, mutta se vaikuttaa oikeastaan yliampuvalta.

Off topic mutta sinä MathiasS osaat yleensä... miksi sinulla on kaksoiskipsi - onko se siksi, että sinulla on 120x21? Voinko laittaa yksinkertaisen lattialevyn lattialämmitykseen c-c 30 harva 120x28 ja lattiarakenne c-c 60? Eteisen lattia klinkkerillä. Olen kuvitellut näin ja olemme lähteneet siitä, mutta vielä on aikaa muuttaa... Luulen nähneeni tämän jossain ketjussa, mutta on vaikea löytää kaiken seasta...

Alsti18 sanoi:
Off topic mutta sinä MathiasS yleensä tiedät... miksi sinulla on tuplakipsi - onko se siksi, että sinulla on 120x21? Voinko laittaa yksittäisen lattia gyprocin lattialle, jossa on lattialämmitys c-c 30 karkealla 120x28 ja palkisto c-c 60? Eteisen lattia, jossa klinkkeriä. Olen nimittäin kuvitellut näin, joten olemme lähteneet siitä, mutta vielä on aikaa muuttaa... Mielestäni olen nähnyt tämän jossain ketjussa, mutta se on vaikeaa löytää kaiken keskeltä...
Jos katsot Wirsbon suosituksia asennusperiaatteista, he sanovat cc60 palkit, karkeapaneeli, lattia lastulevy, yksi kerros kipsiä.

En halunnut lattia lastulevyä putkien päälle ja tein siksi vaihtoehtoisen rakenteen (jonka Wirsbo myös hyväksyi). Palkit cc30, karkeapaneeli, kaksinkertainen liimattu kipsi. Ei lastulevyä.

En tiedä saako laittaa vain yhden kerroksen kipsiä karkeapaneelille ilman lastulevyä rakenteessa.

Jos haluaa lastulevyä, laittaisin sen suoraan palkkien päälle (liima ja ruuvit).

Foorumin Johan G on myös tehnyt mielenkiintoisen ratkaisun. Lastulevy palkkien päälle, sen jälkeen hienoa betonia koko rakenteeseen. Matala rakennuskorkeus, täydellinen lämmönjohto. Johan voi ehkä antaa sinulle lisää yksityiskohtia tästä.

Kyllä, mutta 28 onkin enemmän kuin tarpeeksi kantava lattia, pitäisikö silloin todella tarvita kaksois-gyprocia tai lastulevyä? 21:n kanssa tilanne on aivan eri. Se pieni rako, joka syntyy 120 leveydellä c-c 30 on mielestäni vähäpätöinen...

Alsti18 sanoi:
Jo men 28 är ju mer än väl ett bärande golv, skall man då verkligen behöva dubbel gips eller spån? Med 21 är det ju en annan femma. Den lilla glipa som blir med 120 bredd på c-c 30 är ju i mitt tycke försummbar...
Se on juuri se kotinikkarin dilemma. Kun on epävarma, täytyy vähän liioitella ollakseen täysin varma. Kun ajattelee, että wirsbo haluaa lastulevyn siihen, pitäisi tehdä parhaansa korvatakseen sen...

MathiasS sanoi:
Jos katsot Wirsbosin suosituksia asennusperiaatteille, niin he sanovat cc60 palkit, harvalaudoitus, lattiaslastulevy, yksi kerros kipsilevyä.

En halunnut lattiaslastulevyä putkien päälle ja tein siksi vaihtoehtoisen rakenteen (jonka Wirsbo myös hyväksyi). Palkit cc30, harvalaudoitus, kaksinkertainen liimattu kipsilevy. Ei lastulevyä.
Miksi ei lastulevyä? Johtaako kipsilevy paremmin lämpöä, vai onko syynä jokin muu?

Tompa

Tompa01 sanoi:
[quote author=MathiasS link=1137614568/0#4 date=1137677289]

Jos tarkistat Wirsbos suositukset asennusperiaatteille, he ehdottavat cc60 palkit, harvalauta, lattialastulevy, yksi kerros kipsiä.

En halunnut lattialastulevyä putkien päälle ja tein siksi vaihtoehtoisen rakenteen (jonka myös Wirsbo hyväksyi). Palkit cc30, harvalauta, kaksinkertainen liimattu kipsi. Ei lastulevyä.
Miksi ei lastulevyä? Johtaako kipsi paremmin lämpöä, vai onko jokin muu syy?

Tompa
[/quote]

Mieluummin yksi ylimääräinen kipsikerros kuin 22 mm lastulevy - oikein tai väärin, näin olen ainakin itse ajatellut. Osittain lämmönjohtavuuden vuoksi, osittain rakennekorkeuden vuoksi. 1 senttimetri on tärkeä kun kunnostaa taloa..... :=)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.