5 294 lukukertaa ·
23 vastausta
5k lukukertaa
23 vastausta
Vahvistaa välipohjaa
Rakennusveteraani
· Stockholm
· 340 viestiä
Siistimpää ei voisi olla, hienoa työtä!
Olen suoristanut lattiajuoksut kiinnittämällä 45x170 toiselle puolelle. Koska palkki oli jo tasattu valmiiksi, oli vain kiinnitettävä poikittaispalkit palkin korkeuteen, tarkistettava vatupassilla ja varmistettava reunasta muiden palkkien kanssa ennen kuin kaikki kiinnitettiin huolellisesti. Vatupassin mukaan olen 1 mm tarkkuudella 2 metrin matkalla koko alalla, OCD hykertelee tyytyväisyydestä.
Kiinnitin 6x120 ruuveilla noin 45 cm välein. Useimmat lattiajuoksut olivat kiinnitetty oikein, mutta ruuvin asettaminen siten, että se osuu lähelle juoksua, missä poikittaispalkki on, onnistui hyvin. Minulla on hiukan hullu suunnitelma vahvistaa sitä edelleen samalla, kun korjaan cc-mitan olevan yli 600. Palaan asiaan muutamilla kuvilla, kun olen edennyt pidemmälle.
Kiinnitin 6x120 ruuveilla noin 45 cm välein. Useimmat lattiajuoksut olivat kiinnitetty oikein, mutta ruuvin asettaminen siten, että se osuu lähelle juoksua, missä poikittaispalkki on, onnistui hyvin. Minulla on hiukan hullu suunnitelma vahvistaa sitä edelleen samalla, kun korjaan cc-mitan olevan yli 600. Palaan asiaan muutamilla kuvilla, kun olen edennyt pidemmälle.
Nyt olen vihdoin edennyt niin, että on aika korjata välikerroksen alapuolinen kerros. Lattia on 5,4 m leveä ja 3,4 m pitkä, ja olen asentanut makuupaikan 230x180 palkin huoneen keskelle, joten palkki tulee olemaan 3,4 m jännevälillä.
Seinistä, joiden kohdalla palkki tulee tukemaan, tulee kevytbetonia, joten olen miettinyt käyttää pystysuoria teräspilareita kannattelemaan palkkia, koska ne voidaan muurata kevytbetoniin. Toisella puolella seinästä tulee 30 cm paksu, mutta haluaisin, että se olisi ohuempi toisella puolella, mieluiten jopa 10 cm.
Kysymys on, millaista teräspilaria kannattaisi käyttää.
Harrastajamatekani on, että jos lasken välikerrokselle 0,5 kN/m2, se antaa 9,18 kN lattian pinta-alalle, joka on 18,36 neliömetriä. Koska välikerros tukee ulkoseiniä kahdella puolella, tulisi pilareiden kuormitus olla pienempi, arvioin kolmanneksen, eli 3,6 kN. Tämä kuormitus jaettaisiin tasan kahdelle pilarille, jotka kannattelevat keskuspalkkia, mikä antaisi 1,8 kN per pilari. Pilareista tulee noin 2,4 metriä pitkiä, mikä tietysti vaikuttaa kuormitukseen.
Ajattelin tarkistaa yritykseltä, joka voi valmistaa pilarit minulle, jos he voivat laskea sopivat mitat, mutta on rauhoittavaa, että minulla on vähän tietoa taustalla, kun puhun heidän kanssaan. Ajattelin siksi, että joku, jolla on tietoa täällä foorumilla, voisi sanoa jotain asiasta

Seinistä, joiden kohdalla palkki tulee tukemaan, tulee kevytbetonia, joten olen miettinyt käyttää pystysuoria teräspilareita kannattelemaan palkkia, koska ne voidaan muurata kevytbetoniin. Toisella puolella seinästä tulee 30 cm paksu, mutta haluaisin, että se olisi ohuempi toisella puolella, mieluiten jopa 10 cm.
Kysymys on, millaista teräspilaria kannattaisi käyttää.
Harrastajamatekani on, että jos lasken välikerrokselle 0,5 kN/m2, se antaa 9,18 kN lattian pinta-alalle, joka on 18,36 neliömetriä. Koska välikerros tukee ulkoseiniä kahdella puolella, tulisi pilareiden kuormitus olla pienempi, arvioin kolmanneksen, eli 3,6 kN. Tämä kuormitus jaettaisiin tasan kahdelle pilarille, jotka kannattelevat keskuspalkkia, mikä antaisi 1,8 kN per pilari. Pilareista tulee noin 2,4 metriä pitkiä, mikä tietysti vaikuttaa kuormitukseen.
Ajattelin tarkistaa yritykseltä, joka voi valmistaa pilarit minulle, jos he voivat laskea sopivat mitat, mutta on rauhoittavaa, että minulla on vähän tietoa taustalla, kun puhun heidän kanssaan. Ajattelin siksi, että joku, jolla on tietoa täällä foorumilla, voisi sanoa jotain asiasta
Viimeksi muokattu:
Jos aiot muurata ne seinään, onko mitään, mikä estää sinua käyttämästä 3 tai 5 tolppaa?
(Hinnan lisäksi tietenkin, vaikka ohuemmat tolpat saattavat olla hieman halvempia, niin todennäköisesti "kiinteä" kustannus per tolppa muodostaa suurimman osan)
Eli, jos on tärkeämpää, että ne ovat kapeita ohuempaa seinää varten kuin että se tulee mahdollisimman halvaksi?
(Hinnan lisäksi tietenkin, vaikka ohuemmat tolpat saattavat olla hieman halvempia, niin todennäköisesti "kiinteä" kustannus per tolppa muodostaa suurimman osan)
Eli, jos on tärkeämpää, että ne ovat kapeita ohuempaa seinää varten kuin että se tulee mahdollisimman halvaksi?
Olen melko joustava, tolppa kapealla puolella voi ehdottomasti olla esimerkiksi 100x300mm tai vastaavaa, kysymys on siitä, mitä vaaditaan asianmukaisen kantavan rakenteen saavuttamiseksi, sekä onko paras ratkaisu I-palkki, nelikulmainen profiili vai mikä olisi parasta.Dowser4711 sanoi:
Jos aiot muurata ne seinään, estääkö jokin sinua käyttämästä 3 tai 5 tolppaa?
(Hinnan lisäksi tietenkin, vaikka ohuemmat tolpat saattavat olla hieman halvempia, niin "kiinteä" kustannus per tolppa on varmaan suurin osa)
Toisin sanoen, onko tärkeämpää, että ne ovat kapeita ohuempaa seinää varten kuin että se tulisi niin halvaksi kuin mahdollista?
Olen katsonut vähän ympäriinsä ja saanut selville, että HEA 100 -profiili 2,4 m kestää noin 30 tonnia, joten ei pitäisi olla mitään ongelmaa saada kantavuutta tolppaan 100 mm paksussa seinässä.Kristofferm sanoi:
Aiotko et käyttää tilaa johonkin?Kristofferm sanoi:
Sinun tulisi käyttää 2,5 kN/m2 +0,5 itsensä painolle, jos aiot käyttää sitä asuintilana. 1 kN/m2, jos se on vain varastotila.
Nyt huomasitkin, että pilarit kestävät paljon kuormaa joka tapauksessa, mutta jotta et laskisi väärin.
Tila on enimmäkseen läpikulkuhuone portaiden yläpuolella, joten ei tule paljon käytettyä, mutta aina hyvä mitoittaa ylöspäin. Kiitos hyvästä postauksesta!Q qvirre sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Vahvistaminen joustavaa välipohjaa liimapuupalkilla
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Förstärka mellanbjälklag badrum
Badrum -
Vahvistaa alimitoitettua välikattoa
Vahvistaa vanha välikatto ladossa
Vahvista välipohjaa kylpyhuonerakennusta varten. Toimiiko ratkaisuni?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka