3 456 lukukertaa ·
2 vastausta
3k lukukertaa
2 vastausta
Vahvistaa välipohjaa teräspalkilla
Hei! Minulla on heikkenevä välipohja hirrestä tehdyssä talossani, joka on rakennettu vuonna 1910. Rakenneinsinööri on neuvonut minua vahvistamaan heikkenevän palkin upe-palkilla molemmilta puolilta. Onko joku tehnyt jotain vastaavaa ja voisi antaa neuvoja? Miten kiinnitän palkin ulkoseiniin esim?
HeiS sssofia sanoi:
Hieman ymmälläni, kirjoitat että välipohja painuu, mutta sitten että sinun pitäisi vahvistaa palkkia? Onko kyse koko välipohjasta vai vain yhdestä palkista? Mutta kuinka asia onkin, koko alkaa painua ajan kanssa puun plastisuuden ja muodonmuutosten vuoksi. Joten palatakseni kysymykseesi. Teräspalkin kiinnittäminen ulkoseiniin hirsitalossa voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Neuvoni on itsenäiset pylväät ulkoseinän vieressä, joiden päällä kantava palkki on.
Ystävällisin terveisin
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Tarvitaan selkeämpi esitys, jotta voit saada järkeviä neuvoja. Oletan, että koko lattiajärjestelmä tarvitsee ylimääräisen kantavan palkin poikittain heilahduksen vähentämiseksi. Olen samaa mieltä Mahnilsin kanssa, että ei ole sopivaa kiinnittää teräspalkkia hirsirakenteiseen ulkoseinään, varsinkaan jos se on vaakahirsiä. Yleisesti ottaen mielestäni pitäisi olla varovainen, kun tuodaan terästä puurakenteisiin. On tilanteita, joissa se on ainoa ratkaisu, mutta puulla ja teräksellä on hyvin erilaiset ominaisuudet.
Klikkaa tästä vastataksesi