17 768 lukukertaa ·
63 vastausta
18k lukukertaa
63 vastausta
Vahvista puupalkkia
Kerran jouduin tekemään 120mm reiän lattiaan vanhassa talossa, jotta voisin vetää viemärin. Lattia oli noin 170mm paksu ja tein silloin kuten olet ajatellut. Levyt molemmille puolille palkkia, jotka ruuviliimattiin. Siitä tuli todella vakaa! Sen jälkeen siihen on valettu tasoite ja laatoitettu, eikä mikään ole vielä haljennut. (nyt siitä on 3 vuotta)
Minkä paksuuden käytit?verktygsgurun sanoi:Kerran jouduin tekemään 120mm reiän lattiaan vanhassa talossa, jotta pystyin vetämään viemärin. Lattian paksuus oli noin 170mm ja tein sitten kuten olet ajatellut. Levyt kummallekin puolelle palkkia, jotka ruuviliimattiin. Siitä tuli erittäin vakaa! Sen jälkeen on tehty tasoitevalu ja laatoitettu, eikä mikään ole vielä haljennut ainakaan. (3 vuotta sitten nyt)
Jos pääset molemmille puolille, suorita operaatio metallilevyllä siellä, kuten alun perin ajattelit, ja valitse jotain vähemmän kömpelöä kuin 10 mm esimerkiksi 4-5 mm kummallekin puolelle. Ruuvia, kuten protte kirjoitti, jossain määrin nauhojen ylä- ja alareunaan ja jos esimerkiksi asetat cc 200 mm, siirrä 100 mm puolien välillä niin, että ruuvit ovat käytännössä kolmionmuotoisesti kuten nivelkohdat ristikkorakenteessa. Esijännitä hieman ylöspäin ennen liimaamista ja ruuvaamista, niin siitä tulee todella hyvä, yrittäminen jälkikäteen tehdä I-palkki asettamalla metallilevy puupalkin alle on varmasti huonompaa ja vaikeampaa saada hyväksi.
En muista tarkkaan, mutta 4-5mm.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 047 viestiä
Lainaukset tutkimuksesta
Liiman oletetaan antavan täydellisen yhteyden puulamellien sekä puun ja teräksen välillä.
Vain pieni määrä puupalkeista testataan jokaisessa kokoonpanossa, mikä johtaa siihen, että tilastollista varmuutta ei voida määrittää.
Liimapuupalkeille ei tutkita pitkän aikavälin vaikutuksia.
Tutkimus tehtiin vain teräksellä ylhäällä, alhaalla tai molemmissa, ja molemmissa tapauksissa se oli ohuempi kuin yksipuolisesti.
Sitten oli täydellinen liima ja pitkän aikavälin vaikutus, todellinen elämän tapaus.
Uumajan Hagaskolanin urheiluhallissa oli kattorakenteessa terästä ja puuta, ja se osaltaan vaikutti siihen, että katto romahti lumikuorman alla.
Teräs ja puu liikkuvat eri tavoin, joten liima altistuu pelkästään tästä syystä korkeille voimille, ja lisäksi sen on kannatettava rakenne.
Aseta levy sivulle, U-palkki on vahvempi samalle painolle, mutta käytä paksumpaa levyä.
Protte
Liiman oletetaan antavan täydellisen yhteyden puulamellien sekä puun ja teräksen välillä.
Vain pieni määrä puupalkeista testataan jokaisessa kokoonpanossa, mikä johtaa siihen, että tilastollista varmuutta ei voida määrittää.
Liimapuupalkeille ei tutkita pitkän aikavälin vaikutuksia.
Tutkimus tehtiin vain teräksellä ylhäällä, alhaalla tai molemmissa, ja molemmissa tapauksissa se oli ohuempi kuin yksipuolisesti.
Sitten oli täydellinen liima ja pitkän aikavälin vaikutus, todellinen elämän tapaus.
Uumajan Hagaskolanin urheiluhallissa oli kattorakenteessa terästä ja puuta, ja se osaltaan vaikutti siihen, että katto romahti lumikuorman alla.
Teräs ja puu liikkuvat eri tavoin, joten liima altistuu pelkästään tästä syystä korkeille voimille, ja lisäksi sen on kannatettava rakenne.
Aseta levy sivulle, U-palkki on vahvempi samalle painolle, mutta käytä paksumpaa levyä.
Protte
Hmmm, tämä ei ollut helppoa ;0
Prototypen:
Mitä mieltä olet, pitäisikö minun käyttää U-palkkia yhdellä vai molemmilla puolilla sekä 10 mm paksuutta? Onko korkeudella merkitystä vai riittääkö 100 mm?
Ruuvien osalta riittääkö 6 mm ja upottaa nämä?
Prototypen:
Mitä mieltä olet, pitäisikö minun käyttää U-palkkia yhdellä vai molemmilla puolilla sekä 10 mm paksuutta? Onko korkeudella merkitystä vai riittääkö 100 mm?
Ruuvien osalta riittääkö 6 mm ja upottaa nämä?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 047 viestiä
200 mm on neljä kertaa jäykempi kuin 100 mm.
Valitsisin tasaisen levyn, näyttää vähiten rumalta ja vähentää lattian taipumista.
Protte
Valitsisin tasaisen levyn, näyttää vähiten rumalta ja vähentää lattian taipumista.
Protte
U tekee siitä vähemmän kiikkerän ja kuten aiemmin selitettiin, se muodostaa ikään kuin 2 kappaletta litteitä tankoja, joita pystysuora levy erottaa, mikä lisää lujuutta. Jos haluaa vielä vahvistaa U-palkkia, voi siihen hitsata kylkilevyt, mutta kun se ruuvataan puuhun kiinni, se ei luultavasti ole tarpeen.Marre666 sanoi:
Työkaluhullu
· Stockholm
· 1 399 viestiä
Useimmat ehdotukset, mukaan lukien oma ensimmäinen ehdotuksesi, toimivat luultavasti oikein hyvin. Kyse on enemmän siitä, mikä on sinulle kätevintä ja rakennuskorkeudesta. Jos aiot käyttää teräslevyjä, voit taivuttaa L-profiileja kummallekin puolelle, jotka ruuvataan yhteen ilman liimaa. Mitä tulee K-Plyfa:an, jonka mainitsin aiemmassa viestissäni, saat merkittävän jäykistämisen alas taipumista vastaan tässä mainitussa jännevälissä, jos vaneri keskitetään. Olen jäykistänyt lattiarakenteita sillä tavalla hyvällä menestyksellä. Jos kuitenkin kyseessä on erittäin suuret piste/viivakuormat, sinun tulee luultavasti pyytää rakennesuunnittelijaa laskemaan se.
Miksi teet siitä monimutkaista, kun riittää, että levy asennetaan alapintaan. Kun vahvistetaan palkkia, olipa se sitten terästä tai puuta, halutaan vahvistavan alueen painopiste niin kauas palkin neutraalista kerroksesta kuin mahdollista. Levy sivulla ei anna yhtä paljon vahvistusta kuin jos se sijoitetaan palkin alapuolelle kauas palkin keskeltä. Tarkoituksena on lisätä palkin taivutusvastusta (W-arvo), ja tutkiessaan kaavaa taivutusvastuslaskennalle tulee nopeasti selväksi, mihin vahvikkeet pitäisi sijoittaa. Pelkkä vahvikkeen asennus alapintaan (ottaa palkin veto-oloa) edellyttää, että yläpuolella on jotain, joka voi ottaa puristusjännitykset, jotta vahvistuksesta saadaan maksimaalinen hyöty. Tämä voisi olla lattiamateriaali puupalkin päällä. Nyt emme oikein tiedä, miltä tämä tilanne näyttää.
Kaikki esitetyt vaihtoehdot antavat puupalkille vahvistuksen, mutta jos halutaan käyttää mahdollisimman vähän vahvistusmateriaalia ja saavuttaa maksimaalinen vahvistus, vahvikkeen pitäisi sijaita palkin alapuolella ja olla kiinnitettynä useimmilla ruuveilla kummassakin päässä. Keskellä ei oikeastaan tarvita lainkaan ruuveja.
Kaikki esitetyt vaihtoehdot antavat puupalkille vahvistuksen, mutta jos halutaan käyttää mahdollisimman vähän vahvistusmateriaalia ja saavuttaa maksimaalinen vahvistus, vahvikkeen pitäisi sijaita palkin alapuolella ja olla kiinnitettynä useimmilla ruuveilla kummassakin päässä. Keskellä ei oikeastaan tarvita lainkaan ruuveja.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 020 viestiä
se mitä kirjoitat pitää kyllä paikkansa teoriassa mutta ei käytännössä. Et koskaan saa sitä kiinnitettyä niin tiukasti, että voisit hyödyntää näitä voimia. Lisäksi osa omapainosta on siellä joka tapauksessa, koska muu talo on puuta ja antaa periksi.roli sanoi:Miksi teette siitä niin vaikeaa, kun riittää, että levyn laittaa alareunaan. Kun vahvistetaan palkkia, terästä tai puuta, halutaan, että vahvistavan alueen painopiste on mahdollisimman kaukana palkin neutraalista kerroksesta. Levyn asentaminen palkin sivulle ei anna läheskään yhtä paljon vahvistusta kuin jos se sijoitetaan palkin alapuolelle kauas palkin keskipisteestä. Se on palkin taivutusvastus (W-arvo), jota halutaan lisätä, ja kun tarkastellaan taivutusvastuksen laskentakaavaa, käy nopeasti selväksi, mihin vahvistukset tulisi sijoittaa. Pelkän vahvistuslevyn asettaminen alareunaan (ottaa palkin vetojännitykset) vaatii, että yläreunassa on jotain, joka voi ottaa puristusjännitykset, jos halutaan saada irti maksimaalinen hyöty vahvistuksesta. Se voisi olla lattiamateriaali puupalkin päällä. Nyt emme tiedä ihan tarkasti, miltä tämä tapaus näyttää.
Kaikki esitetyt vaihtoehdot antavat vahvistuksia puupalkille, mutta jos halutaan käyttää mahdollisimman vähän vahvistusmateriaalia ja saada aikaan maksimaalinen vahvistus, vahvistuslevyn tulisi olla palkin alareunassa ja kiinnitettynä useimmilla ruuveilla kummassakin päässä. Keskellä ei melkein tarvita ollenkaan ruuveja.
Testasin tänään pitää 10 mm litteää terästä, jos sitä pitää litteänä, se taipuu ja "heiluu" hieman, mutta jos sen asettaa pystyasentoon, se ei liiku yhtään millimetriä!
En ymmärrä, miten vaakatasossa oleva litteä teräs puuparrun alapuolella voisi olla suureksi hyödyksi, paino mm. tulee taivuttamaan sen?!
En ymmärrä, miten vaakatasossa oleva litteä teräs puuparrun alapuolella voisi olla suureksi hyödyksi, paino mm. tulee taivuttamaan sen?!
