Tilanne on sellainen, että meidän kotona oleva autokatos kaipaa hieman rakkautta ja huolenpitoa. Ja mikä sopisikaan paremmin sellaiseen nyt, kun kesä on pian tulossa
Pilarit, jotka menevät katolta maahan, näyttävät olevan rakennettu kolmesta listasta, jotka koostuvat kahdesta 170*45 ja yhdestä 45*70. Jälkimmäinen on itse pilarin keskiosa, johon muut kaksi on naulattu kummallekin puolelle ulkopuolelle. Ne ovat suurempia listoja, jotka on vaihdettava, koska päät, jotka kohtaavat betonipylvään alhaalla, alkavat olla melko "lahonneita" (katso kuva). Mitä haluaisin nyt kysyä teiltä ystävät, kuinka kantavia luulette näiden "ulko-osien" olevan? Oletan, että ne eivät voi olla kovin kantavia ottaen huomioon, miltä päät näyttävät juuri kyseisessä pilarissa, jonka kuvan olen lähettänyt. En ole puuseppä ja teen mielelläni asioita itse, kuitenkin tietyllä huolellisuudella ;-)
Luuletteko, että ne voidaan vaihtaa ilman tunkin ja vastaavan apua? Listat on naulattu melko paksuilla nauloilla, joten mahdollisesti ne voivat olla naulattu toisiinsa eri puolilta. Toivottavasti olen ollut tarpeeksi selkeä kysymyksessäni. Liitän kolme kuvaa, jotta näette, miltä se näyttää. Ilmoittakaa, jos tarvitsette lisätietoja!
Ne nuo pitävät vain yläpalkin paikallaan, joten niiden vaihtaminen yksi kerrallaan pitäisi sujua helposti. Mutta jos keskimmäisesi on vain 45x70, se on erittäin heikko ja muiden pitäisi auttaa. Olisin vaihtanut ulommat yksi kerrallaan.
Okei! Joo, tottakai 45x170, jotka haluat vaihtaa, auttavat kantamaan rakennelman osittain. Mutta ei ole mitään hätää vaihtaa niitä. Poista yksi kerrallaan ja ruuviliimaa uudet paikoilleen sekä laita tervapaperi alle betonia vasten.
Jos sinulla on mahdollisuus, on hyvä tukea, mutta uskon ehdottomasti, että vaihtaminen onnistuu silti hyvin.
Olen samaa mieltä holmberg87:n kirjoittaman kanssa. Keskipylväs kantaa. Ulompien tehtävä on vakauttaa keskipylväs. Yksin 45x70 pylväällä on liian lyhyt nurjahduspituus heikossa suunnassa selvitäkseen työstä. Kiinnostuneet voivat lukea lisää puuoppaasta seuraavan linkin mukaan: https://www.traguiden.se/konstrukti...avor-av-konstruktionsvirke/?previousState=100
Olen samaa mieltä kuin holmberg87 kirjoitti. Se on keskimmäinen tolppa, joka kantaa. Ulompien tehtävä on vakauttaa keskimmäinen tolppa. Yksin 45x70 tolppa on liian lyhyt murtopituus heikossa suunnassa hoitamaan työtä.
Kiinnostunut voi lukea lisää puuoppaasta seuraavan linkin mukaan:
[linkki]
Mutta kuten sanottu justusandersson, niin sen pitäisi sitten olla mahdollista vaihtaa yksi kerrallaan? voin hankkia myös yhden jakkaran varmuuden vuoksi.