Hei,
Tarvitsen vähän vinkkejä ja neuvoja...
Pitkä tarina lyhyesti...
Asuntoyhtiö. Betonirakenne. Olemme purkaneet kaikki lattiat, asentaneet uudet ja rakentaneet 2 uutta väliseinää. Eri syistä johtuen seinät asennettiin suoraan vanhan lattian päälle, ennen kuin purimme vanhan lattian ja laitoimme uuden. Nyt väliseinä on siis asennettu seuraavasti:
Betonirakenne. Sillin ja betonin välissä on vanha lattia. Molemmilla puolilla on 1 cm "ontelo" uuteen lattiaan, joka peitetään lattialistalla.
Olemme huomanneet joitain outoja asioita rakentamisen jälkeen. Suoraan seinän alla on naapurilla alakerrassa ulko-ovi, samaan suuntaan kuin seinä. Kun he avaavat/sulkevat oven, kuuluu kova pamaus ja seinät tärisevät huomattavasti. Tuntuu kuin heidän oven avautumisesta/sulkeutumisesta aiheutuvat värinät voimistuisivat lattiarakenteen kautta.
Haluamme tietenkin korjata tämän ilman että tarvitsee tehdä kaikkea uudelleen. Seinät on rakennettu puukoolauksella lattiaa, seiniä ja kattoa vasten. Koolingit sisällä ovat pystysuorassa.
Huomasimme myös, että vanhan seinän silla oli valettu betoniin. Miksi niin tehdään? Olemmeko jättäneet huomiotta merkittävän toimenpiteen? Aikaisemmin oli tavallinen väliseinä, joka oli yksinkertaisella kipsilevyllä. Ei mitään erikoista.
Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan siitä, voiko seinää vahvistaa ilman purkamista ja miten saada se vakaammaksi. Ehkä sillan alla voi tehdä jotain ja vahvistaa sitä alhaalta päin?
Liitän ennen ja jälkeen kuvat.