Hei,

Tiedän, että on jo olemassa muita ketjuja, jotka käsittelevät aihetta, mutta mikään vastaus ei ollut tyydyttävä niissä, joten luon uuden omilla lähtökohdillani.

Olen sisustamassa yläkertaa Älvsbyhus-talossani, ja vain kylpyhuone on jäljellä. Ajattelimme laittaa porealtaan sinne ja olemme ottaneet yhteyttä Älvsbyhus:iin nähdäksemme, mitä lattia kestää. Sain vastauksen, että lattia on mitoitettu 200kg/neliömetri.
Se on rajoilla, että selviämme siitä. Tarkastelemamme mallit ovat suurempia. Ne, joita olemme ajatelleet, ovat 300-450 litraa, ja kylpyamme on vain juuri yli 1 neliömetri.

Siksi mietin, voiko sitä vahvistaa ilman suurempia toimenpiteitä tai valita fiksuja sijoituspaikkoja.
Näin ajattelen:
Rakennan korotuksen lattiapalkeilla (120x45 tai 145x45), jotka asennetaan kohtisuoraan vähintään 5 lattia palkkien ylle. Tämä "korotus" sijoitetaan puolestaan suoraan kantavan seinän päälle. Ehkä voi myös "sparrailla" palkkien välillä.

Mitä mieltä olette tästä? Sitenhän paino jakautuu suuremmalle alueelle, ja on helppo päästä alas 200kg/neliömetri, ja se olisi vakain kantavan seinän päällä.

Jos asennat kylpyammeen kantavan seinän päälle, sen ei pitäisi olla ongelma. On totta, että mitoituskuormitus on 200 kg/m2, mutta usein käyttökuorma on se "mitoittava" (painumat, joustot) puupalkistolle, joten palkisto kestää suurempia kuormia. Älvsbyhus käyttää Kertopalkkeja hieman eri paksuuksilla palkistoissaan. Onko sinulla luonnos siitä, mihin ajattelit sijoittaa kylpyammeen, jossa kantava seinä alakerrassa sisältyy? Mitä lukee mukana toimitetussa yksityiskohtaisessa piirustuksessa Kertopalkkien mittojen kohdalla? Vähän enemmän tietoa ja voin auttaa tekemään yksinkertaisen laskelman.

• Tykkään
Ankarspik
  • Laddar…
Oi kiitos.

Minulla ei ole piirustuksia mukanani tällä hetkellä, koska olen töissä. Tulen kotiin tiistaina, sitten lisään luonnoksen ja mitat.

Mutta et usko, että ideani laittaa koolaukset poikittain toisi mitään hyötyä, kuormituksen jakamiseksi?

Kiitos etukäteen!

Viimeksi muokattu:
Nyt olen tarkistanut saatavilla olevat piirustukset, ja valitettavasti ne eivät ole kovin yksityiskohtaisia.

Ne ovat kertopalkkeja. Mitat ovat 30-42 x 260mm, jotka ovat c/c 600-660.
Jänneväli on 8 metriä.

Mutta mitkä mitat ja c/c on siellä, mihin ajattelin sijoittaa kylpyammeen, ei näy missään.
Kantava seinä ei ole keskellä välipohjaa, mutta suoraan kylpyammeen suunnitellun paikan alapuolella.

Mitä mieltä olette tämän laskentataitoiset?

Katsoin linkin, eikä se sanonut niin paljon.

Kysymys on, uskallanko kuormittaa palkistoa ehkä jopa 500 kg 1 - 1,5 neliömetrin alueelle, jos teen sen kantavan seinän päällä.

Ja toinen kysymys oli, voiko harkita laittavansa palkit poikittain palkiston päälle ja sillä tavoin jakaa painon 2,5 neliömetrin alueelle, sillä silloinhan saavutetaan valmistajan ilmoittama 200 kg/neliömetri, jolle palkisto on mitoitettu.

Onko kellään tietoa siitä, voiko olettaa, että paino jakautuu 2,5 neliömetrille, jos laittaa palkit lattian päälle???

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.