Ajattelin yrittää vaihtaa alinta hirttä nurkassa katso kuva
Ajatuksena on sahata saumakohdan tasalle niin, että nurkka pysyy ehjänä, vaihtaa vahingoittunut osa ja sitten ottaa nurkka.
Toimisiko tämä?
Jos ei, miksi?

• Vanhentunut, vaurioitunut hirsinurkkaus ennen korjausta.
  • Vanhanaikaisen rakennuksen kulma, jossa on lahonnutta puuta ja kasvillisuutta.
Hei! Vaikea nähdä, kuinka laaja vaurio on! Käytän usein "Feiner" saha multitool konetta, jolla voi leikata/sahata kaikilla mahdollisilla ja näennäisesti mahdottomilla kulmilla. Sillä voi leikata palan vaaka-asennossa kulmassa vinosti ylöspäin:confused: kuulosti oudolta kun luin sen itse. hmm! Leikkaa pois vahingoittunut materiaali, niin suoraan kuin mahdollista mutta ei suoraan sisään vaan viistosti. laita uusi kappale samaan kulmaan, jotta kosteutta ei pääse saumakohtiin. mutta se onnistuu erinomaisesti tehdä kuten tarkoitit, jos ymmärsin sinua oikein! t. "rakentaja kokopäiväisesti"

Hei
Jos kuvittelee solmukohtaa, jossa hirret kohtaavat, kosteusvaurio ulottuu noin 80-90 cm "taaksepäin" pitkälle seinälle ja todennäköisesti läpi koko hirren (eli talon sisäänpäin)
Ajatukseni oli katkaista kohdasta, jossa hirret kohtaavat, vaihtaa vaurioitunut osa ja sitten käsitellä itse solmukohta, joka on myös kosteudesta vaurioitunut alaosasta. Päätyseinän hirsi vaikuttaa vahingoittumattomalta.
Voiko saumaan, joka jää, laittaa jonkinlaista tiivistettä?

On mahdollista tiivistää, mutta paras on sahata sisään "kiila", joka on öljytty. Onko puutavara käsitelty rautaoksidilla? Tai maalattu? Paras timantille on öljy... muuten on hyvin paljon uusia materiaaleja käytettäväksi, siitä kannattaa kysyä maalikaupasta... mutta minun neuvoni on poistaa vahingoittunut puu talttaamalla/sahaamalla, voi olla vaikeaa sovittaa uusia paloja, jos ei ole käytettävissä hyviä työkaluja :( Minulla itselläni on melkein kaikki mitä markkinoilla on tarjottavana, joten tuntuu hieman väärältä neuvoa "miten" pitäisi tehdä...

Pääsetkö käsiksi tukkiin alapuolelta? Jos se onnistuu, saattaa olla helpompaa katkaista huonot osat kokonaan pois kuin katkaista tukki, mutta altapäin esimerkiksi tiikerisahalla, jossa on pitkä terä. Katkaise kaikki huono, esim. 1 metri molempiin suuntiin sekä nurkka. Kiinnitä koolingit sisäpuolelle alapuolelta, asenna uusi nurkka. Poraa läpi ja kiinnitä ulkopuolelta ja läpi tukin, jotta se pysyy kunnolla. Jos tämä tehdään oikein, se ei juuri näy korjatulta. Olen itse omistanut 1700-luvun hirsitilan ja olen kirvesmies, joten pidän vanhojen rakennusten kunnostamisesta hauskaa.

Huom! Unohdin kertoa, että mieluiten pitäisi jättää kaikki ennalleen, ellei se ole täysin lahonnut, on aivan liian monta, jotka vaihtavat hirsiä turhaan. Riittää, että öljyät alareunan, joka on huono, ilman että tarvitsee tehdä enempää asiaa! Jos käytät punamultamaalia hirrelle, on vaikeampaa saada se siistiksi vaihtamatta huonoja osia, maalaus vaaditaan valitettavasti ainakin kosketeltuihin pintoihin, mutta maalaa mielellään kokonaan. Jos rakennus seisoo kivien päällä, voi käydä niin, että ne ovat vuosien varrella pudonneet ja aiheuttaneet veden pääsyn hirren alle alhaalta. Voi kannattaa kysyä peltisepältä, voivatko he tehdä siistin peltilistan julkisivun ympärille alareunaan. ei maksa monta satasta.....

Kiitos kaikista neuvoista ja vinkeistä.
En pääse käsiksi alapuolelta.
Koska asumme talossa (joka on myytävä), en pääse käsiksi sisäpuolelta ilman, että puran keittiön sisäseinän, ei ole aikaa tai halua siihen juuri nyt, joten en voi kiinnittää sisältä päin.
Hirsi ei näytä olevan käsitelty millään.
Harmi, että asut niin kaukana, olisi ollut mielenkiintoista tavata nähdäkseni käytännössä, mitä tarkoitat.

Joo, se olisi ollut mielenkiintoista tavata! Valitettavasti minulla on iso perhe ja työskentelen melko paljon remonttien parissa..... Se kuulostaa yksinkertaiselta, kun itse luen omia sanojani hmmmm. mutta tiedän toki mitä tarkoitan:)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.