Olen aiemmin aloittanut keskustelun, jossa olen esittänyt joitakin kysymyksiä täällä https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-ang-kaellare.354993/#post-3445690, mutta sain vinkin esittää kysymyksen kantavien puuseinien korvaamisesta kellarissa esimerkiksi lecaharkoilla tässä foorumin osassa. Tarkistan konstruktöörin kanssa kun olen purkanut vähän enemmän jotta rakenne tulisi näkyviin, mutta haluan samalla saada ideoita ja vinkkejä matkan varrella foorumin kootun tiedon kautta. Laitan pari kuvaa ja muutamia piirustuksia. Kyseessä on seinä, joka on nimetty vilrum ja hall, jossa olen poistanut kipsilevyt.
Tässä on vähän piirustuksia:
Koska kaikki kellarissa on periaatteessa riskirakennetta kaikkialla ja olemme löytäneet kosteutta nykyään puretusta lattiarakenteesta oleskelutilassa, ei tunnu hyvältä kantavat puuseinät, vaikka ne eivät olekaan vielä vaurioituneet siellä mistä olemme tähän mennessä voineet mitata. Haluaisin saada ehdotuksia ja vinkkejä siitä, kuinka meidän tulisi ajatella korvataksemme seinät kosteudenkestävällä materiaalilla. Kantavat seinät, jotka kulkevat rinnakkain palkiston kanssa, ovat betonia, ehkä maapaineen takia? Mutta molemmat "sydänseinät" on rakennettu puusta, 2 tuumaa 3 cc 45 cm. Tuntuu vähän heikolta... jos joku on kiinnostunut, käy mielellään myös toisessa keskustelussani ja tue mietintöjäni siellä.
Piirustukset eivät vaikuta täysin pitävän paikkaansa. Lattia näyttää olevan noin 51-52 cm jaolla, ja pylväät ovat useimmiten 40 cm jaolla, huomaan nyt otettuani alas enemmän levyjä.
Ei ole teoreettisia ongelmia korvata kantavaa puuseinää lecatiiliseinällä, mutta käytännön ongelmia voi olla. Haaste on saada lecatiiliseinä täyttämään korkeus niin, että yläpuoliset lattianpalkit eivät painu alaspäin. Tarvitaan väliaikainen tukijärjestelmä, jossa palkit nostetaan hieman ylöspäin. Tämän jälkeen tulisi olla tilaa sijoittaa välipaperi lecan ja palkkien väliin. Pitäisin suositeltavana käyttää muurauksen ammattilaista.
Epäilen kuitenkin, että koko projekti perustuu virheelliseen ongelman määrittelyyn. Lattian kosteusongelmat johtuvat siitä, että sisäilma on tiivistynyt rakenteeseen, koska betoni on eristämätön alapuolelta. Jos puurankaseinien alapuut ovat eristettyinä betonista, ei ole syytä uskoa, että vastaavaa tapahtuisi sisäseinien kanssa. Kosteus ei tule alhaalta, vaan sisäilmasta.
Kiitos vastauksesta. Kipsilevyseinät hämmentävät minua, sillä ne eivät näytä mitään kosteutta, vaikka mittaan sitä, eivät myöskään alaohjauspuussa. En kuitenkaan näe mitään pinkopahvia niiden alla. On kuitenkin vaikea katsoa, koska lattiat on valettu sen jälkeen, kun levyt on asetettu paikoilleen, mikä tarkoittaa, että minulla on vain 1 cm marginaali yrittääkseni nähdä alaohjauspuun alapinta. Hallin lattia toisella puolella seinää, jota nyt puretaan, on mielestäni sama rakenne kuin askarteluhuoneessa, katso toinen ketjuni, joten minun täytyy ehkä purkaa sekin siellä, ja silloin minun pitäisi nähdä enemmän alaohjauspuista. Mutta jos siellä ei ole pinkopahvia, niin alaohjauspuun pitäisi olla kyllä vaurioitunut ottaen huomioon, miltä askarteluhuoneen kipsilevyt näyttävät.