2 618 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Vahvista ohut sisäseinä...
Jäsen
· Västra Götaland
· 149 viestiä
Hei.
Olen hieman neuvoton...
Tarvitsen vahvistaa kesämökin vanhaa sisäseinää.
Alun perin siinä on ollut:
Tretex - pystysuora raakapontti noin 22mm - Tretex
Ajattelin jättää Tretexin (joka on sisäseinä toisella puolella) ja raakapontin. Kysymys on, miten parhaiten vakauttaa seinän? En halua tehdä seinästä liian paksua.
Seinän purkaminen ja uuden rakentaminen 45x45 ei ole vaihtoehto tällä hetkellä...
Joten...
Kaksinkertainen OSB ennen pintakerrosta (kipsilevy)?
Yksinkertainen OSB ja kaksinkertainen kipsilevy?
Lyhyesti sanottuna... mikä vakauttaa parhaiten?
/Frippe
Olen hieman neuvoton...
Tarvitsen vahvistaa kesämökin vanhaa sisäseinää.
Alun perin siinä on ollut:
Tretex - pystysuora raakapontti noin 22mm - Tretex
Ajattelin jättää Tretexin (joka on sisäseinä toisella puolella) ja raakapontin. Kysymys on, miten parhaiten vakauttaa seinän? En halua tehdä seinästä liian paksua.
Seinän purkaminen ja uuden rakentaminen 45x45 ei ole vaihtoehto tällä hetkellä...
Joten...
Kaksinkertainen OSB ennen pintakerrosta (kipsilevy)?
Yksinkertainen OSB ja kaksinkertainen kipsilevy?
Lyhyesti sanottuna... mikä vakauttaa parhaiten?
/Frippe
Äänestän, että se on ihan sama. Haluatko työskennellä enemmän kipsin tai OSB:n kanssa?
Fyysisesti raskaamman materiaalin (kipsi) pitäisi vaimentaa ääntä paremmin kuin kevyemmän.
Olen skeptinen, tarkoittaisiko se käytännössä mitään eroa sinun tapauksessasi.
Ehkä että sandwich kipsi/osb/kipsi on parempi kuin osb kaksinkertaisella kipsillä.
Mutta jälleen kerran, ihan sama käytännössä.
Fyysisesti raskaamman materiaalin (kipsi) pitäisi vaimentaa ääntä paremmin kuin kevyemmän.
Olen skeptinen, tarkoittaisiko se käytännössä mitään eroa sinun tapauksessasi.
Ehkä että sandwich kipsi/osb/kipsi on parempi kuin osb kaksinkertaisella kipsillä.
Mutta jälleen kerran, ihan sama käytännössä.
Jäsen
· Västra Götaland
· 149 viestiä
Jäsen
· Västra Götaland
· 149 viestiä
Kiitos vastauksesta...ARJU sanoi:
Äänestän, että se on yhdentekevää. Haluatko työskennellä enemmän kipsin tai OSB:n kanssa.
Fyysisesti raskaampi materiaali (kipsi) vaimentaa ääntä paremmin kuin kevyempi.
Onko sillä käytännössä merkitystä sinun tapauksessasi, olen skeptinen siihen.
Ehkä sandwich-kipsi/osb/kipsi on parempi kuin osb ja kaksinkertainen kipsi.
Mutta taas kerran, käytännössä yhdentekevää.
Mietin myös painoa, onko haittaa siitä, että seinässä on liian raskas materiaali. Runkolaudoitus ottaa painon...
/F
kaikki on heikkoa, jopa 45x45 on heikkoa. se ei ole seinä vaan enemmänkin väliseinä. Joka tapauksessa, jos yrität vakauttaa niin hyvin kuin pystyt, käyttäisin vaneria OSB:n sijaan joka päivä, paljon enemmän vääntöjäykkyyttä. Mieluiten kaksi kerrosta, yksi pystysuorassa ja sitten yksi vaakasuorassa. Päätän kipsilevyllä pystysuunnassa. Silloin saat siirtyneet liitokset ja levyn vaikutuksen. Kuitenkin olisi ollut halvempaa rakentaa vain uusi seinä.F FrippeFlyer sanoi:
Njä, kuvittele, että olet liimannut useita kipsilevyjä yhteen paksuksi levyksi. Se kestää kantaa oman painonsa, jos asetat sen pystyyn.F FrippeFlyer sanoi:
Harrastajapuuseppä
· Jönköping
· 268 viestiä
Paras vaihtoehto on purkaa ja rakentaa vakaampaa 70 x 45, mutta jos haluat käyttää sujuvampaa ratkaisua, käyttäisin varmaankin Osb:tä ja sitten kipsiä, siirtäen saumojen kohdat. Onnea matkaan!
Klikkaa tästä vastataksesi