Hei.

Haluan suoristaa ja vahvistaa vanhan skånelängan välipohjan, mutta olen hieman epävarma siitä, kuinka minun tulisi edetä.
Olen lähettänyt kyselyn myös suunnittelijalle, mutta en ole vielä saanut vastausta.

Kyseessä on huone, joka on kooltaan noin 5,70 m x 3,10 m ja joka sisältää kaksi pitkittäistä puupalkkia, joiden koko on noin 150 x 150 mm ja joiden väli on noin 1 m.
Huoneen keskellä on kaksi poikittaista L-muotoista teräspalkkia, joiden koko on 50 x 50 mm ja jotka on yhdistetty ylösalaisin käännetyksi T-muodoksi, ja ne on upotettu puupalkkeihin. Teräspalkkien paksuus on 5 mm.

Yleiskatsaus:
Katto, jossa on paljaita puupalkkeja ja keskellä roikkuva valaisin, huoneessa, jossa näkyy ikkuna ja kasvi.

Teräspalkin upotus puupalkkiin:
Puinen palkki, johon on upotettu L-muotoinen teräspalkki, osa välipohjarakennetta vanhassa talossa.

Pohjakerroksen pohjapiirros, jossa kyseinen huone on punaisella merkinnällä.
Pohjapiirros asunnon pohjakerroksesta, jossa punaisella merkitty huone on noin 5,7 m x 3,1 m ja toimii vaatehuoneena.

Yläkerran pohjapiirros. Huonetta käytetään tänään vaatehuoneena.
Pohjapiirros, joka näyttää ullakkokerroksen asunnossa. Punainen laatikko merkitsee huonetta, joka on tällä hetkellä vaatehuone. Rakennekuvaus käsittää tukipalkit.

Mielipiteeni rakenteesta:

Haluan, että palkit ovat näkyvissä, jotta ne sopivat alakerran muihin huoneisiin, joten ratkaisun on oltava myös esteettisesti miellyttävä.
Ajatuksenani on vaihtaa teräspalkit yhteen tai useampaan yhteenliitettyyn liimapalkkiin ja katkaista ja kiinnittää vanhat palkit uuteen piilotetuilla palkkikengillä, jos mahdollista, mutta olen epävarma siitä, onko se järkevä ratkaisu.

Kaavio huoneen pohjasta, joka näyttää yhdistetyt liimapuupalkit ja piilotetut palkkikengät, sekä 150x150 mm puupalkit. Huoneen koko on 5,70 m x 3,10 m.

Olen löytänyt erilaisia piilotettuja palkkikenkiä, mutta minulla ei ole aavistustakaan, ovatko ne sopivia käyttää, koska oletan, että ne ovat heikompia kuin tavalliset palkkikengät.

Esimerkki piilotetusta palkkikengästä:
Kaavio, joka esittää näkymän piilotetun palkkikenkäratkaisun asentamiseen, sekä tekniset mitat eri ETB-mallien välillä.

Valmistajan linkit:
Ändträbeslag - ETB | Simpson Strong-Tie
Ändträbeslag - ELS | Simpson Strong-Tie
Balkbärare BTALU - BTALU | Simpson Strong-Tie

Mitä mieltä olette, voisiko se olla järkevä ratkaisu vai onko teillä joku muu ehdotus, miten asian voisi tehdä?

Kiitos etukäteen!

Terveisin Linus

• Piirros huoneen pohjapiirustuksesta, jossa näkyy kaksi pitkittäistä puupalkkia, poikittaisia liimapuupalkkeja ja piilotettuja palkkikenkiä.
Ne tuotteet, joita näytät, ovat hyviä aidan tekoon, mutta ne vaativat, että pääset laskemaan palkit. Eli sinun täytyy nostaa lattiaa. Ilman tietoa nykyisten palkkien kunnosta Gunnebo SW-D voisi olla vaihtoehto piilotetulle kiinnitykselle. Ruuvataan ristiin. Muuten on olemassa muita ratkaisuja, esine, joka näyttää T:ltä, joka ei vaadi lattian nostamista.

https://www.rothoblaas.com/products/fastening/brackets-and-plates/concealed-connections/alumidi

Poikittaisten palkkien asettaminen alapuolelle sijaan, että leikkaisi, tekee olemassa olevien palkkien jäykkyydestä korkeamman. HEB alapuolella, voisiko se olla jotain? Teräksestä.

• Tykkään
riomontana
  • Laddar…
Kiitos paljon vinkeistä! Kyllä, olisi parasta, jos voisin välttää koskemasta yläkerran lattiaan. Ruuvit näyttävät mielenkiintoisilta, mutta ne näyttävät myös vaativan kiinnityksen vinoon ylhäältä päin. Se T:n kaltainen, jonka linkkasit, vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta tähän mennessä! Uutta teräspalkkia olen myös miettinyt, mutta haluaisin mieluiten välttää, jos on muita vaihtoehtoja.

Hei
Ne ovat kulmateräksiä eivätkä teräspalkkeja.
Mitä kulmateräkset tekevät siellä, en tiedä, paitsi että lovitus on heikentänyt olemassa olevia kattopalkkeja huonoimmalla tavalla.
Onko mahdollista, että voisit harkita toista puista kattopalkkia, joka voisi "korvata" kulmateräkset?
Voit loveta olemassa oleviin kattopalkkeihin yhtä paljon kuin ne ovat jo lovettu, mutta leveämmäksi.
Uuden kattopalkin kiinnittäminen voidaan tehdä monella tavalla, esim. upottaa seinään tai tukea "polvilla".
Onnea.
/Workingclasshero

• Tykkään
Oldboy ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiitos inputista, kulmarauta on ehdottomasti parempi nimitys! :)
Joo, ihmettelen kuinka he päätyivät tuohon ratkaisuun...
Joo se voisi toimia! Tyyliin näin, jos olen ymmärtänyt oikein, eli uusi palkki on hieman alempana kuin vanhat?

Kynäpiirros kahdesta ristikkäin asetetusta palkista, joista toinen on lovettu ylhäältä, jotta ne olisivat samalla korkeudella.

Uuden palkin loveaminen yläosasta ja palkkien laittaminen samaan korkeuteen on kai huono idea?

Myös kiinnitys on mietityttänyt minua, miten tarkoitat 'polvillä'?

Terveisin Linus

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
riomontana riomontana sanoi:
Kiitos palautteesta, kulmarauta on ehdottomasti parempi nimitys! :)
Joo, ihmettelen, miten he päätyivät tähän ratkaisuun...
Kyllä se voisi toimia! Jotenkin näin, jos olen ymmärtänyt oikein, eli uusi palkki on hieman alempana kuin vanhat?

[kuva]

Jos uusi palkki lovetaan yläosasta ja palkit asetetaan samalle korkeudelle, oletan, että se on huono idea?

Myös liitoksesta olen miettinyt, mitä tarkoitat 'polvilla'?

Ystävällisin terveisin Linus
Tuntuu kuin joku olisi pelännyt, että palkit kaatuvat, ja kulmarauta toimii suurissa muodonmuutoksissa kuin "hihna". Mutta silloin lattianiskat ovat todennäköisesti jo murtuneet ennen sitä.

Jos uusi palkki lovetaan, se heikkenee -> suurempi muodonmuutos. Joten täysin oikein. Huono idea.

• Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
T
Koska ne on upotettu olemassa oleviin palkkeihin, ne ovat heikentyneet melko paljon, joten poikkipalkki, joka upotetaan olemassa olevien katkaistujen väliin, vaikuttaa järkevältä ratkaisulta. Viimeinen ehdotus kysymyksessäsi näyttää toimivan, jos voit ruuvata ne kiinni uuteen palkkiin ennen sen asettamista alhaalta käsin.
Haasteeksi tulee kiinnittää se päihin ilman, että se voidaan liu'uttaa paikoilleen. Silloin kiinnikkeet seinään, jonkinlainen palkkikenkä/kyynärpää, joka pitää sen ylhäällä.
En tiedä, onko se "siistimpi" ratkaisu kuin laittaa palkkikengät uuden ja vanhan palkin väliin?

Muuten Workingclassheron ehdottama ratkaisu laittaa poikkipalkki vanhojen alle voisi olla vaihtoehto, mutta se vaikuttaa kattokorkeuteen, joten se on kompromissi.

Teräspalkki, HEA, voisi olla vaihtoehto, mutta sen saaminen paikalleen ilman, että nykyiset palkit täytyy poistaa, on vaikeaa....

• Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Klurigt det här och mycket tacksam för er hjälp så här långt!
Alternativet med att kapa de gamla bjälkarna blir nog mest estetiskt tilltalande, men krångligare att montera. Det T-liknande beslaget ser lovande ut, men blir en utmaning att komma åt för att såga spåret där flärpen ska in. Kanske går med multiverktyg istället för cirkelsåg som på bilden.

Pyörösaha ja puupalkki, vierekkäin.

Infästningen i väggarna blir också intressant hur man ska lösa ja, får klura på den lite.

Tackar så här långt!

Mvh Linus

• Tykkään
StrukturalAB
  • Laddar…
T
Sen radan sahaaminen pitäisi onnistua hyvin monikoneella, kun olet katkaissut palkit. "Vain" laittaa leima palkkien päälle ja sitten katkaista.

Haaste onkin luultavasti ennemminkin saada se uusi paikalleen sen mukaan, miten suunnittelet sen tuen. Riippuu vähän seinistä ja kuinka paljon saa näkyä sekä kuinka suuren toimenpiteen haluat/voit tehdä.

Kiitos Testarn panostuksestasi!

Olen tutkinut seiniä hieman enemmän, missä poikkipalkki kiinnitetään.
Toisella puolella on savupiippu, joten se on hieman ongelmallista.
Muut seinät koostuvat jostakin vanhasta huokoisesta tiilestä, joka on rapattu päälle.

Olen miettinyt, voisiko seiniä pitkin laittaa lisäpalkkeja, joiden pinnalle poikkipalkki kiinnitetään.

Juuri näin:

Rakenteen havainnekuva, jossa näkyy muurattuun seinään kiinnitettyjä puupalkkeja, limträbalkkeja ja muurikuori, osana rakennusprojektia.

Mitä mieltä olette tästä ratkaisusta?

Olen saanut vastausta rakennesuunnittelijalta, joka arvioi kustannukset noin 10 000 kr sis. alv ehdotukselle, johon sisältyy heidän laskelmansa. 8 tuntia á 990 kr ilman alv. Voiko se olla kohtuullista?

Yst. terv. Linus

T
Jos sinulla on hirsiä seinillä, olisi hyvä kiinnittää lankku niihin, jotta voit kiinnittää uuden hirsesi. Kysymys on, miten aiot kiinnittää ne ilman palkkikenkiä, jos haluat piilotetun kiinnityksen...? T-muotoinen kiinnitys voisi tosin toimia tässäkin tapauksessa. :)

Kyse on "vain" hieman yli 3 m jännevälistä, joten kahden 90x225 tuntuisi olevan ylimitoitettu, mutta en ole rakennesuunnittelija, joten en ole laskenut sitä...

Mitä suunnittelija haluaa palkkioksi, niin 8 tuntia tämän piirtämiseen ja laskemiseen tuntuu melko paljolta - mutta kuten sanottu, en ole rakennesuunnittelija :)

Jos tämä olisi minun taloni, asettaisin 45x220 säännön kummallekin puolelle ja sitten kaksinkertaiset saman kokoiset säännöt (jotka ruuvataan ja liimataan yhteen) tai yksinkertaisen liimapuupalkin 90x225 poikkisuuntaan ilman pelkoa, että se putoaisi alas.

Sitten miettisin, koska kyseessä on kellari, voisinko asettaa palkkikenkiä, jotka pitävät sen yhdessä, mutta yrittäisin löytää jonkun, joka voisi hitsata jotain yhteen, enkä käyttäisi niitä, joita ostetaan rakennuskaupasta. Ne ovat varmaan OK terassin alla tai seinän sisällä, mutta eivät ole niin kauniita...

• Tykkään
riomontana
  • Laddar…
Aivan, ajattelin käyttää samanlaisia ​​kannattimia sielläkin.

Kyllä, olen varmaan liioitellut hieman mittojen kanssa. :)

Kaikki, joiden kanssa olen puhunut, olivat myös sitä mieltä, että se kuulosti vähän kalliilta, tuntihinta on varmaan kohtuullinen, mutta tuntimäärä tuntuu paljolta.

Aiemmin harkitsin yhteydenottoa seppään, jotta hän valmistaisi erikoisvalmisteiset palkkikengät valuraudasta, se voisi näyttää myös tyylikkäältä.

Palkkipidikkeiden hankkiminen oli helpommin sanottu kuin tehty, en löytänyt yhtäkään jälleenmyyjää Ruotsista, jolla olisi näitä. Nyt olen onnistunut tilaamaan saksalaisesta kaupasta, onneksi voi kääntää saksasta suoraan selaimessa. :D

• Tykkään
Testarn
  • Laddar…
Toinen haaste, jonka olen nyt huomannut, on, että sekundääripalkkiin sahattavat urat pitäisi olla noin 10 cm syviä. En ole onnistunut löytämään mitään monitoimisahan terää, joka olisi niin pitkä. Pisimmän, jonka olen löytänyt, on 8 cm, mutta siinä on Starlock Max -kiinnike, jota minulla ei ole työkalussani.. Mietin, voisiko sen sijaan porata ja kaivertaa taltalla.

T
riomontana riomontana sanoi:
Toinen haaste, jonka olen nyt tajunnut, on se, että toissijaisen palkin urien pitäisi olla noin 10 cm syviä. En ole onnistunut löytämään mitään moniteränterää, joka olisi niin pitkä. Pisimmät, joiden olen löytänyt, ovat 8 cm, mutta ne ovat Starlock Max-kiinnityksellä, jota minulla ei ole työkalussani. Mietin, voisiko poraamalla ja taltalla kovertaa uran.
Kuinka leveä uran pitäisi olla?

Poraaminen ja talttaus varmaan toimii hyvin.

Ura tulisi olla 8 mm leveä.
Olen jo ostanut poratelineen, joten toivottavasti se onnistuu kohtuullisen suorana. 😅

• Tykkään
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.