Minulla on kaksi palkkia katossa, jotka täytyy vahvistaa, ja haluan välttää pylväitä, koska niitä on vaikea sijoittaa paikalleen. Toinen palkki on liimapuupalkki 115x495 mm, jänneväli 9,6 m, ja se lepää toisessa päässä toisella palkilla, joka on HEA200 ja jänneväli 8,6 m.

Olen ollut yhteydessä kahteen eri yritykseen, jotka tekevät hiilikuituvahvistuksia, mutta toisesta ei ole tullut mitään vastausta ja toinen yritys näyttää, ettei heillä ole koskaan aikaa katsoa projektiani, joten pohdin, voisinko tehdä sen itse. Valitettavasti en osaa laskea tätä itse ja ne, jotka osaavat, eivät näytä haluavan...

Onko täällä joku, jolla on kokemusta palkkien vahvistamisesta hiilikuitunauhoilla alapuolelle? Löytämäni tiedon mukaan hiilikuituvahvistus vastaisi 18 cm teräspalkin vahvistusta, epäselvää on kuitenkin, millainen palkkityyppi tai miten se asennettaisiin.

Suunnitelma B on muuten vahvistaa nykyinen HEA200 lisälaipalla ja lisätä uusi HEA-palkki keskelle. Vaihtoehto on myös siirtää nykyinen HEA200 keskelle ja korvata se HEA260:lla, mikä olisi riittävää. Mutta tämä olisi valtava projekti, joten hiilikuituvahvistus olisi selvästi paras, jos se toimii!

• Lattia- ja kattosuunnitelma, jossa näkyy limBalkki (115x495 mm) ja HEA200-palkki. Mittakaavat: 8560 mm ja 9520 mm.
  • Tykkään
N123
  • Laddar…
Ei pitäisi olla niin vaikeaa tehdä itse. Katso kanoottivalmistajien foorumeita nähdäksesi paras tapa levittää epoksia ja hiilikuitua. Lasikuitu voisi myös olla vaihtoehto, vaatii enemmän materiaalia mutta on halvempaa.

• Tykkään
pjodden
  • Laddar…
Eikö kolfiberremsan pitäisi olla jossain muodossa jännitettynä toimiakseen?

• Tykkään
Lilllen
  • Laddar…
Katso Sika CarboDur, siellä on myös laskentaohjelma siihen liittyen.

Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Eikö hiilikuitunauhan pitäisi olla jonkinlainen esijännitys toimiakseen?
Kyllä, tuntuu, että palkkia pitäisi ainakin työntää kunnolla ylös keskeltä ennen kuin asennetaan hiilikuitu.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Olen tehnyt joitakin kilpa-auto-osia hiilikuidusta, mutta en oikein ymmärrä, miten tämä pitäisi toimia?
En näe, miten pelkkien hiilikuitunauhojen lisääminen olemassa olevaan palkkiin voisi tehdä mitään muuta kuin lisätä kustannuksia... Se ei ole mikään ihmemateriaali.
Jos näin on, pitäisi varmaankin tehdä muotti ja laminoida vahvike, joka sitten liimataan paikalleen.

• Tykkään
fribygg ja 1 muu
  • Laddar…
Lulaua Lulaua sanoi:
Katso Sika CarboDur, siihen kuuluu myös laskentaohjelma.
Katsoin sitä, mutta valitettavasti en ymmärtänyt ohjelmaa ja vastauksia, joita se antoi minulle... :)
Mitä pystyin lukemaan, pitäisi toimia, jos käytetään nauhaa "unidirectional carbon fibre" palkkien alapuolella, mutta en ole täysin varma.

plåtrickard plåtrickard sanoi:
Olen tehnyt joitakin kisa-autonosia hiilikuidusta, mutta en oikein ymmärrä, miten tämä toimii?
Että vain lisätään hiilikuitunauhoja olemassa olevaan palkkiin, en voi nähdä, miten se hyödyttää muulla tavoin kuin maksaa rahaa... Se ei ole mikään ihmemateriaali.
Siinä tapauksessa täytyy tehdä muotti ja laminoida vahvike, joka sitten liimataan paikoilleen
Palkkia, joka taipuu, kohdistuu puristus yläreunassa ja vetokuormitus poikkileikkauksen alapinnassa. Hiilikuidun on tarkoitus vahvistaa palkin vetojäykkyyttä alapinnassa ja siten koko palkin jäykkyyttä. HEA-palkissa laipat vastaavat (suurimmaksi osaksi) kestävyydestä ja voidaan vahvistaa ensisijaisesti tekemällä niistä paksumpia.

• Tykkään
plåtrickard
  • Laddar…
Se on klassinen lego-palkki ja teippi esimerkki suuremmassa mittakaavassa.
Sitten minulla ei ole mitään esitettävää käytännön toteutuksen suhteen.

Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Eikö hiilikuitunauhan pitäisi olla jonkinlaisessa esijännityksessä toimiakseen?
L Lilllen sanoi:
Kyllä, tuntuu siltä, että palkkia pitää ainakin painaa kunnolla ylöspäin keskeltä ennen kuin kiinnitetään hiilikuitua.
Ajattelin samansuuntaisesti, mutta eikö silloin ole riski, että hiilikuitunauha joutuu kestämään kaiken vetojännityksen? Ajattelen, että palkit ovat jo roikkuneet omapainonsa ja pienen kuorman vuoksi tasapainotilaan. Jos lisätään vahvistus tässä tilanteessa, voi yhteistyö palkin ja hiilikuidun välillä olla parempi, vai ajattelenko täysin väärin?

Z z_bumbi sanoi:
Se on klassinen legopalikka ja teippi esimerkki suuremmassa mittakaavassa. Sen jälkeen minulla ei ole mitään käytännön toteutuksesta.
Niin sanotaanhan, että jos hopeateipillä ei voi korjata jotain, niin se on rikki, joten voisi ehkä ostaa muutaman rullan kotiin... :p

En voi antaa varsinaisia neuvoja, mutta jos joku mahdollisesti on kiinnostunut, voin ilmoittaa, että mittasin riippuvan alemman palkiston kaksinkertaisessa autotallissa Liljeholmenissa, Tukholmassa. Valettaessa joskus kahdeksankymmentäluvulla joko työnjohto puuttui tai alkoholia virtasi raudoitustyössä ja valetuksessa. Sen sijaan, että olisi ollut 16 mm raudoitus, kuten olisi pitänyt, rakentajat heittivät 10 mm ja aivan liian vähän. Kun koko palkisto notkahti niin paljon, että autojen pysäköinti ylemmällä tasolla kiellettiin, asia tutkittiin. Betonin alapinta kaareutui alaspäin pylväiden välillä niin paljon, että oli erittäin selvää ilman mittausta, että jokin oli vialla. Kattoa hioittiin 15 cm kaistaleissa noin 3 metrin välein. Ristiin rastiin. Betoni kostutettiin jollain epoksilla, ja hiilikuitukaistaleet kiinnitettiin. Nämä toimitettiin rullalla. Todennäköisesti ne oli valmiiksi kyllästetty. Talo seisoo yhä, ja ymmärtääkseni molempia autotallitasoja käytetään nykyään. Joten menetelmä vaikuttaa toimivan.

• Tykkään
pjodden
  • Laddar…
Hiilikuitu on kyllä siistiä, mutta riippumatta siitä, mitä materiaalia käytät, sinun täytyy voida kiristää niin, että materiaali venyy tai tukea alapuolelta, jotta saat ylöspäin suuntautuvan taipuman samalla kun vetolanka kiinnitetään, muuten et saa mitään apua, jos alaspäin suuntautuva taipuma ei kasva nykyisestä. Mikä on yllä, yläkerta vai ullakko?
Ei pitäisi olla niin vaikeaa selvittää hiilikuidun myötä- vs. murtolujuutta, niin voit laskea, kuinka paljon sinun pitää tukea ylöspäin.
Mittaa nykyinen taipuma, niin saat hyvän käsityksen siitä, kuinka paljon painoa on ja kuinka paljon hiilikuitua tarvitset.

• Tykkään
pjodden
  • Laddar…
Gimp Gimp sanoi:
hiilikuitu on siistiä, mutta riippumatta siitä, minkä materiaalin kanssa työskentelet, sinun on voitava kiristää niin, että materiaali venyy tai tukea alta niin, että saat kaareutumisen ylöspäin samalla kun vedonlanka asennetaan, muuten et saa apua, ellei alaspainuminen lisäänny nykyiseen verrattuna. Mikä on yläpuolella, yläkerros vai ullakko?
Ei pitäisi olla kovin vaikeaa selvittää hiilikuidun venymä- vs. murtolujuus, jolloin voit laskea, kuinka paljon sinun pitäisi tukea ylös.
Mittaa alaspainuminen nyt, niin saat hyvän käsityksen siitä, kuinka paljon painoa on päällä ja kuinka paljon hiilikuitua tarvitset.
Liimapalkki on harjapalkki ja teräspalkki on näiden kahden harjapalkin tuki. Joten ei ullakkoa tai yläkerrosta. Nykytilanteessa on vain vesikatto, joka kuormittaa palkkeja omapainon lisäksi. Aiemmin oli myös 7 suurta kattoikkunaa (12x16), jotka on nyt poistettu, ja katto on aiemmin ollut eristetty. Vahvistuksen jälkeen on tarkoitus eristää ja asentaa alakatto, mikä lisää kuormitusta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.