17 739 lukukertaa ·
63 vastausta
18k lukukertaa
63 vastausta
Vahvista puupalkkia
Jäsen
· Västernorrland
· 12 012 viestiä
juu mutta ymmärrä minut oikein, tarvitaan melko suuria poikkeamia, jotta tuntisi heilahduksia lattiassa. Silloin on jokin asia pielessä.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 viestiä
Jänneväli 4,5 m ei ole erityisen pitkä, pikemminkin hyvä marginaali. Ja jos siinä on jo kaksinkertaiset kiskot (epätavallista), niin lisävahvistusta ei pitäisi tarvita.
Ruuvaa liimaa sitten levy olemassa olevan palkin alle. mutta 10mm on liioittelua....
Ja kyllä se on alla sen pitäisi olla, katso vain kuinka HEA-palkki on muotoiltu tai vielä paremmin masonitepalkki/kevytpalkki.
Suurin kuormitus/vedon aiheuttama taivutus on juuri palkin alareunassa, kaikki puu välissä on vain "tukemaan". Siksi voidaan tehdä putkiläpivienti 1/3 kokonaisesta halkaisijasta ilman, että palkin olennaisesti heikkenisi.
Ja kyllä se on alla sen pitäisi olla, katso vain kuinka HEA-palkki on muotoiltu tai vielä paremmin masonitepalkki/kevytpalkki.
Suurin kuormitus/vedon aiheuttama taivutus on juuri palkin alareunassa, kaikki puu välissä on vain "tukemaan". Siksi voidaan tehdä putkiläpivienti 1/3 kokonaisesta halkaisijasta ilman, että palkin olennaisesti heikkenisi.
Jäsen
· Östergötland
· 253 viestiä
En ole mikään rakennesuunnittelija, mutta olen aika varma, että aina on se pystyssä oleva pinta, joka tekee rakenteista jäykkiä, kokeile kantaa mitä tahansa esinettä niin näet!bomm sanoi:Ruuviliimaa sitten peltisi olemassa olevan palkin alle. mutta 10mm on liioittelua....
Ja kyllä se on siellä alla oltava, katso vain kuinka HEA-palkki on muotoiltu tai vielä mieluummin masonitebeam/kevytpalkki.
Suurin kuormitus/vetovoima taivutuksessa on kyllä palkin alareunassa, kaikki puu niiden välissä on vain "tukemassa". Siksi voidaan tehdä putkiläpivienti 1/3 kokonaisläpimitasta ilman merkittävää heikennystä palkkiin.
Sinulle TS;
Tue palkkia alta ja laita vähän "ylimääräistä jännitettä" siihen, ruuviliimaa kuten suunnittelit, niin siitä tulee jäykkä kuin mikä!
Viimeksi muokattu:
Puhuin naapuriyrityksen "Metallservice" kanssa ja hän sanoi, että yhdistelmä makuuasento, seisova, makuuasento tekee I-palkista / teräspalkista vahvan. Pelkästään ruuvaaminen/ liimaaminen teräslevyyn makuuasennossa koolauksien alapuolella ei tee suurta hyötyä, sanoivat he. Sen sijaan sanoivat, että kuten ajattelin tehdä, niin se vaikuttaa jäykkyyteen 👌 unohtui kuitenkin kysyä, riittäisikö ehkä 5-6 mm paksuus 10 mm sijaan??Patrik Lidstedt sanoi:Nyt en ole mikään suunnittelija, mutta olen melko varma, että aina on seisova pinta, joka tekee rakenteista vahvoja, kokeile kantaa mitä tahansa esinettä niin saat nähdä!
TS:lle;
Tue palkin alle ja lisää hieman "ylijännitystä" siihen, ruuviliimaa kuten olet ajatellut, niin siitä tulee jäykkä kuin mikäkin!
Jäsen
· Västernorrland
· 12 012 viestiä
ja 10 mm on kyllä vähän overkill kuten mainitsin aiemmin. 5 mm riittää varmaan aivan mainiosti.
Oletko varma, että reglarna on liimattu yhteen? Muutenhan kätevin ratkaisu olisi ollut hitsata seisova levy pohjalevyyn ja sitten puristanut sen reglarna väliin ja pultannut yhteen paketiksi.
Oletko varma, että reglarna on liimattu yhteen? Muutenhan kätevin ratkaisu olisi ollut hitsata seisova levy pohjalevyyn ja sitten puristanut sen reglarna väliin ja pultannut yhteen paketiksi.
ei helpoin, mutta ehdottomasti todella hyvä idea... siitä olisi tullut vahva kuin piru! Mutta se on valitettavasti liimattu ja ruuvattu, joten siitä tulee iso projekti, siinä tapauksessa minun olisi pitänyt vaihtaa palkki ja silloin olisin voinut yhtä hyvin ottaa liimapuupalkin tai teräspalkinStefan1972 sanoi:
Etu pelkästään liimaamalla/ruuvaamalla teräslevy toiselle puolelle on juuri se, että se on vaivaton ja toivottavasti vahva
Viimeksi muokattu:
Työkaluhullu
· Stockholm
· 1 399 viestiä
Jos ruuviruuvitat K-plyfa molemmille puolille, saat jäykän rakenteen, joka lisäksi koostuu samasta materiaalista (teräs ja puu käyttäytyvät eri tavoin lämpötilan ja ilmankosteuden muutoksissa).
Kuulosti mielenkiintoiselta, onko K-plyfaa saatavilla pitkissä 4-5 metrin pituuksissa, sillä onhan se huonoa liittää keskeltä lujuuden ja puristuksen ym. kannalta?Björn Melander sanoi:
Voit aina tilata kerto-palkin, joka on vaneria mutta paksumpi, on olemassa erilaisia malleja ja voidaan myös mukauttaa nykyiseen palkkiisi.
Kuulostaa upealta... kuinka tarkoitat, että se voidaan mukauttaa meidän olemassa olevaan palkkiin? Tarkoitatko esimerkiksi U-palkkia kerto materiaalista, niin että se yksinkertaisesti peittää olemassa olevan?Fredrik.engdahl sanoi:
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 047 viestiä
Marre, olet saanut monia erilaisia ratkaisuja, mutta mielestäni alkuperäinen ideasi on erittäin hyvä. 10 mm tuntuu tarpeettoman paksulta, mutta ohuemmalla levyllä on riski, että levy "pullistuu" ja se vaatii tiheämpää ruuvausta, kun puu ohjaa levyn. Keskustele naapuriyrityksen kanssa, jolla on kokemusta teräksestä.
Laske paino niin, että se on hallittavissa.
Teräksen asettaminen PUUPALKIN ALLE edellyttää, että terästä voidaan asettaa myös palkin päälle ja yhdistää ne jollakin ja ruuvata teräs puupalkkiin, jotta se toimisi väliseinänä melkein mahdotonta.
Toki teräs tekee parhaansa alla ja päällä, mutta sen on oltava parempi kuin kaksi lattarautaa päällekkäin.
Jos haluaa olla tyylikäs, niin ylä- ja alapäähän asetetaan karkea tanko, jotka yhdistetään ohuemmalla levyllä (väliseinä).
Vaatii hieman hitsausta, mutta voi olla helpompaa, kun tangoilla on pitkät pituudet.
Protte
Laske paino niin, että se on hallittavissa.
Teräksen asettaminen PUUPALKIN ALLE edellyttää, että terästä voidaan asettaa myös palkin päälle ja yhdistää ne jollakin ja ruuvata teräs puupalkkiin, jotta se toimisi väliseinänä melkein mahdotonta.
Toki teräs tekee parhaansa alla ja päällä, mutta sen on oltava parempi kuin kaksi lattarautaa päällekkäin.
Jos haluaa olla tyylikäs, niin ylä- ja alapäähän asetetaan karkea tanko, jotka yhdistetään ohuemmalla levyllä (väliseinä).
Vaatii hieman hitsausta, mutta voi olla helpompaa, kun tangoilla on pitkät pituudet.
Protte
Uskon, että voit tilata kerto-palkin periaatteessa miten haluat, mutta uskon, että riittää, kun ruuvaat/liimaat sivulta
Kertopalkki 45x200 tältä sivulta http://www.byggbutikenonline.se/produkter/Limträ Kerto.aspx maksaa noin 140 kr / m
Kertopalkki 45x200 tältä sivulta http://www.byggbutikenonline.se/produkter/Limträ Kerto.aspx maksaa noin 140 kr / m
