OSB, joka päällystetään muutamalla kerroksella kipsiä. Tarvitaan vain koolinkeja kulmiin. Tarpeeksi raskasta ja halpaa. Kaikki materiaalit löytyvät ByggMaxista. Lähdetään siitä, että se mitä kirjoitat TS:ssä ilmanvaihdosta ja huoltoluukuista, on mukana suunnittelussa. Koolingit muuten. Vähäinen määrä rimoja riittää.
terv. Findus

• Tykkään
Finndjävel ja 1 muu
  • Laddar…
RB: Niin, en ehkä ensisijaisesti viitannut asenteeseesi, täytyy vain ottaa vastaan niin paljon kuin uskoo ansaitsevansa. ;)

Voimme pohtia sivustakatsojana automoottoreita loputtomiin. On monia tehokkaita ja hiljaisia automoottoreita, ja se on varmaan eräänlainen tehon kompromissi, mutta en myöskään ole aikeissa virittää kompressoria. Vain että hengitys riittää käytettyyn tehoon.

Uskon empiirisiin tutkimuksiin eli kokeiluun. Joten aion kokeilla. Usein teen jotain, en siksi että se olisi helppoa, vaan koska haluan sen niin. Jos projekti onnistuu hyvin, saatan jakaa siitä täällä, jotta muut voivat oppia kokemuksistani. Ei ole mitään järkeä julkaista mitään etukäteen, kun en tiedä, tuleeko siitä niin hyvää kuin haluan, tai tuleeko siitä edes lopullinen tulos.

Kiitän vinkkejä materiaalivalinnoista, en ole vielä päättänyt, vaneri, OSB tai MDF siitä tulee. Ottaen huomioon materiaalien kulutuksen, en todennäköisesti voi laittaa enempää kuin tämä. Ei ole kyse vain levyistä, jotka täytyy hankkia, vaan myös kalusteet, ruuvit, tukipuut, hyllyt ja paljon muuta tarvitaan ennen kuin tämä on "valmis". Toivottavasti pari välipäivää riittää viimeistelyyn, mutta olen yleensä ajankäytön optimisti ja tapana on, että se vie suunnilleen kolminkertaisen ajan, vähintään, joten saapa nähdä...

• Tykkään
Sister ray
  • Laddar…
Mikael_L
Kun luin ketjun puoliväliin, ajattelin ehdottaa, että rakennat vahvasta, mutta halvasta materiaalista, sitten liimaat/ruuvaat kerroksen kipsiä lisätäksesi painoa ja tuodaksesi uuden resonanssitaajuuden (estää joidenkin taajuuksien vahvistumisen).

Mutta sitten huomasin, että findus42 oli jo ehtinyt ehdottaa sitä. :)

Mielenkiintoinen ehdotus, joka vaikuttaa perustellummalta nyt, kun kaksi henkilöä on tullut esille saman ehdotuksen kanssa. Täytyy harkita sitä.

Eilen istuin jälleen luonnoksen ja ostoslistan parissa, ja palapelin palaset alkavat hiljalleen loksahdella paikoilleen. Eilen törmäsin mielenkiintoiseen keskusteluun "ääniansoista" jollakin foorumilla, ja siellä mainitut asiat seuraavat periaatteitani. Minulla ei ole hienostunutta mittauslaitteistoa eikä riittäviä ammatillisia tietoja, joten minun puolellani se on vähän "kokeilu ja erehdys".

Täytyy mainita, että en ole tavoitellut mitään maailmanmestaruutta, vaan haluan sisustaa huonetta, jossa se on, ja samalla ehkä säästää desibelin tai pari. En aio kuitenkaan katsoa elokuvaa ja lakata venettä samanaikaisesti! :p

Viikonloppuna kompressorilaatikon todellinen tulikoe tuli eteen. Vaikka se on ollut "valmis" pari viikkoa, ei ennen tätä kompressoria ole käytetty laajalti. Käynnistyksen ja ensimmäisen testin aikana havaitaan, että äänenvoimakkuus on nyt kuin kompressori olisi toisessa huoneessa, joten tähän asti olen tyytyväinen.

Sitten saan hieman hauskan vaikutuksen siitä, että sisäänottuilma otetaan takaosan kautta, ulkoseinän suuntaan. Tämä johtaa siihen, että lämpötila laskee käytön aikana ja nousee sitten, kun kompressori pysähtyy. Kun kompressori käynnistetään pidemmän tauon jälkeen, sen on pumpattava nollasta (periaatteessa), ja se käy siksi pidempään kuin tavallisessa jatkuvassa käytössä. Tässä ensimmäisessä testissä lämpötila laatikossa nousi noin 25 asteeseen, pysyen kyseisessä lämpötilassa noin tunnin ajan, ennen kuin se laski taas. Ajattelin silloin, että minun on keksittävä jokin hyvä ilmanvaihtoratkaisu, jos aion käyttää sitä enemmän jatkuvasti. Mutta suureksi yllätyksekseni lämpötila ei koskaan noussut yli 25 asteen, vaikka päivä käytettiin koneiden parissa ja useat renkaiden vaihdot tehtiin, jolloin ruuvimeisseli kuumeni. Joka kerta, kun kompressori käynnistyy, se jäähdyttää itseään niin, että se saa jälleen alkaa lämmittää tilaa, jossa se sijaitsee. En vielä tuuleta tosin, lisää testejä tulossa, lämpömittari pysyy paikoillaan, ja maksimia/minimiarvot nollataan jokaisella kerralla, jotta lämpötilaa on helppo seurata. Mittausanturi riippuu juuri kompressorilohkon yläpuolella noin 10 cm etäisyydellä.

Lopullinen rakennevalinta oli "sandwich-rakenne" OSB-levystä, asfaltista (jota minulta löytyi) ja kipsistä. Etuluukku on niin älyttömän raskas, että tuskin jaksan nostaa sitä, mutta levyt tuntuvat todella jäykiltä, kun lyödään nyrkillä keskelle pintaa, kuuluu vain vaimea tömähdys. Haluan myös kiittää vinkistä käytää läkt "klenregelä", se on ollut todella hyödyllinen, ei vain tässä rakenteessa. Kuvat tulevat kiinnostuneille, kun kaikki on täysin valmista. Ajatuksena on, että "huonekalu" toimii myös vaatteiden säilytyksenä, ja se osa on vielä kesken.

• Tykkään
findus42
  • Laddar…
Koska arvioinnista kysyttiin aiemmin ketjussa:

Olen nyt käyttänyt kompressoria lisää, pääasiassa isolla mutterpickalla, joka kuluttaa valtavasti ilmaa, mutta myös muilla työkaluilla. Miten tahansa käytän sitä, "kaapissa" ei tule lämpimämpää kuin 25 astetta. Jos käynnistän sen, käytän kerran ja sammutan, kaappi lämpenee maksimilämpötilaan ja viilenee sitten tietysti, jos se ei käynnisty uudelleen. Joka kerta kun se käynnistyy, se jäähdyttää itseään, kaapin lämpötila laskee ja se alkaa lämmittää ilmaa uudelleen. Ehkä minulla on etuna, että se on sijoitettu kylmään kellariin, ehkä koska se ottaa ilmaa takaa niin, että kaikki ilma kulkee kylmän ulkoseinän läpi? Mutta se tuntuu hyvältä, että suurin pelko tästä projektista jäi toteutumatta. Ylikuumenemisongelmia näyttää tämän rakenteen osalta ei ole.

Keskeneräinen projekti, takana näkyy levy, joka toimii ilmanottokohdana. Ilma otetaan takalevyssä olevista rei'istä ja tulee kaappiin alhaalta lattiatasossa. Kuvassa näkyy myös, että lattiatasolle on laitettu levy resonoinnin estämiseksi lattian kautta. Vaikka se on tiukkaa betonia, siitä tuskin on haittaa, ja lisäksi sain sopivan korkeuden "lattialle" laatikon sisällä, joka vastaa etureunaa. Kompressorin on helpompi rullata sisään ja ulos.
Keskeneräinen kompressoriprojekti: puurakenteinen kaappi kylmässä kellarissa, muoviastia ja metallilaatikko näkyvissä, sähköpistoke seinässä.

Tyyppi "valmis" projekti. Tässä ratkaisussa tuli hieman kompromisseja. Oikeastaan olisin halunnut rakentaa sen "toisinpäin" kompressorin ollessa ylhäällä ja säilytystilan alapuolella. Arvioin kuitenkin tämän olevan vielä vaikeampaa erityisesti kompressorin sisään- ja ulosottamisen kannalta huoltoa ja korjauksia varten. Lisäksi voisi tulla lisää resonointiongelmia, jos kompressori sijoitettaisiin hyllytasolle eikä lattialle kuten nyt. Suuri etulevy on kiinnitetty kymmenellä M6-ruuvilla, jotka kierrettyvät molempiin tukipuihin, ylhäällä ja alhaalla.
Kuva esittää eteisessä roikkuvia takkeja, kypäriä hyllyllä, koreja sekä lattialla kenkiä ja saappaita.

Seuraava idea, ikään kuin projektin viimeistelyyn, on tehdä jotain "tyhjälle tilalle" takkien takana. Eräs idea on valmistaa pari liukuovea huurretusta muovilasista. Näin voi "piilottaa" rumaa säilytystä samalla kun valaisusta voi edelleen nauttia. Myönnän, että spottivalojen sijoittelu oli tuskin tarpeellista, mutta ne olivat minulla jo olemassa edellisestä projektista ja johdot olivat jo vedettyinä. Ehdotuksia, miten voisi työstää tätä "huonekalua" eteenpäin? Kätevä säilytys ei varmasti ole liikaa!

• Tykkään
tobbbias ja 1 muu
  • Laddar…
Pieni kompressori imee jopa 200 litraa ilmaa/min, joten paineilmaa käyttäessä laatikkoon tulee paljon jäähdytysilmaa. Joten lämpöongelmia tuskin tulee.

...Mikä olen nyt muutamalla yrityksellä empiirisillä tutkimuksilla osoittanut. Syy siihen, miksi tunsin tällaista tarvetta osoittaa tämä, johtui skeptisyydestä, jolla ketju aloitettiin. Tuntuu kuitenkin mukavalta, että on voinut todistaa tämän itselleen, jotta voi olla ajattelematta. Lämpömittari jää paikoilleen, osittain jatkuvaa seurantaa varten, mutta koska siinä on ulko-/sisätoiminto, näen myös ympäröivän huonelämpötilan, mikä on mielenkiintoista eri puolilla taloa, jossa on erilaisia lämmityslähteitä.

Sitten voi varmasti päätellä, että kompressori, joka on lämpimämmässä huoneessa, jossa on pienempi ilmamäärä laatikon sisällä ja huonompi ilmansaanti, voisi ajan myötä saavuttaa epäterveellisen käyttötilan. Joten tämä on yksi seikka, joka on otettava huomioon, mutta ei mikään, mikä estäisi mahdollisuutta rakentaa kompressoria.

Kiva on rakentava kritiikki "sinun pitäisi ajatella tätä" tai vastaavaa. Mutta netin ilmapiiri on koventunut ja on vähemmän kannustusta ja enemmän kyseenalaistamista. Pian ei varmaan uskalla enää postata mitään, mutta motivaationa on se, että on hauskaa jakaa! Rakenne oli yksinkertaisempi kuin ajattelin, mutta toiminnallisuus oli kompromissi.

• Tykkään
vanpire ja 1 muu
  • Laddar…
Mikael_L
Olen iloinen, että uskalsit rakentaa, ja sitten mittasit lämpötilan, ja ennen kaikkea, että sitten kirjoitit ketjussa, mitä sait selville.

Tietomassa foorumilla ei ole pysähtynyt kasvuun. :thumbup:

• Tykkään
tobbbias ja 1 muu
  • Laddar…
Nyt minun täytyy ottaa askel taaksepäin ja myöntää, että olin ehkä hieman hätiköity päätelmässäni siitä, että ilmanvaihto kompressoriin riittää. Kun olin käyttänyt paineilmakäyttöistä hiomakonetta yhden iltapäivän, huomasin, että kaapin sisällä oleva lämpötila nousi lähes viiteenkymmeneen asteeseen! Koska haluan käyttää hiomakonetta ja myös muita enemmän ilmaa tarvitsevia koneita, tämä ongelma täytyy ratkaista. Ajattelen, että termostaattiohjattu tuuletin, joka minulla on hyllyllä, voisi toimia.

Jotta talon asuinosa pysyisi edelleen äänieristettynä, ajattelin tehdä reiän autotallin puolelle, mutta tuo seinä on 20 cm kevyttä betonia, joten mietin, miten minun pitäisi tehdä reikä tuulettimelle. Minulla on sekä piikkauskone että iso iskuporakone, mutta ajattelin porata useita pienempiä reikiä (noin 20 mm) iskuporalla ympyrään ja sitten "laajentaa" reiät talttavasaralla. Ajattelen, että vaikka reiästä tulisi hieman epätasainen, sillä ei ole niin paljon merkitystä, kun tuuletin on paikallaan.

Ajatuksia tästä?

Reikä kellarin seinässä, jossa näkyy syvä poraus ja metalliputkia vasemmalla. Valo paistaa reiän läpi.

Poranterä, jossa sininen runko ja musta kärki, asetettuna pahville. Käytetty poraamaan 25 cm syvä reikä kellarin seinään.

Porasin äskettäin 25 cm syvän reiän kellarin seinän läpi tällaisella poralla, joka on ostettu Julasta. Toimi oikein hyvin. Kuitenkin muija oli vähän närkästynyt, koska se kuului "vähän" ylätasolle :)

Kyllä, reikäpora on hieno juttu, mutta en uskonut, että betonille tarkoitetut 100 mm reikäporat olisivat kohtuullisesti hinnoiteltuja kertatyöhön. Mutta näen, että Jula:lla on myös reikäpora tätä varten satasella. Hmm, tarkistan ensin mitä minulla on "hyllyllä", en usko, että minulla on niin isoa halkaisijaa.

Kiitos vinkistä kuitenkin. :)

Rakenna runko OSB:stä ja päällystä sisäpuoli kipsillä + jollain ääntä absorboivalla materiaalilla, esim. kaiutineristys. Kipsi on halpaa, voit laittaa useita kerroksia. Paino on se, mitä haet, jos haluat saavuttaa äänieristyksen. MDF on melko raskas ja sitä voi myös käyttää, kun taas vaneri ei eristä ääntä merkittävästi.

Jos ajetaan jatkuvasti, ilmanvaihtotarve on noin 100 litraa/sek per kompressorin antama kW teho. Kylpyhuoneen tuuletin selviytyy noin 50 litrasta/sek, ja sen pitäisi riittää tavalliselle pienelle 1 kW kompressorille, jos ei aja jatkuvasti koko ajan (tätä tehdään harvoin yksin ollessa, suositukset koskevat lähinnä teollisuutta, joissa on useita käyttäjiä per kompressori).

• Tykkään
Mikael_L
  • Laddar…
Jos tilaa on, niin on mahdollista rakentaa äänenvaimentimia, joiden läpi tuuletin voi imeä ilmaa sekä palausilmaa varten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.