Hei.

Aion kiinnittää kipsilevyjä rapputilaamme ja olen aiemmin käyttänyt PL600:ta, ja mielestäni se on toiminut hyvin.

Mutta nyt minun on kiinnitettävä melko monta levyä ja aiemmin olen käyttänyt yhden koko patruunan jokaista levyä kohden.

Ehkä käytän liikaa liimaa, mutta en uskalla ottaa riskiä käyttää liian vähän.

Onko olemassa jotain halvempaa vaihtoehtoa, joka toimii yhtä hyvin tai paremmin? PL600 maksaa siellä, mistä ostan, 49 kr/patruuna.

/ M.
 
Mikä materiaali sinulla on kipsin takana, eli mihin liimaat?
 
Gyproc Liima G46 ?
 
Seinät on rapatut ja sitten maalattu muovimaalilla.

imported_Anders_S: Mitähän se maksaa?
 
Kustantaa noin 1400 kruunua 15 litralta. Kuluu 0,5 l täysliimauksessa. En ole kuitenkaan varma, kuinka paljon pitää liimata. Täysliimaus tuntuu olevan yliampuvaa (ja kallista).
 
15 litraa. Nyt puhutaan. Sitten voin liimata oikein kunnolla.
 
Muuten toimii erinomaisesti liimata kipsilaastilla. Maksaa pari sataa koko säkistä (jonka sekoitat veden kanssa). Olen käyttänyt sitä liimatakseni kipsilevyjä tapetoituihin tiiliseiniini. Ne ovat nyt olleet ylhäällä 10 vuotta ilman ongelmia!
 
JLT sanoi:
Muuten toimii mainiosti liimata kipsilaastilla. Maksaa pari sataa koko säkki (joka sekoitetaan veden kanssa). Olen käyttänyt sitä liimaamaan kipsilevyjä tapetoituihin tiiliseiniini. Nyt ne ovat olleet paikallaan 10 vuotta ilman ongelmia!
Olen samaa mieltä! Käytä kipsilaastia, vai onko myös katto/viistokatto, johon kipsi laitetaan? Käytä siinä tapauksessa kipsilaastia seinissä ja pl600 katossa. Laattaliima voisi myös toimia ja siinä saat nopeamman tartunnan. Ostetaan myös 25kg säkissä ja maksaa pari sataa.
 
Jos sisäseinät ovat täysin kuivia, niin kipsilaasti tulee todella edulliseksi/hyväksi!
 
Siistiä.

Mutta toimiiko se myös maalatuilla seinillä? Ne eivät ime yhtä paljon kuin tapetti tai raakatasoite.
Se on vain seinille, joihin levyjä pitäisi kiinnittää.

Pitäisikö koko levy peittää kipsilaastilla vai riittääkö, että laitetaan nauhoina kuten minun pieni kuvani näyttää?

Ja kuinka paksusti laastia pitäisi laittaa?
 
  • Kolme pystysuoraa mustaa viivaa valkoisella taustalla, kuva havainnollistaa kipsilaastin levitystapaa.
Laita muutama iso "kladdar" taakse. Sitten naputat levyn paikoilleen laudalla ja vasaralla.
 
Kiitos. Näin juuri, että siinä PDF-tiedostossa, josta Norell vinkkasi, oli kaikki mitä tarvitsin tietää.

Nyt tuli halvaksi lisäksi :)

Minulla on lisäksi jo 25 kg gipsspackel kotona.

Kiitos todella paljon vastauksista. Säästää minulta paljon rahaa.
 
Anteeksi uteliaisuuteni, mutta miksi sinun täytyy liimata kaikki levyt? Eikö siellä todellakaan ole mitään ruuvattavaa?!?
 
Koska se on kätevää ja nopeaa ja seinä on betonia, johon täytyy porata reikiä ruuvien kiinnittämiseksi.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.