prototypen sanoi:
Marre, olet saanut monta eri ratkaisua, mutta mielestäni alkuperäinen ideasi on erittäin hyvä. 10 mm tuntuu vähän turhan paksulta, mutta ohuemmalla levyllä on riski, että levy "kalvar" ja vaatii tiheämpää ruuvausta, koska puutavara pitää levyn ohjauksessa. Keskustele naapuriyrityksen kanssa, jolla on kokemusta teräksestä.

Laske paino niin, että se on käsiteltävissä.

Teräksen asettaminen PUUN palkin ALLE edellyttää, että voidaan asettaa terästä myös palkin päälle ja yhdistää ne jollakin sekä kiinnittää teräs puupalkkiin niin, että se toimii sieluna, on melkein mahdotonta.
Teräs tekee parhaansa alla ja päällä, mutta sen täytyy olla parempi kuin kaksi litteää rautapalkkia päällekkäin.

Jos haluaa olla tyylikäs, laittaa ylä- ja alapuolelle karkean tangon, jotka yhdistetään ohuemmalla levyllä (sielu).
Vaatii vähän hitsaamista, mutta voi olla helpompaa, kun tangot ovat pitkiä.

Protte
Luuletko, että voi tulla ongelmia teräksen ja puun välillä kosteuden ja jännitysten suhteen...ne käyttäytyvät eri tavoin!?
 
Liimata teräs puuhun voi olla hieman kyseenalaista, itse ruuvaisin vain, kohtuullisen paljon ruuveja teräksen päihin, joissa kuormitus on suurin.

Voit liimata, siitä ei ole haittaa, mutta älä luota siihen 100 %.

Protte
 
  • Tykkään
Marre666
  • Laddar…
Joskus sitä alkaa ihmetellä.

Prottte on oikeassa siinä, että sinun täytyy saada terästä yläreunaan ja kiinnittää se elämälläsi, jotta pelti alareunassa saisi jonkin tehoa. Aika paljon työtä, jotta se vaikuttaisi kuin IPE.

Miten voi edes kirjoittaa, että 200x10x4500 pitäisi olla alareunassa sen sijaan, että olisi sivulla. Laitatteko kantavat palkit levyn päälle?

Mutta että kiinnittää pelti vain säännön päihin on myös outoa, miten sitten sääntö jäykistetään? Että pelti heikentyisi liian monista rei'istä on totta, mutta silloin kyseessä on todella paljon reikiä.
Kiinnitä pelti cc500 ranskalaisilla 8-10mm niin siitä tulee hyvä.
Vaihtoehtona vaihda liimapuuhun (On olemassa mitoitusapu Svenskträ:llä) tai IPE 200 / HEA180.

Oma vaihtoehtosi vaikuttaa mielestäni kätevimmältä.
 
Viimeksi muokattu:
smedbror sanoi:
Joskus alkaa tosiaan miettiä.

Prottte on oikeassa siinä, että sinun on saatava teräs yläosaan ja ankkuroida se elämälläsi, jotta alapuolella oleva pelti vaikuttaisi millään tavalla. Aika paljon työtä, jotta se vaikuttaisi kuin IPE,

Mitä tarkoitetaan "ankkuroida elämälläsi" :), nykyisen palkin korkeudella ehkä?
 
Elämä kutsutaan IPE- tai HEA-palkin keskiosaksi. Elämä lisää hyvin vähän taivutusvastusta, mutta on välttämätön pitämään järjestyksessä palkin ylä- ja alaosan. Ilman elämää jäljelle jää vain kaksi litteää rautaa.

Ehdotus ylä- ja alapuolella olevasta teräksestä edellyttää, että teräs voidaan kiinnittää puupalkkiin, mutta käytännössä se ei ole mahdollista, siinä on hyvin pieniä liikkeitä ja erittäin suuria voimia.

Kuten ajattelitte, se on teräksen tuhlausta, koska teräs puolikorkeudelta ei lisää mitään, mutta sitä tarvitaan "elämäksi".

Nyt on käytännöllistä käyttää 10 mm paksua terästä koko matkan ajan, eri paksuuksien käsittely maksaa enemmän.

Protte
 
On parasta kiristää kunnolla, jotta levy ei pääse kääntymään. Olisin valinnut jonkinlaisen valmiin teräspalkin, todennäköisesti Upe160, riippuen kuormituksesta, joka ruuvataan kiinni olemassa olevaan puuhun.
 
Tuntuu spontaanisti siltä, että vaaditaan valtavia kuormituksia, jotta 10 mm teräslevy, joka on ruuvattu ja liimattu, alkaisi liikkua, teoreettisesti ainakin :)

Sitten taas tämä levy painaa "vain" 70 kiloa verrattuna palkkiin, joka painaa pari sataa kiloa...

Alan nyt vähän epäröidä, kun kaikki sanovat eri tavalla :O

Kollegan ja Sikabondin liima-asiantuntijan mukaan tämän pitäisi kestää ilman ongelmia ja olla jäykkä, mutta kumpikaan ei ole mikään todellinen asiantuntija...
 
Palkki, jolla on sopivat mitat, ei ole raskaampi jos sillä on ohuempi materiaali.
 
Voinko tarkistaa tämän, onko sinulla vinkkejä koosta ja pitäisikö minun asettaa "livet" puupalkkia vasten ja kiinnittää se vai laittaa se alle kuten tavallisesti?
 
Ei mitään hajua dimensionista, se riippuu siitä, minkä kuorman se ottaa, mutta laittaisin sen viereen, jotta saat täyden kattokorkeuden.
 
Upe160 painaa 17 kg per metri. Yksin se ei kestä lattiaasi, mutta yhdessä bef:n kanssa se onnistuu erinomaisesti. Aseta takasivu (liv) vastakkain ja käytä cc400-500 järkevällä ruuvilla.
 
Lisäsin kuvan, piirsin H/I-palkin, mutta tarkoitan Upe160-palkkia :)

Olen hieman väsynyt, joten haluan varmistaa ensin teiltä, että näin te tarkoitatte!?

Katsoin hieman UPE160:n mittoja, sitä oli vain 100 mm leveänä, mikä sopii 90 mm:n, silloin jää 10 mm puupalkkiin... miten tämä ratkaistaan, jotta siitä tulee kestävä?

Käsin piirretty UPE160-teräspalkin kuva, viereinen puurakenne. Katto merkitty, nuolia ja tekstiä osoittamassa kiinnitystapaa. Käsin piirretty UPE160-teräspalkin kuva, viereinen puurakenne. Katto merkitty, nuolia ja tekstiä osoittamassa kiinnitystapaa.
 
Aseta u palkki olemassa olevan puun viereen, elävä osa puuta vasten.
 
  • Tykkään
Pielstick
  • Laddar…
smurfen72 sanoi:
Aseta U palkki nykyisen puun viereen kylki puuta vasten.
Mutta enkö voi yhtä hyvin käyttää teräslevyä, tai tekeekö U muoto siitä paljon vahvemman kuin tavallinen litteä teräslevy....anteeksi kaikki kysymykset, mutta tarvitsen olla täysin varma ennen kuin jatkan sekä että olen saanut jonkunlainen "Tröghetius Dummus" tänään 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.