Hei

Istun ja suunnittelen "laatikkoa" (140 x 70 x 110 cm), jonka haluan rakentaa pyhäpäivinä. Kompressori pitää "rakentaa sisään", sekä ääneneristämistä että huoneen parempaa hyödyntämistä varten, jossa se sijaitsee. Otan tietenkin huomioon ilmanvaihdon, lämmönkehityksen ja huollettavuuden itse rakenteessa.

Ajattelin ensin rakentaa OSB:stä, mutta sitten tajusin, että kipsilevyt saattavat olla paras vaihtoehto useista syistä, mutta suunnittelu on tehty OSB/vanerille ja muutamat paikat rakenteessa edellyttävät puumateriaalin lujuutta, jotakin mitä luulen, ettei kipsi kestä yhtä hyvin. esimerkiksi lähellä reunoja jne.

Kysyn siksi, miten kipsiä vahvistetaan niin, että se kestää? Esimerkiksi jos suurta, raskasta vuorattua levyä täytyy voida ruuvata irti säännöllisiä tarkistuksia/huoltoa varten ja se lepää koolauksilla, mutta lukitaan "muutamalla" siipiruuvilla tai vastaavalla, jotta työkaluja ei tarvittaisi tarkistuksessa/huollossa. Riittääkö ns. "maalarinteippi" (lasikuituteippi) (ja polyesteri?) vai onko kipsi yksinkertaisesti väärä materiaali tehtävään?

Ymmärrän, että saatatte saada monia jatkokysymyksiä epämääräisestä ongelman kuvauksestani, mutta suunnittelu on kaukana valmiista, enkä voi nyt skannata papereita (piirroksia), joten kysymykseni on hieman epämääräinen.

olin rakentanut sen vanerista. riippuu kai siitä, kuinka hiljaista sen täytyy olla, mutta laatikko ei ehkä edes tarvitse eristystä. + jos eristystä kuitenkin tarvitaan, löytyy varmaan äänieristysmattoja biltemasta edullisesti?

Äänieristyksessä pyritään raskaaseen rakenteeseen. Siksi paksu plywood, MDF tai lastulevyt ovat sopivia ja kestävät huomattavasti enemmän kuin kipsilevyt.

Olin alusta alkaen OSB:n kannalla, koska se on edullisempi vaihtoehto vanerille. Tiedän, että MDF on jämäkkä ja raskas, mutta myös kallis (?) ja siksi jätin sen materiaalin pois jo alussa. Tässä tapauksessa pidin OSB:tä ja vaneria rakenteellisesti yhtäläisinä, en ottanut huomioon, että vaneri on kauniimpaa. Sitten kaveri sanoi minulle, että minun pitäisi käyttää kipsilevyä, ja se on sekä raskasta, jämäkkää että halpaa. Mutta sitten kestävyys tuli ongelmaksi, ja nyt ymmärrän, palautteenne perusteella, että minun kannattaa luopua myös siitä ideasta.

MUTTA...

Ehkä sillä ei ole väliä, koska aion nyt alkaa luonnostella uutta ideaa, joka ehkä rajoittaa materiaalin käyttöä ja siten helpottaa materiaalin valintaa.

Mistä teidän mielestänne minun pitäisi ostaa materiaalia? Tarkoituksena on "päästä mahdollisimman halvalla", nimittäin. Olen ajatellut ostaa levyt Byggmaxista tästä syystä, mutta ehkä heillä ei olekaan halvimmat levyt?

Äänieristys on hallinnassa. Siitä tulee yhdistelmä materiaaleja. Satun työskentelemään Biltemassa, mutta työskentely asfaltin kanssa tai vastaavan kanssa tuskin on taloudellinen ratkaisu tässä tapauksessa. Ehkä jokin levyistä tullaan raudoittamaan näillä.

Jos saan luonnoksen, johon olen tyytyväinen, yritän skannata sen ja postata tänne, jotta voitte tyrmätä tai hyväksyä ideani.

Kiitos palautteesta! :)

Kuinka vähän olet ajatellut käyttää? 16mm MDF 120x240cm maksaa 227:-

Vanha pakastin vaimentaa ääntä varsin tehokkaasti, valmiiksi rakennettuja ja vakaita ne ovat myös.
Vanha frysboxi autotallissa, päällä pahvilaatikoita ja ympärillä työkaluja, myynnissä 300 kruunulla.

Hmm, pakastinarkku oli mielenkiintoinen, minulla on sellainen, jonka ajattelin luopua (heittää/myydä halvalla/lahjoittaa), mutta vaikka omani on suuremman mallin, ei se ole läheskään tarpeeksi suuri.

Kompressori on vähintään 50 cm leveä, 140 pitkä ja reilut 100 korkea, ja vaikka pakastinarkku on suuri, niin "standardi" korkeus on noin 85 (ulkomitat laskettuna) ja se ei valitettavasti riitä. Haluan sen lisäksi huoltovapaata ja hyvin ilmastoitua. Tässä tapauksessa ei ole oikoteitä... Vai onko?

Vinkkejä, mistä voin ostaa levyjä edullisesti, otetaan kiitollisena vastaan! Muu materiaali on vähäpätöinen asia tässä yhteydessä. Haluan myös mainita, että voin maksaa, mutta jos aikoo ostaa muutaman neliömetrin, on kätevää ostaa kaikki samasta paikasta kohtuuhintaan. Minulla on ollut "tunne", että MDF on kallista, mutta ehkä se on kuitenkin paras valinta?

Haluan mainita, että ajattelin hankkia muutamia suuria edullisia puulevyjä, ilman erityisiä vaatimuksia lujuuden, äänieristyksen tai ulkonäön suhteen pariin muuhun projektiin, joita suunnittelen samaan aikaan. Ohuempi vaneri olisi täydellistä siihen, mutta ehkä sitä ei ole suurina kokoina?

Toinen kysymys onkin, onko ylipäätään tarkoituksenmukaista asentaa sitä sisään?
5.5kW kompressori tuottaa käytännössä 5.5kW lämpöä käynnissä ollessaan, luin
maskincentrum-sivustolta, että suositeltu ilmanvaihto on 550l/s ja ilmanvaihtoaukko 40x40cm.

Tämä pätee luultavasti jatkuvassa käytössä, mutta käytännössä on mahdotonta saada aikaan tuollaista ilmanvaihtoa pienessä
laatikossa ja samalla vaimentaa ääntä.

Hyvä kysymys mielestäni, mutta en ole samaa mieltä siitä, että kaikki energia kehittyisi lämmön muodossa. Vaikka hukkalämpö ääniaaltoina lopulta muuttuu lämmöksi ja värähtelyt lopulta muuttuvat lämmöksi, ellei oteta huomioon lämpöä, joka syntyy suoraan itse sähkömoottorin ja männän kitkan myötä, osa energiasta tallentuu puristettuna ilmana. Puristetun ilman hukkalämpö poistuu "laatikosta" paineputken kautta ja kitkan muodossa työkalussa jne. Mutta olisi mielenkiintoista saada likimääräinen luku kokonaishyötysuhteesta tavalliselle männänkompressorille.

Tästä voi pohtia loputtomiin, tiedostan että minun tulee valvoa laatikon toimintaa ja aion tehdä niin sekä muokkaan sitä tarvittaessa. Tiedän, että vastaavia rakenteita on rakennettu aiemmin, joten se ei saisi olla mahdottomuus, "mahdottomassa kestää vain hieman kauemmin".

Kaiken tämän vuoksi laatikko ei tule olemaan "pieni", vaikka se, mikä on suurta tai pientä, on suhteellinen käsite... :)

OSB ei ole suoraan "kallista" - Tietysti voit saada kipsilevyä alle sadalla kruunulla per levy, mutta OSB:n ei pitäisi maksaa enempää kuin noin 120-150 kruunua levyltä.

Rakentaa laatikko puolikkaalla hinnalla kipsistä, joka ei kestä muutamaa kuukautta ja joka vie enemmän aikaa koota - SE on sen sijaan kallista.

Olen ehdottomasti valinnut käyttää K-Plywoodia, Byggmax veloittaa 189 SEK per levy. Valinta on helppo.

En saa yhdistettyä hyvin tuuletettua ja äänieristettyä. Ohut vaneri tai vastaava laatikko voi jopa vahvistaa tiettyjä taajuuksia. Toki voi suojata joiltakin ääniltä, mutta miten paljon voidaan vaimentaa annetuilla edellytyksillä, siitä olen epävarma.

Minulla on kompressorini pienessä vanerista tehdyssä kaapissa, mutta se on lähinnä siivouksen helpottamiseksi. Se ei pölyynny yhtä paljon siellä sisällä. Ääni on muuttunut hieman, mutta ei se ole vaimentunut.

Nyt meidän täytyy hieman muuttaa asennetta tässä ketjussa mielestäni, on yksi asia sanoa, että "se ei onnistu" ja tehdä se ystävällisellä asenteella. Olen jo saanut etsimäni apua, nyt on enimmäkseen kyse ideoiden kehittelystä. :)

MISSÄ olen kirjoittanut, että OSB on kallista? En voi nähdä sitä ainakaan. Ja jos lukee ketjun kehitystä, voi myös huomata, että kipsialternatiivista on jo luovuttu. Se ei siis enää ole kysymys.

Olen täysin tietoinen, että jos rakenne rakennetaan väärin, puinen rakenne voi vahvistaa ääntä, siitä meillä on kaikki akustiset soittimet todisteena, mutta en tietenkään halua rakentaa niin, se olisi epäkäytännöllistä. Ja jotain, mikä on hyvin ilmastoitu ja äänieristetty? No, auton moottori kenties? Vaikka äänieristys ja ilmanvaihto yleensä toimivat toisiaan vastaan, se ei tarkoita, että sitä ei voisi voittaa, vai mitä? Valo ja kylmä ovat kaksi muuta asiaa, jotka harvoin sopivat yhteen, mutta myös se este voidaan voittaa, jos haluaa.

Suurin syy, miksi haluan rakentaa tämän, on se, että voisin paremmin "sisustaa" (käyttää) huonetta, äänieristysaspekti on pelkkää bonusta, joka voi olla vaivan arvoista panostaa hieman energiaa.

Kuten tilanne nyt on, muut projektin ympärillä olevat parametrit ovat suurin kysymys, joten keskityn niihin nyt. On kuitenkin edelleen kiinnostavaa saada vinkkejä, mistä voi ostaa materiaaleja, tällä hetkellä keskityn käymään Byggmaxissa asian tiimoilta.

JOS haluat rakentaa kipsistä, voitko sitten tehdä rungon koolauksista, jotka päällystät kipsillä? Silloin siitä tulee vakaa reunoilla... :)

No, asenne ei ole varmaankaan väärä. Ainakaan omani ei ole. Olenhan itse laittanut oman kompressorini vanerilaatikkoon. Mietin vain, miten aiot tehdä sen. Olen utelias mahdollisesti parantamaan laatikkoani.

Sitten mitä tulee auton moottoreihin ja vaimennukseen. Yleisiä toimenpiteitä tehon lisäämiseksi ovat juuri "tuuletuksen" lisääminen. Turbo, kompressori, vähemmän vaimennusta jne. Kaikki toimenpiteet lisäävät melua...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.