Hei!

Olen remontoimassa vanhaa asuntoa (rakennettu 1907). Aion poistaa pari seinää tehdäkseni keittiöstä suuremman. Olen purkanut suurimman osan, mutta minulla on yksi seinäosa jäljellä, johon en uskalla koskea, koska en ole varma, onko se kantava vai ei.

Seinäosa koostuu 5 tukevasta parrusta (noin 20-30 cm leveitä). Näiden päällä on kaislaa ja rappausta. Mielestäni parrut vaikuttavat hyvin suurilta ollakseen ei-kantavia, mutta en ole varma tästä. Yläpuolellani olevassa asunnossa ne on poistettu, mutta he eivät tiedä, korvasiko se, joka poisti seinän, rakenteen kantavalla palkilla. He ovat laskeneet kattoa koko keittiössä, joten on vaikea tietää...

Onko kukaan kohdannut vastaavanlaisia rakenteita vanhoissa rakennuksissa ja pystyisi antamaan vähän neuvoja?

Terveisin,
/Anders

Hei!

Minä ja tyttöystäväni asumme samanlaisissa etageluhtitalojen seinissä (rakennusvuosi 1936). Meillä on sellaiset seinät suurimmaksi osaksi kaikkialla, missä ei ole remontoitu, mutta ne eivät ole kantavia. Me halusimme myös purkaa seinän asunnossamme.

Ostimme kopion rakennuspiirustuksesta asunnostamme kaupunkirakennusvirastolta ja pyysimme rakennusmestaria katsomaan seinää, jonka halusimme purkaa. Hän sanoi, että se "todennäköisesti" oli kantava seinä, koska se kulki keskellä asuntoa (ns. sydänseinä) poikittain lattiapalkiston kanssa. Meidän täytyi tukea sisäkattoa neljällä tukipylväällä, kaksi kummallakin puolella, seinää, jonka halusimme purkaa, ja sitten purkaa seinä ja asentaa IPE-palkki, joka täytyi tukea lamellipuisella pylväällä toiseen reunaan (koska meillä on portaat, jotka menevät ylös olohuoneeseen yläkerrassa) ja toiseen reunaan olemassa olevan lankkuseinän lovessa. Alensimme sitten kattokorkeutta, jotta emme näkisi "kipsilaatikkoa", jonka ympärillä on kaksi kerrosta kipsiä (tulipalovaatimus kerrostaloissa) IPE-palkin ympäri.

Vaikka sinulla on vain viisi voimakasta lankkua/palkkia, ne voivat olla kantavia, koska kattorakenteen sisällä ovenaukkojen kohdalla voi olla kantavia teräs- tai puupalkkeja.

Suositukseni on, että tarkistat rakennuspiirustuksen ja/tai puhut jonkun rakennusmestarin kanssa.

Terveisin / Tomas

Hei, kiitos tiedosta. Nyt olen jo purkanut seinän ;) . Sahasin ne yksi kerrallaan turvallisuuden vuoksi. Jos ne olisivat olleet kantavia, oletin että koko rakenne "asettuisi" jos se olisi kantava. Kun olin sahannut viimeisen laudankin, voin todeta, että rakenne ei ollut kantava. Ne eivät liikkuneet millimetriäkään, vaikka on sata vuotta vanha rakenne. Asuntoni lattiaristikot eivät ole leikin asia... ne ovat varmasti 7-10 cm paksuja ja ehkä 30-40 cm korkeita (en ole mitannut tarkasti). He tiesivät, miten rakennettiin silloin aikoinaan. En usko, että nämä ristikot ostettiin suoraan Byggmaxista... :)

Terveisin
/Anders

Niin hyvä, että vältyit kaikilta ongelmilta kattopalkkien kanssa jne... Kyllä ne rakensivat vahvoilla materiaaleilla aikaisemmin. Puusta ei ainakaan ollut pulaa..hehe.

Ps. Toivottavasti keittiösi valmistuu hyvin nyt.

Terveisin / Tomas

Totte_S
Olen sekä yllättynyt että vaikuttunut teidän rohkeudestanne, kun ryhdytte purkamaan epäilyttäviä seiniä kerrostaloissa. Kotiin kannattaa varata oikeanlaista kahvia "siltä varalta, että tulee odottamatonta vierailua" :-)

Olin ajatellut laskea kattokorkeutta joka tapauksessa, mutta ehkä ei niin paljon ;)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.