3 421 lukukertaa ·
10 vastausta
3k lukukertaa
10 vastausta
Vaihtaa kattoparrut liimaliimaan?
Autotallissani on 2 kpl lankkuja, jotka ovat kooltaan 175x50x5900 mm ja tukevat kattoa. Koska katto on alkanut laskeutua alaspäin, ajattelin vaihtaa nämä liimapuupalkkiin. Ehkä on vähän vaikea sanoa mikä koko minun pitäisi valita, mutta sitä minä pohdin. Ajattelin ostaa tämän Byggmaxista. En usko, että paine on kovin korkea, lankut ovat pian 26 vuotta vanhoja.
Jocke
Jocke
Mikä katto tämä on?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 059 viestiä
Sinänsä liimapuulla on hieman suurempi lujuus kuin massiivipuulla, ja kaksinkertaisella palkkikorkeudella (2x175) kantavuus on 4-kertainen.
Nyt palkki on "hoikka" ja silloin se haluaa kiertyä ja asettua levylle, mutta jos 50 mm on toiminut, se toimii myös jatkossa.
Protte
Nyt palkki on "hoikka" ja silloin se haluaa kiertyä ja asettua levylle, mutta jos 50 mm on toiminut, se toimii myös jatkossa.
Protte
Hei,
Olen samaa mieltä siitä, että liimapuulla on suurempi murtolujuus, koska murtumat tapahtuvat epätäydellisyyksissä ja liimapuussa on merkittävästi vähemmän epätäydellisyyksiä.
Mutta tässä meillä on ongelma taipuman kanssa. Onko taipuma pienempi liimapuu-palkille kuin tavalliselle puulle.
Tiedättehän, on paljon kreikkalaisia kirjaimia kuten sigma lujuusopissa. Mutta ovatko nämä parametrit merkittävästi erilaisia liimapuun ja tavallisen puun välillä?
Olen samaa mieltä siitä, että liimapuulla on suurempi murtolujuus, koska murtumat tapahtuvat epätäydellisyyksissä ja liimapuussa on merkittävästi vähemmän epätäydellisyyksiä.
Mutta tässä meillä on ongelma taipuman kanssa. Onko taipuma pienempi liimapuu-palkille kuin tavalliselle puulle.
Tiedättehän, on paljon kreikkalaisia kirjaimia kuten sigma lujuusopissa. Mutta ovatko nämä parametrit merkittävästi erilaisia liimapuun ja tavallisen puun välillä?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 059 viestiä
Ei olennaista, mutta vähän koska se ei ole läpikulkutappeja.
Jos kyseessä on taipuma, kantavuus on korkeuseron neliö.
Jos otat yhteyttä liimapuutoimittajaan, saat varmasti vastauksen, esim. Martinssons.
Protte
Jos kyseessä on taipuma, kantavuus on korkeuseron neliö.
Jos otat yhteyttä liimapuutoimittajaan, saat varmasti vastauksen, esim. Martinssons.
Protte
Yksi idea,Joukko sanoi:Minun autotallissani on 2 kpl 175x50x5900mm kokoisia palkkeja, jotka kannattelevat kattoa. Koska katto on alkanut laskeutua, ajattelin vaihtaa nämä liimapuupalkkiin. Ehkä on vähän vaikea sanoa mitä kokoa minun pitäisi käyttää, mutta sitä mietin. Ajattelin ostaa sen Byggmaxista. En usko, että painetta on kovin paljon, palkit ovat lähes 26 vuotta vanhoja.
Jocke
Koska kyseessä on autotalli, ulkonäöllä ei ehkä ole niin paljon merkitystä.
Jos hankkisit kaksi 25 mm neliön muotoista teräsputkea, jotka ovat suunnilleen yhtä pitkiä kuin palkit.
Kiinnität putken keskelle kattopalkkia ruuvilla.
Nyt voit nostaa putken ja palkin autotallinostimella, kunnes palkki on taipunut takaisin. Mutta nosta varovasti, sillä vaarana on, että nostat kattopalkin irti kiinnityksestään.
Kummassakin tapauksessa voit nyt kiinnittää teräsputken läpiruuvilla. Ruuvauta suurilla ruuveilla noin 3 dm välein, käyttäisin varmaankin 6x80 tai isompia.
Muista, että teräsputken tulee olla kattopalkin alareunassa.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 059 viestiä
Osta OIKEA mitta alusta alkaen. Jos haluat, voit laittaa 2 vierekkäin, niin siitä tulee hieman enemmän kuin kaksinkertainen verrattuna tähän päivään, eikä liimausta tarvita.
Jos hankit 42x250, sillä on sama kantavuus kuin 2 kpl 42x180
Protte
Jos hankit 42x250, sillä on sama kantavuus kuin 2 kpl 42x180
Protte
Ehdotukseni oli vahvistaa olemassa olevia ruuveja 25 mm x 25 mm neliömäisellä teräsputkella.
Älä käytä siihen paljon rahaa, kokeile ensin yhdellä kattoruuvilla ja katso mitä tapahtuu.
Kysy teräsliikkeeltä, jolla on sellaista varastossa, mitä se maksaa. Mutta putki ei ole ilmainen.
Mietin, onkohan olemassa keinoa määrittää, mitä mittaa tarvitaan? Ehkä puuparrun voi tehdä, jolla on suunnilleen sama taivutusominaisuus kuin teräsputkella.
Lisäksi olen ajatellut tätä vähän lisää.
Kysymys on, onko alareuna venytetty, vai onko yläreuna puristettu? Kun puuta taivutetaan, se puristaa, se ei kestä vetämistä. Mutta sen pitäisi olla venytetty alareunassa.
Valitettavasti tuon vain lisää kysymyksiä.
Älä käytä siihen paljon rahaa, kokeile ensin yhdellä kattoruuvilla ja katso mitä tapahtuu.
Kysy teräsliikkeeltä, jolla on sellaista varastossa, mitä se maksaa. Mutta putki ei ole ilmainen.
Mietin, onkohan olemassa keinoa määrittää, mitä mittaa tarvitaan? Ehkä puuparrun voi tehdä, jolla on suunnilleen sama taivutusominaisuus kuin teräsputkella.
Lisäksi olen ajatellut tätä vähän lisää.
Kysymys on, onko alareuna venytetty, vai onko yläreuna puristettu? Kun puuta taivutetaan, se puristaa, se ei kestä vetämistä. Mutta sen pitäisi olla venytetty alareunassa.
Valitettavasti tuon vain lisää kysymyksiä.
Klikkaa tästä vastataksesi