Olen tekemässä pilareita pihavajalle ja mietin, kuinka paljon raudoitusta pitäisi käyttää. Tai oikeastaan seuraava kysymykseni oli, tarvitaanko raudoitusta?

Googlailin vähän ja päädyin keskusteluihin, joissa pääasiassa sanotaan "heitä vähän raudoitusta". Minusta se tuntuu hyvin epätieteelliseltä, joten alan mielelläni kyseenalaistaa.

Joten tarvitsenko raudoitusta? Mikä on riski ja lopputulos, jos skippaan raudoituksen?

p.s. en ole sanonut, että skippaisin raudoituksen, kyseenalaistan vain miksi sitä tarvitaan.
 
Mats-S
Raudoitus vahvistaa pylväitä ja ehkäisee halkeilua, joten heitä vaan vähän raudoitusta :) Riittää, että käytät noin 3-4 kpl 10 mm tankoja, jotka painat alas kun betoni on melkein täynnä. Ravista niitä vähän, jotta ne kiinnittyvät hyvin betoniin. Varmista myös, että betoni peittää raudoitustankojen päät. Pylväät kestävät nyt vähintään 100 vuotta :)
 
  • Tykkään
Anonymiserad 405730 ja 1 muu
  • Laddar…
Raudoitus luo jännitteen jalustaan, joka estää sitä halkeamasta. Pari kamppitankoa riittää yleensä.
 
  • Tykkään
PG Lindgren
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sanoi:
Armeeraus vahvistaa anturoita ja estää halkeilua, joten kyllä, heitä vähän armeerausta :) Riittää, että laitat noin 3–4 10 mm tankoa, jotka painat alas, kun betoni on melkein ylhäällä. Heiluttele niitä hieman, jotta ne kapseloituvat hyvin betoniin. Varmista myös, että betoni peittää raudoitustankojen päät.
Anturat tulevat nyt kestämään vähintään 100 vuotta :)
Mukavaa saada vastaus Sollentunasta 😀
 
  • Rakastan
Mats-S
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.