juu mutta ymmärrä minut oikein, tarvitaan melko suuria poikkeamia, jotta tuntisi heilahduksia lattiassa. Silloin on jokin asia pielessä.
 
Jänneväli 4,5 m ei ole erityisen pitkä, pikemminkin hyvä marginaali. Ja jos siinä on jo kaksinkertaiset kiskot (epätavallista), niin lisävahvistusta ei pitäisi tarvita.
 
Olen ollut hieman epäselvä :)

Nämä kaksois 45X220 K24 lankut, jotka on liimattu ja ruuvattu yhteen, ovat poikittain kerrosta lattian alla tukemaan palkistoa, ja tätä haluan vahvistaa.
 
Ruuvaa liimaa sitten levy olemassa olevan palkin alle. mutta 10mm on liioittelua....

Ja kyllä se on alla sen pitäisi olla, katso vain kuinka HEA-palkki on muotoiltu tai vielä paremmin masonitepalkki/kevytpalkki.

Suurin kuormitus/vedon aiheuttama taivutus on juuri palkin alareunassa, kaikki puu välissä on vain "tukemaan". Siksi voidaan tehdä putkiläpivienti 1/3 kokonaisesta halkaisijasta ilman, että palkin olennaisesti heikkenisi.
 
bomm sanoi:
Ruuviliimaa sitten peltisi olemassa olevan palkin alle. mutta 10mm on liioittelua....

Ja kyllä se on siellä alla oltava, katso vain kuinka HEA-palkki on muotoiltu tai vielä mieluummin masonitebeam/kevytpalkki.

Suurin kuormitus/vetovoima taivutuksessa on kyllä palkin alareunassa, kaikki puu niiden välissä on vain "tukemassa". Siksi voidaan tehdä putkiläpivienti 1/3 kokonaisläpimitasta ilman merkittävää heikennystä palkkiin.
En ole mikään rakennesuunnittelija, mutta olen aika varma, että aina on se pystyssä oleva pinta, joka tekee rakenteista jäykkiä, kokeile kantaa mitä tahansa esinettä niin näet!

Sinulle TS;

Tue palkkia alta ja laita vähän "ylimääräistä jännitettä" siihen, ruuviliimaa kuten suunnittelit, niin siitä tulee jäykkä kuin mikä!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Marre666
  • Laddar…
Patrik Lidstedt sanoi:
Nyt en ole mikään suunnittelija, mutta olen melko varma, että aina on seisova pinta, joka tekee rakenteista vahvoja, kokeile kantaa mitä tahansa esinettä niin saat nähdä!

TS:lle;

Tue palkin alle ja lisää hieman "ylijännitystä" siihen, ruuviliimaa kuten olet ajatellut, niin siitä tulee jäykkä kuin mikäkin!
Puhuin naapuriyrityksen "Metallservice" kanssa ja hän sanoi, että yhdistelmä makuuasento, seisova, makuuasento tekee I-palkista / teräspalkista vahvan. Pelkästään ruuvaaminen/ liimaaminen teräslevyyn makuuasennossa koolauksien alapuolella ei tee suurta hyötyä, sanoivat he. Sen sijaan sanoivat, että kuten ajattelin tehdä, niin se vaikuttaa jäykkyyteen 👌 unohtui kuitenkin kysyä, riittäisikö ehkä 5-6 mm paksuus 10 mm sijaan??
 
ja 10 mm on kyllä vähän overkill kuten mainitsin aiemmin. 5 mm riittää varmaan aivan mainiosti.
Oletko varma, että reglarna on liimattu yhteen? Muutenhan kätevin ratkaisu olisi ollut hitsata seisova levy pohjalevyyn ja sitten puristanut sen reglarna väliin ja pultannut yhteen paketiksi.
 
  • Tykkään
Marre666
  • Laddar…
Stefan1972 sanoi:
ja 10mm on ehkä hieman liioittelua kuten mainitsin aiemmin. 5mm riittää varmasti erinomaisesti.
Oletko varma, että koolaukset ovat yhteen liimattuja? Muuten helpoin ratkaisu olisi ollut hitsata pystyssä oleva levy pohjalevyyn ja sitten painaa se koolausten väliin ja pultata yhteen paketiksi.
ei helpoin, mutta ehdottomasti todella hyvä idea... siitä olisi tullut vahva kuin piru! Mutta se on valitettavasti liimattu ja ruuvattu, joten siitä tulee iso projekti, siinä tapauksessa minun olisi pitänyt vaihtaa palkki ja silloin olisin voinut yhtä hyvin ottaa liimapuupalkin tai teräspalkin :)

Etu pelkästään liimaamalla/ruuvaamalla teräslevy toiselle puolelle on juuri se, että se on vaivaton ja toivottavasti vahva :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos ruuviruuvitat K-plyfa molemmille puolille, saat jäykän rakenteen, joka lisäksi koostuu samasta materiaalista (teräs ja puu käyttäytyvät eri tavoin lämpötilan ja ilmankosteuden muutoksissa).
 
Eikö toimi, että kiinnität sopivan korkuisen u balkin puukonstruktionin sivulle?
 
Björn Melander sanoi:
Jos ruuvaat liimaamalla K-plyfaa kummallekin puolelle, saat jäykän rakenteen, joka koostuu lisäksi samasta materiaalista (teräs ja puu käyttäytyvät eri tavoin lämpötilan ja ilmankosteuden muutoksissa).
Kuulosti mielenkiintoiselta, onko K-plyfaa saatavilla pitkissä 4-5 metrin pituuksissa, sillä onhan se huonoa liittää keskeltä lujuuden ja puristuksen ym. kannalta?
 
Voit aina tilata kerto-palkin, joka on vaneria mutta paksumpi, on olemassa erilaisia malleja ja voidaan myös mukauttaa nykyiseen palkkiisi.
 
Fredrik.engdahl sanoi:
Voit aina tilata kerto palkin joka on vaneria mutta paksumpi, saatavilla on eri malleja ja se voidaan myös mukauttaa sinun olemassa olevaan palkkiin.
Kuulostaa upealta... kuinka tarkoitat, että se voidaan mukauttaa meidän olemassa olevaan palkkiin? Tarkoitatko esimerkiksi U-palkkia kerto materiaalista, niin että se yksinkertaisesti peittää olemassa olevan?
 
Marre, olet saanut monia erilaisia ratkaisuja, mutta mielestäni alkuperäinen ideasi on erittäin hyvä. 10 mm tuntuu tarpeettoman paksulta, mutta ohuemmalla levyllä on riski, että levy "pullistuu" ja se vaatii tiheämpää ruuvausta, kun puu ohjaa levyn. Keskustele naapuriyrityksen kanssa, jolla on kokemusta teräksestä.

Laske paino niin, että se on hallittavissa.

Teräksen asettaminen PUUPALKIN ALLE edellyttää, että terästä voidaan asettaa myös palkin päälle ja yhdistää ne jollakin ja ruuvata teräs puupalkkiin, jotta se toimisi väliseinänä melkein mahdotonta.
Toki teräs tekee parhaansa alla ja päällä, mutta sen on oltava parempi kuin kaksi lattarautaa päällekkäin.

Jos haluaa olla tyylikäs, niin ylä- ja alapäähän asetetaan karkea tanko, jotka yhdistetään ohuemmalla levyllä (väliseinä).
Vaatii hieman hitsausta, mutta voi olla helpompaa, kun tangoilla on pitkät pituudet.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.