3 131 lukukertaa ·
2 vastausta
3k lukukertaa
2 vastausta
Vaihtaa asbestisementtilevy julkisivusta?
Hei kaikille kesähelteessä!
Pian minun täytyy poistaa valkoiseksi maalattu eterniittilevy julkisivusta mahdollistakseni kahden putkiläpiviennin sisäisille/sisäänrakennetuille sadevesiputkille (110 mm). Tiedostaen kuinka huokoista/vaarallista on työskennellä eterniitin kanssa, olen päättänyt olla tekemättä läpivientejä olemassa olevaan levyyn. Nyt kysynkin; onko teillä mitään vinkkiä ennen kuin alan etsiä rakennustarvikeliikkeitä täällä Lundin ympäristössä; mitä järkeviä levymateriaaleja on saatavilla tähän tarkoitukseen? Eli sekä hyvä julkisivupinnoite/kosteudenkestävät ominaisuudet että melko helppoa työstettävyyttä putkiläpivienneille.
Voin mainita, että eterniitti on noin 6 mm paksua ja levyt ovat 70 cm leveitä ja 240 cm pitkiä - pahimmassa tapauksessa voin elää sen kanssa, että käyttää kahta uutta levyä ja tasoittaa sauman.
Lisäkysymys: onko olemassa erityisiä riskejä tällaisen läpiviennin tekemiseen (tietenkin siitä tulee täysin tiivis putkijärjestelmä, ei tarvitse varmaan mainita)? Kyseinen seinä kuuluu laajennukseen/varastoon, joka on yhdistetty taloon - sama ulkoseinä - mutta sisällä on väliseinä. Kun olen poistanut sisäseinäpaneelin, siellä näyttää olevan vain runkopuuta, kipsiä ja jonkinlaista yksinkertaista seinäeristettä (eli ei niin paksu kuin talon seinissä ja sitten eterniittilevyt ulkopuolella).
Varasto olisi luultavasti ollut kylmävarasto, jos se olisi ollut erillään, mutta se pitää myös talvella jonkin verran lämpöä, koska se on yhdistetty taloon.
Käsittääkseni ei pitäisi syntyä mitään erityisiä ongelmia kondensaation ja kosteusliikkeen kanssa putkiläpiviennissä – vai mitä?
Ajattelen tehdä läpivientiaukon ulkoseinään melko tiukasti, muutaman millimetrin marginaalilla, jonka sitten tiivistän ulkosilikonilla tai saumalla. Sisäpuolelle en laita mitään, eli ei eristystä eikä sisäseinää putken kanssa kosketuksiin - vaan luon eräänlaisen näkyvän syvennyksen läpivientiä varten, joka mahdollistaa putken tarkkailun ja siihen pääsyn.
Parhain terveisin ja kiitos etukäteen,
Jörgen
Pian minun täytyy poistaa valkoiseksi maalattu eterniittilevy julkisivusta mahdollistakseni kahden putkiläpiviennin sisäisille/sisäänrakennetuille sadevesiputkille (110 mm). Tiedostaen kuinka huokoista/vaarallista on työskennellä eterniitin kanssa, olen päättänyt olla tekemättä läpivientejä olemassa olevaan levyyn. Nyt kysynkin; onko teillä mitään vinkkiä ennen kuin alan etsiä rakennustarvikeliikkeitä täällä Lundin ympäristössä; mitä järkeviä levymateriaaleja on saatavilla tähän tarkoitukseen? Eli sekä hyvä julkisivupinnoite/kosteudenkestävät ominaisuudet että melko helppoa työstettävyyttä putkiläpivienneille.
Voin mainita, että eterniitti on noin 6 mm paksua ja levyt ovat 70 cm leveitä ja 240 cm pitkiä - pahimmassa tapauksessa voin elää sen kanssa, että käyttää kahta uutta levyä ja tasoittaa sauman.
Lisäkysymys: onko olemassa erityisiä riskejä tällaisen läpiviennin tekemiseen (tietenkin siitä tulee täysin tiivis putkijärjestelmä, ei tarvitse varmaan mainita)? Kyseinen seinä kuuluu laajennukseen/varastoon, joka on yhdistetty taloon - sama ulkoseinä - mutta sisällä on väliseinä. Kun olen poistanut sisäseinäpaneelin, siellä näyttää olevan vain runkopuuta, kipsiä ja jonkinlaista yksinkertaista seinäeristettä (eli ei niin paksu kuin talon seinissä ja sitten eterniittilevyt ulkopuolella).
Varasto olisi luultavasti ollut kylmävarasto, jos se olisi ollut erillään, mutta se pitää myös talvella jonkin verran lämpöä, koska se on yhdistetty taloon.
Käsittääkseni ei pitäisi syntyä mitään erityisiä ongelmia kondensaation ja kosteusliikkeen kanssa putkiläpiviennissä – vai mitä?
Ajattelen tehdä läpivientiaukon ulkoseinään melko tiukasti, muutaman millimetrin marginaalilla, jonka sitten tiivistän ulkosilikonilla tai saumalla. Sisäpuolelle en laita mitään, eli ei eristystä eikä sisäseinää putken kanssa kosketuksiin - vaan luon eräänlaisen näkyvän syvennyksen läpivientiä varten, joka mahdollistaa putken tarkkailun ja siihen pääsyn.
Parhain terveisin ja kiitos etukäteen,
Jörgen
Voit ehkä kokeilla minerit. Sitä käytetään yleensä mm. palomuurina.
Jos se olisin minä, jättäisin levyn paikoilleen ja tekisin siihen kaksi reikää. Erityisesti koska ne ovat niin suuria. On selvää, jos levy on vaihdettu. Et todennäköisesti saa syöpää ja kuole siihen paikkaan, koska poraat kaksi reikää. Asbesti on todella haitallista, jos työskentelet päivittäin pölyn kanssa kuten rakennustyöntekijät aikoinaan tekivät, kun eterniittiä käytettiin. Mutta jos poraat kaksi reikää, ja vielä ulkona, niin voisin sanoa, että voit tuntea olosi turvalliseksi. Jos et halua jyrsiä tai sahata, mikä voi aiheuttaa pölyä, voit piirtää viillon terävällä veitsellä. Etenkin eterniitti on loppujen lopuksi melko huokoista.
Jos se olisin minä, jättäisin levyn paikoilleen ja tekisin siihen kaksi reikää. Erityisesti koska ne ovat niin suuria. On selvää, jos levy on vaihdettu. Et todennäköisesti saa syöpää ja kuole siihen paikkaan, koska poraat kaksi reikää. Asbesti on todella haitallista, jos työskentelet päivittäin pölyn kanssa kuten rakennustyöntekijät aikoinaan tekivät, kun eterniittiä käytettiin. Mutta jos poraat kaksi reikää, ja vielä ulkona, niin voisin sanoa, että voit tuntea olosi turvalliseksi. Jos et halua jyrsiä tai sahata, mikä voi aiheuttaa pölyä, voit piirtää viillon terävällä veitsellä. Etenkin eterniitti on loppujen lopuksi melko huokoista.
Hei !
Kiitos siitä - rauhoituin ja tajusin myös, että on helpointa tehdä reikä eterniittiin. Vaikka aine on todella vaarallista, uskon myös, että satunnainen altistuminen pölylle eliniän aikana ei voi olla superkriittistä.
Kävi ilmi, että oli erittäin vaikeaa sahata eterniittiä pyörösahalla, porasin reiän ja mursin paloja isolla pihdillä.
Kiitos siitä - rauhoituin ja tajusin myös, että on helpointa tehdä reikä eterniittiin. Vaikka aine on todella vaarallista, uskon myös, että satunnainen altistuminen pölylle eliniän aikana ei voi olla superkriittistä.
Kävi ilmi, että oli erittäin vaikeaa sahata eterniittiä pyörösahalla, porasin reiän ja mursin paloja isolla pihdillä.
Klikkaa tästä vastataksesi