Hei,

Minulla on kellarissa seiniä, jotka uskon olevan kevytbetonia. Melko helppo työstää kulmahiomakoneella, mutta liian raskas sahata käsisahalla :)

Siellä on useita vanhaa standardia olevia ovia, ja kun nyt haluan asentaa uusia, haluan asettaa sisään uuden standardin mukaiset ovet. On pakko avata oviaukkoa muutaman sentin sekä sivuilta että ylhäältä.

Miten tämä tehdään? Olen aiemmin yrittänyt kulmahiomakoneella (180mm), siitä tuli todella pölyistä, en nähnyt mitään ja siitä tuli vino, eikä kulmahiomakone yltänyt betonin keskiosaan, joten jouduin tekemään jälkityöt iskuporavasaralla, ja se teki leikkauksesta hyvin kuoppaista.

Miten tehdään hyvät oviaukot kevytbetoniin? Onko tilanne niin huono, että minun täytyy kutsua ammattimies paikalle?

Kyse on yhteensä viidestä oviaukosta.

Terveisin,

Stefan

EDIT: Otsikossa tarkoitan suureta tuhota :) Tuhota niitä on viimeinen asia mitä haluan!

Tiikerisaha kevytsora terällä...

Tiger79 sanoi:
Tigersåg med lättbetong blad...
Voiko tigersahalla sahata suoraan betonissa? Eikö se tule olemaan erittäin "huojuva?"?

Se lehti toimii varmaan.

Minulla siitä tuli suora, muuten se peittyy vuorilla.

Se ei koskaan tule suoraksi tigersahalla :) kun vertaa johonkin, joka on todella suora. Mutta jos se on kevytbetonia (joka toisaalta pitäisi pystyä käsisahaamaan, eikö sinulla ole betoniolkaisua kellarissa??) sen pitäisi olla riittävän suora, jotta sen voi piilottaa karmilla.

Jan-Å sanoi:
Se ei koskaan ole suora tiikerisahalla :) jos verrataan johonkin, joka on todella suora. Mutta jos se on kevytbetonia (mikä sinänsä pitäisi voida sahata käsin, sinulla ei ole betoniontelokiveä kellarissasi??), sen pitäisi olla riittävän suora, jotta se voidaan piilottaa listalla.
Hei,

Joo, mietin tätä. En tiedä eroa, jos olen rehellinen. Talo on vuodelta 1970.
Onko betoniontelokivi pahempi sahata? Tuhoutuuko terä tiikerisahasta?

Ajatuksena on nyt laittaa kaksi litteää rautaa seinän molemmille puolille, jotka muodostavat ohuen uran, jossa tiikerisahan terä voi mennä. Näin sen pitäisi olla todella suora..! Voisiko toimia?

Talomme on rakennettu kevytsoraharkoista asuinkerroksessa, sekoitus siporexia ja sinibetonya, sinibeto on kuin kuiva pesusieni suunnilleen, mutta siporex on hieman kiinteämpi ja tiheämpi, vaikka onkin edelleen pehmeä materiaali. Kynsien lyöminen siihen on helpompaa kuin puuhun, porataan reikiä porakoneella ja yksikätisesti, joten sahaaminen ei saisi olla mikään ongelma. Meillä on betoniharkoita perustuksessa ja kellarin seinissä, rapattu ja se on huomattavasti kovempaa. Kulmahiomakone kevytsoraharjoissa pitäisi periaatteessa vain kadota, timanttiterällä se leikkaa betonikiveä myös ilman suurempia ongelmia, mutta ei ole yhtä helppoa sahata siinä.

Lattarautamalli pitäisi toimia, mutta eikö ole helpompi käyttää paria puurekkulaa?

Kun kunnostin yhtä kellarin ovenpielistä, koputin pois kaiken rapin kiveen asti ja sitten rappasin, jotta siitä tuli tasainen ja suora, mutta minulla ei ole siellä ovea.

Silloin se on luultavasti betoniharkko, mitä minulla on. Luuletko, että tiikerisaha kevytsoraterällä pystyy tähän?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.