O
Vanha lisärakennus vuodelta 1951 aiotaan saada uudet julkisivut ja eristykset. Luultavasti se on alun perin rakennettu perusmuurilla ja runkolattiolla, mutta myöhemmin valettu umpeen. Luultavasti sekä höyryeste että eristys puuttuvat laatasta, mutta toivon, että kapillaarikatko on kuitenkin olemassa. Aluspuu näyttää olevan painekyllästetty ja osittain maalattu. Kosteusmittari ei osoita mitään ongelmia.

Seinät koostuivat aiemmin tukirungosta, joka oli tehty hirsistä tuuman sahalautojen, ilmarakoa, trätex, sisäpaneeli. Hirret on asetettu 3-5 metrin välein, joten epäilen, että paneelilaudat ovat osittain kantavia ja vakauttavia. Ajatuksena on tehdä sen sijaan moderni runko 195x45 mm ja sitten asettaa vaaka-asennossa 45 mm sisäpuolelle saadakseen limittäiset saumat eristeeseen. Tuulensuojapaperi, ilmarako ja peitelistalaudoitus ulkopuolella. Höyrynsulku, vaneri ja kipsilevy sisäpuolella. Vaihtoehtoisesti selluloosainen eristys, vaneri ja ei kipsilevyjä, eli täysin hygroskooppinen rakenne.

Pitäisikö minun vaihtaa alusrakenteen puupalkki samalla kun olen tässä vaiheessa, en halua rakentaa sisään hajuhaittaa, vai olenko liian huolestunut? Onko puupalkki vakiintunut 70 vuodessa, vai tuleeko siitä edelleen riittävästi päästöjä, jotta siitä tulisi ongelma?

Viimeksi muokattu:
tompax
O Steamboy sanoi:
Vanha lisärakennus vuodelta 1951 saa uuden julkisivun ja eristeen. Luultavasti se on alun perin rakennettu sokkelin ja lattian kanssa, mutta myöhemmin valettu uudelleen. Luultavasti puuttuu sekä höyrysulku että eristys laatan alla, mutta toivon, että siellä on kapillaarikatkokerros ainakin.. Pohjapuu näyttää olevan painekyllästetty ja osittain maalattu. Kosteusmittaus ei osoita ongelmia.

Seinät koostuivat aikaisemmin runkotukeista, tuuman julkisivulaudoista, ilmarako, puukuitulevy, sisäpaneeli. Tukit sijaitsevat 3–5 metrin välein, joten epäilen, että paneelilaudat ovat osittain kantavia ja vakauttavia. Ajatus on tehdä moderni runko 195x45 mm ja sitten asentaa vaakasuoraan 45mm sisäpuolelle, jotta saadaan limittäiset saumat eristyksessä. Tuulensuoja, ilmarako ja ponttijulkisivu ulkopuolella. Höyrysulku, vaneri ja kipsi sisäpuolella. Vaihtoehtoisesti puhallusvilla, vaneri ja ei kipsilevyjä, eli täysin hygroskooppinen rakenne sen sijaan.

Pitäisikö minun vaihtaa pohjapuu samalla kun olen käynnissä, en halua rakentaa hajuhaittaa sisään tai huolehdinko liikaa? Onko pohjapuu vakiintunut 70 vuoden aikana vai vapauttaako se edelleen tarpeeksi päästöjä tullakseen ongelmaksi?
Se voi olla helvetinmoinen työ vaihtaa pohjapuu. En olisi lähtenyt siihen, jos vanhassa ei ole ongelmia, vaikka se on painekyllästetty.

Mihin rakennusta käytetään?

O
tompax tompax sanoi:
Mihin rakennusta käytetään?
Se on neljä kertaa kymmenen metriä, lämmittämätön ja sitä käytetään puutyöpajana ja varastona. Lämmityksen ja eristyksen avulla ajatuksena on tehdä siellä työskentelystä hiukan miellyttävämpää talvella.

Kuulostaa paljolta työtä vähällä...Kuinka suuri on rakennus? Kuvat?

tompax
O Steamboy sanoi:
Se on neljä kertaa kymmenen metriä, lämmittämätön ja käytetään puusepänverstaana ja varastona. Lämmityksen ja eristyksen avulla tarkoitus on, että siellä olisi mukavampi työskennellä talvella.
Tuolloin suosittelen, että pidät alajuoksun paikallaan. Alajuoksu ei ole suoraan kytketty sisätiloihin myöskään, ja jos tarkoitat, että se on kuiva ja hieno eikä kohonneita kosteusarvoja, se tarkoittaa, että se voi hyvin siellä sisällä.

Ei ole mitään syytä käyttää valtavasti energiaa sen vaihtamiseen. Se on valtava työ. Täysin turhaa tässä tapauksessa, mielestäni. Itse olen asentanut kaksoisalajuoksun autotallirakennukseen, alemman painekyllästetty, ylempi osa painekyllästämättömässä rungossa. Se toimii erinomaisesti yhä tänään. Niin kauan kuin se ei ole märkä, ei ole mitään ongelmia.

Toivottavasti tämä voi säästää sinulta hieman päänsärkyä, aikaa ja rahaa!

Parempaa vastausta tuskin saat, luulen :) Onnea rakentamiselle!

• Tykkään
Oldfart
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.